Författare Ämne: Kawanakajima 1561 (Hexasim)  (läst 1317 gånger)

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5131
    • Visa profil
Kawanakajima 1561 (Hexasim)
« skrivet: 6 mars 2010 kl. 11:14:34 »
Kawanakajima 1561 är ett ziplock-spel på ett slag från den berömda inbördeskrigsperioden i Japan under 1500- och 1600-talet. Spelet är tänkt att vara den första i en serie. Konstruktör är Francois Vander Meulen, som jag samarbetar med i La Belle Alliance-projektet.

Reglerna är korta, men kreativa. Mycket kreativa. Tyngdpunkten ligger på två moment, ordersystemet och stridstabellen.

Ordersystemet är i samma tradition som Robert Markhams gamla system, förfinat i Musket&Pike-serien. I korthet går det ut på att varje formation har order att anfalla, försvara sig, röra sig eller omgruppera. För att gå in i närstrid måste man anfalla, men om man gör det tokrusar trupperna mot närmaste fiende, så det kräver en del finess att jonglera formationerna. Naturligtvis går det inte heller automatiskt att byta formation.

Här är systemet förfinat ytterligare. Man drar brickor för formationernas aktiveringsordning, och det finns även en bunt allmänna brickor för strid, förflyttning och omgruppering. Dessutom kan varje arme ha en stridsplan som ger ett antal bonusbrickor med olika fördelar beroende på vilken plan man valt. Man har förresten ett begränsat antal command points som sätter gräns för hur många formationer man kan dra per omgång.

Annars är enheterna rankade efter moral, storlek och eldstyrka (de flesta har eldstyrka 0), och kan ta tre steg i skada innan de dör på det fjärde. Stridstabellen... ja, jag hade läst reglerna och trodde att jag hade förstått, men när jag skulle avgöra min första strid satt jag i en kvart och försökte bena ut hur det fungerade. Grundprincipen är att man slår två tärningar för både kolumn och rad, och varje grupp modifieras av olika modifikatorer. Det är väldigt många if och when i denna process, som bland annat involverar kreativa effekter som om det är massa, moral eller eldstyrka som räknas mest beroende på order och om man förflyttat sig eller står still. Jag kan ärligt säga att jag ännu inte greppat hur man bäst utnyttjar sina trupper för att få bra resultat i strid, men fler och bättre trupper mot färre svagare är aldrig fel och verkar funka även i detta spel.

Situationen är intressant, en armé försöker göra en smart operation och delar upp sig men blir tagen på sängen av den andra armen, som till en början har kraftigt numerärt överläge tills förstärkningarna börjar droppa in för den trängda armén. Ett alternativt scenario ger en situation som rådde ett par dagar tidigare och involverar belägring av ett slott, som har sin egen uppsättning detaljerade regler.

Jag vet inte om detta är ett av 2009 års bästa spel, men det är definitivt ett av 2009 års mest kreativa spel. Just japans renässans har aldrig riktigt klickat för mig som ämne, så jag skulle nog bli ännu mer engagerad om det var Europas medeltid eller nåt. Läge att sno mekanismer?

« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

• Överste
  • *
  • Antal inlägg: 3740
    • Visa profil
Re: Kawanakajima 1561 (Hexasim)
« Svar #1 skrivet: 6 mars 2010 kl. 14:14:12 »
Citat från: "Elias Nordling"
Konstruktör är Francois Vander Meulen, som jag samarbetar med i La Belle Alliance-projektet.

Är det han som gjort grafiken också?
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av A F »

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5131
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 6 mars 2010 kl. 19:49:10 »
Ja.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"