Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Israeli Independence (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 19 juli 2009 kl. 16:39:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Här har vi ett verkligt småspel. Spelplanen en A4, 8 brickor och ett A4-ark med regler.

Spelet är ett solitärspel på första arab-israeliska kriget, och spelmotorn är busenkel. Varje arabarmé har en skala från 4 till 0 där de rycker fram. Om någon kommer till 0 (västra Jerusalem) förlorar Israel omedelbart. Omgången består av att man drar ett kort. Där står vilka arabarméer som avancerar. Sedan får Israel ett antal offensiver listade på kortet. Spelaren väljer sedan vilka arméer han vill anfalla och slår en tärning för varje offensiv. Slår han över arméns värde puffas den tillbaka ett steg. Om spelaren lyckas hindra någon armé från att nå Jerusalem innan kortleken är slut vinner han.

Det finns några små detaljer till, men i princip är det allt. Varje kort innehåller litet kortfattad information om den historiska händelsen, men det blir litet för rapsodiskt för att man verkligen ska lära sig något. Personligen tycker jag att det blir litet väl basic, till och med för mig. Dessutom har jag vunnit varje gång jag spelat. Ett solitärspel måste vara svårt för att man ska vilja spela det igen och igen. Kanske har jag haft snortur. Så mycket skicklighet krävs inte.

En expansion finns att köpa som lägger till fler händelsekort och erbjuder litet mer möjlighet att variera svårighetsgraden. Är du inte såld på spelet från början blir du inte mer såld av expansionen.

PS: En person jag känner skulle säkert lyckas tolka in minst tre antisemitiska uttalanden i denna kortrecension. DS.

PPS: Stormuftin är med på ett kort. DDS.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"PS: En person jag känner skulle säkert lyckas tolka in minst tre antisemitiska uttalanden i denna kortrecension. DS.

PPS: Stormuftin är med på ett kort. DDS.

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
En mycket bitter liten man.

Snowfox

Det låter inte som om systemet bjuder på särskilt många intressanta beslut under ett parti.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

CiteraDet låter inte som om systemet bjuder på särskilt många intressanta beslut under ett parti.

Nix. Den modifierade varianten i Zulus on the Ramparts gör däremot det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"