Författare Ämne: Middle-Earth Quest  (läst 5538 gånger)

Andreas Lundin

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4302
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
(Ämne saknas)
« Svar #15 skrivet: 30 november 2009 kl. 12:13:30 »
Citera
spelet igår. Helt ok adventure game, ganska light men också ganska snabbspelat. Som vanligt med ett FFG spel känner man att de kunde streamlinat det lite mer men denna gången funkar det faktiskt som det är, krävs alltså inte att expansionen har kommit för att det skall gå att spela.

Ganska bra att en spelar Sauron och de andra hjältarna. Får lite mer variation i spelet och dessutom spelar den onde troligtvis bättre än om man skulle satt upp en "motor" för de onda krafterna.

Då jag dessutom är en stor fan av settingen (som det delar med mitt favvespel ME:TW) får det 8/10 i betyg av mig. Är man ingen Tolkien fanatiker är det väl en 7:a.

Vi har spelat skiten ur spelet tre helger i rad nu. Jag håller i stort med Paul. Vad vi upptäckt är att ju mer man spelat spelet desto tajtare blir det. Det avgörs nästan alltid sista rundan, vilket är kul.

Jag skulle dock vilja att det kom en exansion snart. Jag tycker det är för få hemliga "missions", starting quests och för få peril-kort. Det hade också varit kul med lite fler encounters och starting characters.

Problemet med att det är för få hemliga missions i början (som i Risk) är att det är väldigt lätt för motståndaren att klura ut "hemligheten".

Spelet får en 8 av mig. Mest för att spelet är så bra speltestat att det nästan alltid blir strid på kniven.

Funkar dåligt som 2-spelar-spel dock.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Andreas Lundin »
Senast: SPQR (SGBOH), Liberty or Death, Space Empires 4X

matpe

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
    • http://www.lysator.liu.se/~matpe
(Ämne saknas)
« Svar #16 skrivet: 30 november 2009 kl. 13:54:07 »
MEQ är väldigt uppskattat i mitt brädspelsgäng. Det verkar som om det är det enda det vill spela nuförtiden. Själv tycker jag det är ett kul spel och borde hålla ett tag till.

Spelet liknar Arkham Horror lite, där plots motsvarar gates och favors motsvarar clues. Stridssystemet är något mer komplicerat men bra gjort ändå. En aning segt kan det bli för de andra spelarna dock. Att spela Sauron blir ett mer strategiskt spel, medans hjältarna spelar ett mer taktiskt-panik-rädda världen spel.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av matpe »