Författare Ämne: Hur grupperar vi flyg i det här landet?  (läst 1185 gånger)

BigPapaBear

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4091
    • Visa profil
Hur grupperar vi flyg i det här landet?
« skrivet: 22 december 2009 kl. 00:07:50 »
Någon som har koll på hur vi historiskt sett grupperar flyg i det här landet. Utomrikes har jag någorlunda koll, men inte på hemmaplan. För att förtydliga frågan:

Britterna har grupperingar som flight, wing, squadron etc. Vad har vi i Sverige och hur många plan är det? Har det förändrats genom åren?

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av BigPapaBear »

Mode

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 427
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 22 december 2009 kl. 10:52:24 »
Som jag minns det använder vi väl rote (två fpl), grupp (två rotar), division (ungefär Squadron/Staffel), flottilj (bas med i snitt tre - fyra divisioner, ungefär Wing/Gruppe) samt eskader (ett antal flottiljer).

Dock har vi ju gamla flygvapnare bland oss och jag utgår från att Sten kan ge ett betydligt mer uttömmande och korrekt svar än vad jag med min armébakgrund minns från den obligatoriska försvarsinformationen.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Mode »
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Erik Axel

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 22 december 2009 kl. 11:45:12 »
Det intressanta med Sveriges flyg är ju den spridda fysiska grupperingen, med vägbaser, basbataljoner och så vidare. Mycket imponerande, faktiskt.

EDIT: var...

Om jag fattat det rätt så lades alla eskadrar (E 1- E 4) ned 1966, förutom den första, som levde kvar som attackeskadern till 1995.

Saxat från en FOI-tidning:

"På Viggentiden införde vi begreppet 'Johanssonbaser'. När larmet kom om kuppen stack flygarna iväg. De gjorde sinsemellan upp vilken liten bas de skulle landa på. Det var inte reglerat och inget skrevs ned. Om det hade gjorts, hade informationen nått den andra sidan direkt. Flygarna landade på små ställen som Arvika och Hede. Piloten ringde hemvärnet och bad att de skulle vakta planet. Själv knackade piloten på hos fru Johansson för att få husrum över natten. På morgonen ringde han attackledningen, kallad Björn, och frågade om kriget kommit."
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Erik Axel »