Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tank Leader (West End Games)

Startat av Elias Nordling, 28 september 2009 kl. 11:44:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Sagt och gjort, jag plockade fram gamla Tank Leader-serien, från West End Games. Serien består av tre spel, Eastern Front Tank Leader, Western Front Tank Leader (1944-45) och Desert Steel (inkluderar Tunisien).

Reglerna är uppdelade i Basic och Advanced Rules, där Basic är allt du behöver för att spela rena pansarslag medan Advanced inkluderar infanteri och artilleri. Jag skulle ranka Basic-spelet som lätt och Advanced som medelsvårt.

Det om är trevligt med spelet är att det tar hänsyn till så många mjuka faktorer. Förutom moral finns erfarenhet, C3i och taktisk doktrin, alltihop i mycket enkla paket. Det mest iögonfallande är C3i-reglerna, där varje formation har ett eget kort som spelas på hög för att avgöra aktiveringsordningen. Man ska inte överdriva dessa regler, det enda de egentligen gör är att skapa aktivering per formation och att ge de formationer med bättre C3i valet om de vill gå först eller sist.

Strid är en tvåstegsprocess, spotting och fire. Spottingslaget beror huvudsakligen på avståndet, men modifieras om målet är rörligt, i skydd och erfarenheten hos skjutare och mål. Skott modifieras förstås av en hel massa saker. Resutatet av en träff är en morale check eller en kill. En morale check = suppressed, 2 = kill. Slår man tillräckligt högt får man en quick kill och får skjuta igen, större chans ju högre erfarenhet man har. Om en formation har tagit förluster måste den göra en morale check som kan göra den inaktiv.

På bordet denna gång är Desert Steel, som är det enda i serien jag inte provat att spela tidigare. Det som saknas jämfört med de andra är terräng. I princip är det bara höjdkurvor och vägar som gäller, och ibland inte ens det. Det gör att stridsvagnsscenariorna kan kännas litet väl spartanska.

Jag ger det en fyra av fem. Eastern Front är en femma för mig, men jag är medveten om att nostalgi är en faktor här. Oavsett vilket är Tank Leader fortfarande bäst i klassen när det gäller taktiska spel i medelkomplexitet, inte minst på grund av dess fokus på mjuka faktorer och dess elegans. Svårt att föreställa sig att det är samme man som gjort spelet som gjort procedurmardrömmen och hårdvaruporen Squad Leader.

Här är Beda Fomm in action:

Tycker ni att spelet är snyggare än ni minns det beror det på att jag har laddat ner nya, snyggare brickor som Markus Stumpner har satt ihop. Just Desert Steel är annars ökänt för sina brittiska brickor i svart mot mörkbrunt...

De nya brickorna hittar ni här:
http://www.dbai.tuwien.ac.at/user/mst/games/tl.html
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Tack för att du belyser den här gjutna klassikern Elias!
Det känns som den har oförtjänt hamnat glömska.

Systemet med kortaktvitering är det många gånger inte så mycket beslut i som man kanske ville tro att det skulle vara men det är ändock rätt på den här nivån och den är ändå en faktor som styr flödet i spelet.

CiteraSvårt att föreställa sig att det är samme man som gjort spelet som gjort procedurmardrömmen och hårdvaruporen Squad Leader.

Alla utvecklas. Han kom kanske in i branchen från hårdvaruporr-håll som en del faktiskt gör och efter en del pillande så intresserade han kanske sig för ett mer helhetsgrepp.
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

CiteraSystemet med kortaktvitering är det många gånger inte så mycket beslut i som man kanske ville tro att det skulle vara men det är ändock rätt på den här nivån och den är ändå en faktor som styr flödet i spelet.

Bra uttryckt. Man ska inte övertänka det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Johnson

Western Front Tank Leader var faktiskt det första krigsspel jag köpte.... :)
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov