Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Algaspel

Startat av lampros, 30 december 2009 kl. 07:41:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Har förvisso mestadels spelat Drakborgen med en gammal flickvän vilket kan förklara min aversion, men som nämndes har jag svårt att se ett spel där alla dör som så givande mer än att det är väldigt originellt till sin design - jag misstänker att det kanske inte var helt meningen att vara så svårt?

Minns svagt ett spel i den där dataserien som hade med fartyg att göra...
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Minns inte om sjöstrid var ett inslag i Datataktik eller om det var ett eget spel.

Vet inte om vi var osedvanligt skickliga men i vårt sällskap kom vi ut vid liv kanske hälften av gångerna. Visserligen oftast med kaffepengar då, men det är ju den relativa mängden pengar som räknas. Om man inte ger sig förrän man snott minst halva drakskatten kan jag tro att man aldrig kom ut i liv.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Holmgren

Citat från: "Elias Nordling"Minns inte om sjöstrid var ett inslag i Datataktik eller om det var ett eget spel.
Det var ett eget spel - Marinattack. Faktiskt helt ok som jag minns det. Dessutom med en förvånandsvärt snygg karta för att vara sent 70-tal. Det andra spelet i deras "datorstyrda" krigsspelsserie var mycket riktigt Taktik, men det saknas i samlingen.

När det begav sig spelades det en hysteriskt massa spel från ALGA och av dem minns jag att jag gillade Kalle Anka - Guldgrävarjakten (också det med snygg karta). Den stora favoriten var dock Sjöfartspelet.

Jag kan inte heller låta bli att nämna Ubåtsjakten. Utan det spelet hade krigsspel.se kanske aldrig startats....
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Elias Nordling"Vet inte om vi var osedvanligt skickliga men i vårt sällskap kom vi ut vid liv kanske hälften av gångerna. Visserligen oftast med kaffepengar då, men det är ju den relativa mängden pengar som räknas. Om man inte ger sig förrän man snott minst halva drakskatten kan jag tro att man aldrig kom ut i liv.

Har kommit ut med femsiffirga belopp. Och hög puls.

Kreufeldt

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Sten Ekedahl"Jägersro väcker minnen!

Vill minnas det som bra.
Jag har ett välanvänt exemplar liggandes hemma nånstans, spelades oerhört mycket i min ungdom.

aegneus

Nyutgåvan av Drakborgen heter Drakborgen - Legenden och har gjort om stridssystemet med monster (och lite annat som jag inte är säker på).

Inte till det bättre tror jag, men så spelade vi bara två gånger innan det hamnade på hyllan.

Jag tror meningen med Drakborgen var att man skulle dö. Så att den gången man kom levande ut så var det en triumf.

A F

Citat från: "aegneus"Nyutgåvan av Drakborgen heter Drakborgen - Legenden och har gjort om stridssystemet med monster (och lite annat som jag inte är säker på).

Remaken på DB kan vara den sämsta och onädigaste som gjorts. Man har ändrat på allt som funkar och inte rett ut de problem som fanns.

Citat från: "aegneus"Jag tror meningen med Drakborgen var att man skulle dö. Så att den gången man kom levande ut så var det en triumf.

Givetvis.

aegneus

Citeraaegneus skrev:
Jag tror meningen med Drakborgen var att man skulle dö. Så att den gången man kom levande ut så var det en triumf.

Givetvis.

Ett exempel på klassisk designide om något.

Som av en slump satt jag för några veckor sedan och försökte komma på ett alternativ stridsmekanik för DB så det skulle gå att använda igen (eftersom jag inte äger originalet :(  )

Elias Nordling

Just stridsmekanismen i Drakborgen var rätt klen. Sax-sten-påse.

Kalle ankas guldgrävarlir spelade jag en hel del också. Minns det som et förbättrat "Försvunna Diamanten". Fanns det inte ett spel som hette Klondyke också?

I den genren har vi också Muminspelet som är riktigt trevligt.

Elias Nordling

Assasin var ju ett spel som lät kul men i praktiken var en rätt slät Monopol-kopia. Det måste väl också ha varit en Avalon Hill-översättning?

Har ett Anti-monopol som var rätt trist också.

Elias Nordling

Resan! Spelet som lärde upp en generation i nordisk geografi!

Delirium

Citat från: "Holmgren"Det var ett eget spel - Marinattack.

Där har vi det!

CiteraRemaken på DB kan vara den sämsta och onädigaste som gjorts. Man har ändrat på allt som funkar och inte rett ut de problem som fanns.

Hoppsan, inser att det är remaken jag har spelat och inte originalet, kan förklara saken.

Tror det är dags för en Algakväll på ett konvent någonstans nära dig.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Citat från: "Elias Nordling"Resan! Spelet som lärde upp en generation i nordisk geografi!

Och fortfarande gör det!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "Delirium"Hoppsan, inser att det är remaken jag har spelat och inte originalet, kan förklara saken.

Gillar du inte idén så kanske du inte gillar den ändå, men det är likförbannat en bedrövlig remake.

Mode

Apropå "remake" blir jag smått förvånad att ingen ännu nämnt Monstret som slukade Stockholm.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.