Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsspel på datorer. Varför har de så fula gränssnitt

Startat av aknaton, 16 juni 2009 kl. 13:37:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aknaton

Ursäkta men jag ska bara gnälla lite ;-)

Jag är ju sådan att jag spelar lite krigsspel på dator ibland. Inte mycket, men ibland. Men jag tycker ofta att interfacen på spelen är lite gammaldags. Även om ett krigsspel utspelar sig på en 2D karta så behöver man ju inte göra ett 2D interface. Utan man skulle ju kunna göra det i 3D så att man kan zooma in och ut och positionera sig precis så att man får den överblick man vill ha över den aktuella situationen. Varför gör speltillverkarna inte sådana här interface? Hur svårt kan det vara? Egentligen!

Bra för att testa hur det skulle kunna vara har jag gjort ett litet testprogram som visar hur jag menar. Så ni som kör Linux (jag har gjort programmet på en Ubuntu-burk, men det kan säkert fungera i andra distributioner också) kan ladda ned testprogrammet här:

http://web.telia.com/~u93009295/proofOfConcept.tar.gz

Packa upp filen och öppna ett terminalfönster och ta dig till den uppackade mappen och kör proofOfConcept programmet med kommandot "./proofOfConcept".

Man styr med:

Piltangenterna: vippar kartan
1: zooma in
2: zooma ut
3: snurra moturs
4: snurra medurs
5-8: flytta kartan i sidled

Jag är ny på både 3D-programmering, OpenGL, c-programmering och Linux (varför göra det lätt för sig?), så man kan tänka sig klara förbättringar här. Färg tillexempel. Lägga till belysning. Lägga till blippar etc. Men detta är ju bara för att visa hur man skulle kunna göra.

Då är min fråga till er. Skulle själva konceptet funka. Skulle ni gilla att spela ett spel på en karta som man kan betrakta i 3D?

PS. Kartan är någon gammal Ambush-karta som jag lånat från vassalengine.com. Den är bara med som ett exempel och detta är inte något försök att klampa in på någon annans copyright.

/henrik

PS. Det finns en bugg i Ubuntu som gör att fönsterramen inte syns. Men genom att välja System -> Preferences -> Appearance -> Visual Effects -> None så fungerar det.
Henrik S Törnblom

EvilSpook

Kan du dessutom lägga till en "Fully customizable mot-playeress" på andra sidan bordet, som man kan:

1: zooma in
2: zooma ut
3: snurra moturs
4: snurra medurs
5-8: flytta i sidled

... tror jag du har nåt!!!  :up:

//EvilSpook

P.S. Och jag skulle inte få spela nånting alls för frugan... överhuvudtaget.

aknaton

Citat från: "EvilSpook"Kan du dessutom lägga till en "Fully customizable mot-playeress"...

Jag tror mer på realism. Så det blir en något fetlagd och tunnhårig man runt 50.  :lol:
Henrik S Törnblom

EvilSpook

Citat från: "aknaton"Jag tror mer på realism. Så det blir en något fetlagd och tunnhårig man runt 50.  :lol:
:lol: Tanken slog mig med.
(Eller en "virtuell Ola" fast med möjlighet att ställa ner svårighetsgraden).  :oops:

//EvilSpook

BigPapaBear

Vet inte om det skulle få mig att börja spela krigsspel på dator, men det ser tjusigt och lite kul ut så varför inte. Den 2D-standard som finns idag är ju gräslig.
En mycket bitter liten man.

aknaton

Genom att spara bilden av kartan i rätt format så fick vi den i färg  :D

Jag har uppdaterat den nedladdningsbara koden också. Så nu är exemplet lite finare att titta på.
Henrik S Törnblom