Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tobias

Presentera dig!

Startat av tobias, 11 november 2004 kl. 02:43:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 13 Gäster tittar på detta ämne.

Magnus2

#15
Magnus Berglund. Under 40 :) . Upplands Väsby.

Hamnade i brancshen -78 tror jag.
Första "krigsspel" var Håtunaleken, tätt följt av SPI's WWII & Barbarossa.
Sprang sen hos greken (vad hette han?) på Österlånggatan (Tradition) och köpte det mesta som var billigt Mest Fantasy & Sci-Fi-spel.

Sen tog rollspelandet över det mesta innan jag hittade tillbaks till monsterspelen i 18 års ålder. Europa-serien, The Longest Day, Operation Crusader avverkades under några års tid. ASL förståss. Och allt annat man kom över.

Sen blev jag med familj och, tjoflöjt, där försvann tiden att spela...

Nuförtiden samlar jag på Europa-serien & försöker komma över nåt ex av Campaign for North Africa "billigt".
Dammar av mina gamla spel ibland, bläddrar bland kartor och marker och blir nostalgisk, stoppar tillbaks dom i hyllan eller kartongen i förrådet, och väntar på att jag ska få tillräckligt mycket tid och utrymme för att köra igen...

Jag har konstigt nog aldrig varit sådär väldigt förtjust i krigshistoria utan såg mer (och gör fortfarande) krigsspelen som en avancerad variant av Schack. Ju mer komplicerad desto bättre.

Fan, det var över 10 år sen jag lirade nåt ordentligt...

Magnus

Andreas Johnson

#16
Andreas Johnson, född -74.
För närvarande bor jag i Jönköping men är uppvuxen
i Mälardalen i närheten av Enköping. Doktorerar i nationalekonomi.
Jag har spelat konfliktspel sedan -87 ungefär. Det första spelet var Äventyrsspels "Lutzen" som kom 1986 om jag minns rätt...

Har periodvis haft långa uppehåll pga tidsbrist men just nu
försöker jag hinna med att spela Sweden Fights On med en kollega.

Favoritspelen är annars Clash of Arms La Bataille serie men just nu väntar jag på en ny version av reglerna som förhoppningvis inte
har så många luckor som de nuvarande.

Annars har jag provat lite av varje, har väl ungefär 50 spel. Gillar bla Imperium Romanum II och RAF.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

t80u

#17
Staffan Olsson, född -78. Född och uppväxt i Sävedalen (läs Göteborg, ifall du inte är från VästSverige). Flyttade därifrån -97 för att börja plugga på högskola, något jag fortfarande håller på med. Anser att om man inte har minst tre examina så har man inte läst på högskola på riktigt ;o)
Strävar just nu efter en doktorandtjänst i statsvetenskap, där jag vill forska om demokratiutvecklingen efter sovjetunionens sönderfall (och har som ett led i det bott i Ukraina vid två tillfällen där jag pluggat på Kiev slavotic University).

Kom först i kontakt med "riktiga" spel 1988 då jag började spela Squad leader, bloodbowl och Talisman. Därefter fastnade jag i World in flames-träsket och på den vägen var det.. Har nu ett eget spelrum i min och min sambos lägenhet. =) Spelar alla former av spel, (brädspel/rollspel/figurslag) och gör det nästintill dagligen.. Föredrar främst spel där det finns hexagoner och man får ha högar med pappersblippar, men jag spelar allt (gärna micro och dba/dbm, även om det blir mest warmaster för närvarande, då jag inte hunnit bilda klart mina spelare här nere).
För att få utlopp för mitt spelintresse bildade jag och några kompisar 2001 Halmstad University Gamers (HUG), vilka har brädspelsaftnar alla torsdagar och aktiviteter nästan dagligen. I torsdags så var vi 59 personer, så man kan lugnt säga att det har utvecklats väl =)
När jag inte spelar spel eller pluggar så tränar jag aikido, dyker och jobbar som dj samt sysslar med utbildningspolitisk lobbyverksamhet (och umgås med min sambo).

Har en förkärlek för ryska stridsfordon, i alla former, om det undgått någon =)
Staffan Olsson
Halmstad University Gamers (HUG)

tinG

#18
Jonas var alltså namnet. född och hemmahörande i Göteborg, även om jag har en "mörk historia" ;) från Umeå där jag studerade 1995-98.

