Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 36 Gäster tittar på detta ämne.

silversixx

Haha, det är nästan så att jag föredrar när spelen heter häftiga saker Eagle, Bear, Victory etc...

Elias Nordling

Påminner om en diskussion på Consimworld om nåt spel på finska vinterkriget som skulle döpas, och någon tyckte att den kunde ju heta "XX versus the Bear", där XX kunde vara finnarnas nationaldjur, vad nu det kunde vara :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

Citat från: "Elias Nordling"Påminner om en diskussion på Consimworld om nåt spel på finska vinterkriget som skulle döpas, och någon tyckte att den kunde ju heta "XX versus the Bear", där XX kunde vara finnarnas nationaldjur, vad nu det kunde vara :-)

The bear versus the bear!  :up:

Elias Nordling

Battle for Korsun från Chris Harding Games. Konstruktören Jim Zoldak har tidigare gjort 47th Korps, som räknas som en mindre klassiker. Det här ska ha ett liknande system men ytterligare litet enklare, bara 4 sidor regler, faktiskt.

Det finns flera spel på Korsun, men inget riktigt lyckat. Ska bli intressant att se om detta håller måttet.

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"Det finns flera spel på Korsun, men inget riktigt lyckat. Ska bli intressant att se om detta håller måttet.

Jack Radeys Korsun pocket anses ju vara något i hästväg. Provade det på 80-talet. Men jag tycker faktiskt att Decision Games "Encirclement at Korsun" är lite undervärderat. Har du några bilder på detta nya "Battle for Korsun"?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

CiteraJack Radeys Korsun pocket anses ju vara något i hästväg. Provade det på 80-talet.

Har inte provat det, det är ju inte precis lättillgängligt.

CiteraMen jag tycker faktiskt att Decision Games "Encirclement at Korsun" är lite undervärderat.

Har hört blandad feedback på det. En del som gillar det. Andra som bestämt hävdar att det inte blir någon ficka om inte tysken går med på det. Det låter som en big no-no för mig, så jag har därför undvikit det spelet.

CiteraHar du några bilder på detta nya "Battle for Korsun"?

Inte än.

Andreas Lundin

CiteraAndra som bestämt hävdar att det inte blir någon ficka om inte tysken går med på det.

stämmer. inte direkt något som gör att man blir sugen.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraAndra som bestämt hävdar att det inte blir någon ficka om inte tysken går med på det.

stämmer. inte direkt något som gör att man blir sugen.

Håller inte helt med. Har i och för sig bara spelat två gånger. En gång ingen inringning, andra gången mycket historiskt utfall. Men jag tror att som oerfaren ryss är man rätt körd...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

CiteraHåller inte helt med. Har i och för sig bara spelat två gånger. En gång ingen inringning, andra gången mycket historiskt utfall. Men jag tror att som oerfaren ryss är man rätt körd...

Jag kanske ska ta och kolla upp det trots allt. Att man får jobba litet som ryss har jag inget emot.

Elias Nordling

Bilder på Battle for Korsun efterfrågades. Så här ser det ut:

Det syns inte på bild, men brickorna är färdiglimmade på kartong, och behöver alltså inte limmas, bara klippas ut. Enheterna är enkelsidiga, men markörerna är dubbelsidiga.

Elias Nordling

Jag har fått förklarat för mig av en som spelat att de felaktiga dummy-brickorna till Coral Sea egentligen inte spelar någon roll. Eftersom jag inte lyssnade så noga kan jag inte riktigt återge VARFÖR det inte spelade någon roll, men det var något med att dummy-brickorna inte var på spelplanen utan i flottboxar, och att man kunde dra brickor dit när man behövde i stället för att låta dummy-brickor sitta där.

Elias Nordling

Fick Battle for Moscow och Toe-to-toe Nu'klr Combat with the Rooskies från Victory Point Games i dag.

Inte direkt köp, jag har ju inte betalat för dem. Jag vet inte riktigt vad det ska klassas som, recensionsexemplar är väl det närmaste.

Elias Nordling

Inte heller det ett köp, egentligen, men jag fick mitt speltestexemplar av Chariots of Fire idag. Rekommenderas!

Delirium

Fick 20 blipplådor idag. Ska dock inte ha alla själv.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

CiteraSka dock inte ha alla själv.

...men nästan. Erkänn!  :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East