Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bob Der Boer anyone?

Startat av A F, 14 november 2009 kl. 10:48:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Skriver en sak om Boerkriget och konstaterar att det är en ganska intressant situation. Hela sydafrikas 1800-tal faktiskt. Nån som vet om det gjorts något kul spel om det?

magnus lindström

#1
Jag har redan frågat om samma sak...

magnus lindström

#2
Eller nu kanske inte du menade just boerkriget utan ett "sydafricaspel"?

Elias Nordling

#3
Boerkriget: Det är väl framför allt två tidningsspel som gäller: 2nd Boer War från S&T och Bittereinder från ATO. Jag skulle säga att framför allt det senare är ett bra och intressant spel. Det förra är litet dåligt kalibrerat.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

#4
Citat från: "Elias Nordling"Boerkriget: Det är väl framför allt två tidningsspel som gäller: 2nd Boer War från S&T och Bittereinder från ATO. Jag skulle säga att framför allt det senare är ett bra och intressant spel. Det förra är litet dåligt kalibrerat.


Boerkrig 2 är tre belägringar i väntan på att Britterna ska ha skeppat in nog med trupp för att jaga Boerna av kartan. Kanske inte världens sexigaste situation. Kan bli roligare om man får med hela den lokala problematiken med zulus och annat.

Elias Nordling

#5
>Boerkrig 2 är tre belägringar i väntan på att Britterna ska ha skeppat in nog med trupp för att jaga Boerna av kartan.

Bittereinder lyckas få till både belägringsfasen, fältslagsfasen, jaga av kartan-fasen och gerillafasen på ett intressant sätt med enkel mekanik.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

#6
Citat från: "magnus lindström"Eller nu kanske inte du menade just boerkriget utan ett "sydafricaspel"?

Kanske det.

EvilSpook

#7
Citat från: "Elias Nordling"Bittereinder lyckas få till både belägringsfasen, fältslagsfasen, jaga av kartan-fasen och gerillafasen på ett intressant sätt med enkel mekanik.
Bitter Reindeer måste ju vara det bästa namnet på ett spel - nånsin!   :up:


Släkting?

//EvilSpook

A F

#8
Det slår mig för övrigt att flera av de här ruskigt ensidiga slagen där Boerna skjuter prick på förvirrade Britter skulle göra sig som solospel med det där nya D-Dagen-spelet som motor.

Elias Nordling

#9
Eftersom britterna bara minglar runt och beter sig som idioter och boerna bara sitter still och skjuter skulle väl en ännu bättre motor vara "Game of Life" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Game_of_Life)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

#10
Citat från: "Elias Nordling"Eftersom britterna bara minglar runt och beter sig som idioter och boerna bara sitter still och skjuter skulle väl en ännu bättre motor vara "Game of Life" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Game_of_Life)

Nån ideé har dom... Dom försöker typ vinna Vittoria utan Franskt motstånd.

jonjac

#11
Citat från: "Anders Fager"Skriver en sak om Boerkriget och konstaterar att det är en ganska intressant situation. Hela sydafrikas 1800-tal faktiskt.

...och nu dök det upp som artikel i Militär Historia nr 3 2010. :)

A F

#12
Citat från: "jonjac"...och nu dök det upp som artikel i Militär Historia nr 3 2010. :)
Hoppas den var läsbar.

Snowfox

#13
Decision har gett ut en låda "The Sun Never Sets" med tre kampanjer från den tiden. Lådan rymmer en kampanj mellan Britter och Zulu. Sen får du en liten kampanj där Britter och Fransoser tågar mot Peking för att lära kinserna vem som bestämmer. Den riktigt stora kampanjen är egentligt flera och täcker Sudan. Mahdiupproret, Omurdman och Khartoum är nyckelorden om du är bevandrad i den epoken.

Spelsystemet är på operativ nivå och kommer från den tiden då Miranda var kreativ i sitt skapande. Reglerna är omfattande så gillar du spel med 8 sidor regler är det inte för dig.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

silversixx

#14
Citat från: "Snowfox"Sen får du en liten kampanj där Britter och Fransoser tågar mot Peking för att lära kinserna vem som bestämmer.
Som i Fu Manchu? :oops:
Lådan lät för övrigt väldigt häftig!