Introducerades i hobbyn av en klasskamrat under gymnasietiden. Först med AH's Russian Front och Squad Leader men sen via långa solokampanjer under sommarnätterna på föräldrarnas vardagsrumsbord med en lånad kopia av TSR's WWII (en föregångare till AETO)! Aha... those were the days! <--- Romantik! ;).

Jag köpte snart mitt första krigsspel och jag må säga att jag gick ut hårt direkt och tog mig an ett riktigt monster: Mark Herman's Pacific War! Efter det gick det fort att expandera... först SL-modulerna och sen..... gee jag är nog i klass med Scipio/Roger när det gäller volym. Aj, aj, aj.. :up:

Mitt spelintresse har alltid varit knutet till ett intresse av krigshistoria. Först bara andra världskriget men under årens lopp har intresset förståss fördjupats och jag äger nu spel med teman från i stort sett alla historiska perioder.

Miniatyrer... jo, jag köpte helt nyligen faktiskt mitt första (Svarta korpen undantaget) miniatyrkrigsspel: Clash of Arms' Fighting Sails: Close Action.
Väntar dock ett litet tag med att köpa in några stora flottor... eller?

Oj då. Hur som helst här är jag nu.

OCH sedan fyra dagar tillbaka lycklig trebarnsfar: Nora 5, Sonja 1,5 och Vera 0 år!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

totte30

#19
CiteraIntroducerades i hobbyn av en klasskamrat under gymnasietiden. Först med AH's Russian Front och Squad Leader men sen via långa solokampanjer under sommarnätterna på föräldrarnas vardagsrumsbord med en lånad kopia av TSR's WWII (en föregångare till AETO)! Aha... those were the days! <--- Romantik! ;).

Hej!

Jag har TSRs WWII, men har aldrig spelat det. Har du ngra asikter om spelbarhet och uppskattad tidsatgang

Ursakta for avsaknanden av prickar over vissa bokstaver, sitter fn i Thailand, med ett thailandskt tangentbord :D [/i]
Spelar:  Clash of Giants II

tobias

#20
Hej!

Ta den här diskussionen i de andra forumen, jag vill att denna tråden endast ska innehålla presentationer.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Peojon

#21
Hej!
Per-Olof heter jag, är snart 40 och är i begynnelsen från Sundsvall. Började med krigsspel runt -80 med Panzer-44, Monte Cassino, 1st World War, CNA och andra SPI klassiker. Började med SL runt 83. Flyttade till Stockholm -87 för att plugga så några år där blev det inte mycket spelande föränn jag frenetiskt började samla på mig allt med en ASL logga på.
Önskar jag hade massor med tid att spela. Syns emellanåt i källaren på Västeråsgatan där även Elias och Anders huserar.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

silversixx

#22
Alexander Fanni heter jag, är antagligen näst yngtst här med mina 23 levlar. Göteborgare och stolt medlem utav den fantastiska föreningen Ylva. Anser mig själv nog vara en allspelare.
Min första erfarenhet utav blippspel var ett parti WiF, var med en omgång och har efter denna hemska upplevelse bildat ett smärre hat mot nämnda spel, vet inte varför men jag antar att jag tycker att kartan är för ful. Provade senare Europa serien och har nog alltid undrat varför jag slösade bort min tid på det spelet, men en erfarenhet var det.
Föredrar lite mindre spel, det blir nog mer ASL och Gamers Standard Operational än ett mastodont spel.

Spelar väldig lite blippspel tyvärr då jag bor i England men jag hoppas att jag ska komma igång med mer seriösa spel nu när jag blivit gammal ;)

Total meningslös information:
Jag pallar inte att spela spel med fula kartor. Ful karta= Dåligt spel. Så man kan nog säga att jag är ytligt.

butch

#23
Jim Molander var namnet. Kommer ursprungligen från Sollefteå men bor nu i Umeå. Född 81 och lirar helst Eastfront, WW2:Btb men även lättare spel såsom Hammer of the Scots.

Började lira rollspel alldeles för tidigt och krigsspel alldeles för sent i livet.
Pluggar på Universitet och ska snart ta examen.

