Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Liberty Roads

Startat av Fredrik H, 23 augusti 2009 kl. 15:00:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Liberty Roads är ett nytt spel från det franska företaget Hexasim, som gjort ett par spel tidigare. Spelet handlar om kampanjen i Västeuropa från D-dagen till våren 45, en turn varierar något i längd beroende på årstid men perioden juni 44 till mars 45 klaras av på 24 rundor.
Varje hex är 25 km och enheterna är divisioner(tyskarna kan använda sig av en del kampfgruppen).
Jag vill på en gång säga att det här är ett mycket trevligt spel. Det är inte komplicerat, men konstruktörerna har tänkt igenom varje moment de använder och kommit på bra och eleganta lösningar. Jag tänkte ge några exempel;

Stridstabellen. Man räknar odds, tar hänsyn till terräng och supportläget. Sedan slår man två tärningar och får tre olika resultat. Attrition utrycker steplosses (typ 1/2), sedan attacker tactical och defender tactical results. Dessa kan vara extra steplosses, reträtter, exploit, insättandet av reserver och en del annat. Dessa resultat påverkas mycket av terräng, i stad blir reträtter omvandlade till annat etc. Som en snygg bonus så har varje sida elitförband, som gör att man kan välja sina egna tactical results från några fler alternativ. Tyskarna har massor av elitförband (alla pz till exempel) medans de allierade bara har ett par. Det gör att tyskarna blir mer flexibla i taktisk mening. Varje strid blir också spännande pga av alla potentiella resultat.

Hitlers humör är en faktor. För varje allierad framgång blir führern surare och minskar de resurser han ger västfronten ( i form av supportpoints och replacements). Det som gör honom glad är om man tar tillbaka en stad eller om man bara anfaller med flera pzdivisioner! Efter ett tag är ledarens tålamod slut och han utser en ny OB West och karusellen börjar om, men på en lite lägre nivå. Under 1945 så är Herr Hitlers stubin oerhört kort.... En mycket rolig detalj med avsevärd påverkan på spelet.

För att inte bli alltför långrandig så stannar jag där. Alla för kampanjen centrala element finns med som genomtänkta inslag. Fråga gärna om ni undrar över något särskilt inslag. Spelet är inte komplicerat, snäppet över SCS skulle jag säga, flyter på bra och snabbt och är spännande för båda sidor. Så fort jag spelat klart ville jag ställa upp igen. Det var verkligen på tiden att ett intelligent, spelbart spel om kampanjen i Väst lades upp på spelbordet. Liberty Roads kommer att spelas många gånger. Detta trots att mina preferenser egentligen lutar åt betydligt tyngre spel... :up:   :up:  :up:  :up:

Fredrik H

#1

sfclinken

#2
Oj  :ultra:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

#3
ser mycket trevligt ut!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Doomfarer

#4
Ser grymt snyggt ut. Speltid?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Fredrik H

#5
Citat från: "Doomfarer"Ser grymt snyggt ut. Speltid?

Hm. Invasionsturnen tar lite tid, det är snyggt gjort med invasionssupport och slumpmässiga försvarsåtgärder och i partiet jag spelade så misslyckades en av landstigningarna. Efter det så går det ganska fort, kanske 15-20 minuter per turn. Det där beror ju alltid på vem som spelar, men som riktlinje stämmer det nog hyfsat.

sfclinken

#6
Jaha Andreas är du sugen på att spela detta när mitt ex. landar i brevlådan?

Kanske något för bunkern?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Vvornth

#7
Ser sjukt snyggt ut. Fanni har redan förbeställt, det kommer aldrig spelas. Sen kommer jag eller Jonas köpa det av han om 1 år för halva priset.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

tinG

#8
Citat från: "Vvornth"Ser sjukt snyggt ut. Fanni har redan förbeställt, det kommer aldrig spelas. Sen kommer jag eller Jonas köpa det av han om 1 år för halva priset.

Jag gillar den planen Jacob!  :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

#9
Blandar inte ni två ihop mig med nån annan nu?
Inte för att jag ens spelat en tiondel av de spel jag äger. Men köpt är köpt och säljs aldrig till nån annan...

Däremot så har ju erat (Jonas och Jacob) sjukliga behov för att spela hela-världen-under-andra-världskriget-i-ett-spel* tvingat mig att lära upp en ny blippadept 8)

För övrigt så har jag inte förbeställt det här spelet. Franska spelföretag gör mig alltid så ledsen.

*Även kallat Det stora sveket

magnus lindström

#10
Ser mycket tilltalande ut!

sfclinken

#11
Citat från: "silversixx"För övrigt så har jag inte förbeställt det här spelet. Franska spelföretag gör mig alltid så ledsen.

Jag beställde det nyligen från hemsidan och fick kvittens på att det skulle skickas inom kort. Hoppas det stämmer för pengarna drog dom direkt... :shock:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

#12
Det finns ju en riktigt snygg Vassal modul till detta...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

#13
Klart intressant spel. Tyvärr är plånboken tom...  :cry:

Elias Nordling

#14
Du får väl spela med någon som har spelet...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"