Vi hörs!
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

CanuckWannabe

#24
Conny Backlund, för närvarande boende i Linköping men härstammande från världsmetropolen Krylbo.

Schackspelare sedan 9-årsåldern men då lillbrorsan började spöa mig regelbundet så fördärvade jag min ungdom med idrott istället, bland annat med handboll på elitnivå. Det var först när jag började jobba efter en examen från Chalmers som jag drabbades av ett antal spelgalna jobbarkompisar och drogs ned i spelträsket (till och med rollspel. Trots att jag var en urkass rollspelare så hade jag en oväntad talang som elak och lätt sadistisk spelledare  8)  ).  
Andra fakta:
- Har försökt komma igång med ASL ett par gånger utan att ha lyckats.
- Har fortfarande inte hittat någon som kan spöa mig i Kremlin två gånger.
- Spelar mest "tyska" spel för närvarande även om DBA- och DBM-armeerna hittar fram då och då.

Ägnar mig mer åt att styra och ställa och arrangera än att spela. Sitter i styret för Dragon's Den och Lincon och är arrangör för KonVux.

Är allmänt en grå och tråkig person som lever efter "verka utan att synas" istället för den devis som gäller numer "synas utan att tänka"  :D
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

C-N

#25
Carl-Niclas Odenbring, bor med familj (fru och 3-månadersdotter) i Uppsala. Härstammar från Värmland (född 1971), men är uppvuxen i Göteborg och till viss del i England.

Jag började spela spel redan som liten pilt, och designade massormassor med kassa spel redan i förskoleåldern. De gick i princip allihop ut på att man skulle ta sig över ett fält med sin spelpjäs och undvika motståndarnas pjäser... Inspirationen fanns där tidigt!

Jag började spela rollspel under tidigt 80-tal när jag bodde i England och utökade inte intresset till "riktiga" spel förrän drygt tio-tolv år senare när jag och en kompis köpte in WiF5. Vi testade att spela men kom egentligen ingen vart. Under den här tiden satt jag i Sverok Riks styrelse också, vilket allvarligt inkränktade på tillgänglig speltid...

Ett antal år senare blev jag indragen i ett parti WiFFE och har inte sett bakåt sedan dess. WWII-spel och Amerikanska Inbördeskriget är nog de perioder som jag har spelat mest, även om det fortfarande allra mest blir WiFFE. Vi håller till i en villa-bunker i södra Uppsala och kan ostört ha hela spelet uppställt för jämnan. Livet är perfekt!

Edit - bytte ju efternamn för över ett år sedan!  :D
If voting could really change things, it would be illegal.

Elimää

#26
Jonas Elimää 33

Evolutionen

Järnväg, egengjutna tennsoldater, plastsoldater,D&D, köpta tenn, Squadleader, färgranna gubbar, 15mm, 6mm, 28mm WWII.

Glada Erfarenheter
WIF, Johnny reb, micro, DBM, ASL, dioramor dubbel hidden

Saknar
Adam bertil, dioramor på konvent
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

dagon

#27
Asko, 33 år, född och uppvuxen i Norrköping. Bor sedan drygt fyra år tillbaka i Stockholm där jag arbetar som programmerare.

Mitt första strategispel var det svenska Lützen (bytte senare bort det mot Populous för SEGA Megadrive - snacka om nerköp. Har ångrat det bytet 1000 gånger kan jag lova). Runt '85 köpte jag Squad Leader från den eminenta spelbutiken Yalarin Trading (Norrköping). Vilken känsla det var! Kom hem, kastade mig över regelboken och...fattade mest ingenting! Spelade med ordentligt förenklade "house rules" tills den dagen grabbarna i spelbutiken gjorde en god gärning och lärde mig systemet.

Sen dess har det blivit många spel - är den sortens grognard som föredrar monsterspel...FitE/SE (GRD), A Gleam of Bayonets(SPI/TSR), Longest Day (AH), March to Victory/Over There (HMS/GRD) är exempel på spel jag har spelat och njutit av. I skrivande stund har vi precis dragit igång ett MtV/OT spel.

Senast inköpta spel: Brandywine & Germantown (CoA) & Streets of Stalingrad (L2 Design)
För Kung och Fostervatten

Rapax

#28
24 år, född i Getinge norr om Halmstad. Flyttad till Linköping där jag har avklarat 3 år på civilingejörsprogrammet Industriell ekonomi varav det senaste i Belfort i Frankrike (där jag sitter i skrivande stund).

Har i princip alltid varit intresserad av allt som kan klassas som spel. Olika genrer har kommit i olika omgångar för mig. Hösten 1994 kom min fader hem från en jobb- och nöjesresa i Skottland med en låda Warhammer FB. Det hela växte och till slut var vi ett gäng på 15 pers som spelade rätt seriöst.

I gymnasiet träffade jag en kille som fick in mig i magic-spelandet och som också lyckades lura med mig till GothCon (23 tror jag) där jag kom i kontakt med ordentligt brädspelande. Magic har jag sedan länge slutat med men min brädspelssamling växer för varje år (läs konvent). Under gymnasietiden blev det också en del rollspelande (DoD91) och konventsbesöken blev många; Goth-, Bor-, Lin- och SydCon besöks sedan dess årligen.

Tyvärr har jag svårt att hitta folk till de riktiga mastodontspelen. Mina kompisar flyr skrikande så fort jag plockar fram något som har hexagoner och 1000 pappersblippar.
Det är dags att förinta jorden.

Mikael Rosenqvist

#29
Tjena!

Jag heter Mikael Rosenqvist och kallas för Rensarn/Oensarn (en mer östgötsk variant här i Linköping) och är typ 40. Åkte dit på konfliktspel för en sådär 23-24 år sedan när jag blev pålurad "Battle for Nations" - Kvarts karta/100 brickor/skitenkla regler (Leipzig 1813). Snabbt fanns ett SPI om Ardennerna och PanzerLeader hemma - jag åkte dit stenhårt. Sögs in i spelgänget kring Hobbyhörnan i Norrköping och Åbygänget utanför sta´n. Kom senare att beblanda mig med de tunga lirarna i stan.

Sedan gick jag ner mig ordentligt vilket syns i mina gamla gymnasiebetyg. Var mer intresserad av Fire in the East och SPI´s Gettysburg på den tiden än något som rörde skolan. Det blev inte bättre när man började arbeta - tog ut semesterdagar bara för att kunna spela klart vissa partier (läs FITE/SE). Har nu reparerat skadan (har gjort vända på universitet) och kommit ut. Bäva gamla polare då jag kan argumentera ännu mera (inte bättre) om vad jag tror har hänt i historien.

Knappt rehabiliterad trots flera års arbete, lumpen (+repövningar), studier, ett äktenskap och två barn och andra yttre tecken på ansvarstagande och socialt accepterat beteende. Mina närmaste påpekar att jag fortfarande har symtom på snävt intresse för allt som kan struktureras i hexagonnät/gameturns/brickor. I stunder av delerium framför burken åker Caesar III på - älskar cyber-stalinism.

Spelar hellre än bra, och tagit stryk i såväl Fire in the East, The Longest Day, ASL (så fort jag närmar mig spelet), PanzerBlitz/Leader, WIF, White Death och en hel del annat som numera går som klassiker. Har en del segrar också men de roligaste partierna var nog de stora monstren, ihop med en bunt likasinnade (och inga respektive, illbattingar eller telefoner). Bland det bästa var första gången vi genomförde ett campaign av The Longest Day (som tysk till väster). På fem veckor (2-3 kvällar + alla söndagarna) var vi igenom, facit = en arbetslös, en hotad om singelliv och en som blev det. Men vilket parti! Ett andra parti som tysk till höger och som britt tog lite längre tid - externa faktorer dominerade.

Jag värdesätter en snygg karta, funktionella brickor, strukturerade regler samt en väl tilltagen OB = stora spel/mycket brickor. Är just nu indragen i ett parti WiF som amerikan, men då britten är på semester sköter jag även dessa. Har en hel del kommentarer om det spelet som rör utseende (låt GR/D eller CoA göra om den), reglerna (vem som helst) och skalan på enheterna (gahh, det går femton båtar och tjugo flyg på varje landenhet).

Annars gör jag livet surt för de närmast berörda i Dragons Den här på Östgötaslätten - och ser mig själv som mina medmänniskors rättmätiga straff.
Oensarn