Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Alt Historia Ukrianian-Style

Startat av A F, 29 januari 2010 kl. 15:28:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Fick förklarat för mig idag att "en gång för flera tusen år sen fanns det ett arisk-slaviskt imperium som täckte hela norra asien och nästan hela europa. Det utplånades av en komet." Flrekomsten av runor lite här och var i detta område ska utgöra bevis för imperiets existens.

Nån som känner igen denna tankegång och kan sätta den i perspektiv utan att blanda in de vanligaste stridsäpplena?

BigPapaBear

#1
Citat från: "Anders Fager"Fick förklarat för mig idag att "en gång för flera tusen år sen fanns det ett arisk-slaviskt imperium som täckte hela norra asien och nästan hela europa. Det utplånades av en komet." Flrekomsten av runor lite här och var i detta område ska utgöra bevis för imperiets existens.

Nån som känner igen denna tankegång och kan sätta den i perspektiv utan att blanda in de vanligaste stridsäpplena?

Jag missade den biten när jag pluggade historia tror jag...

lampros

#2
Citat från: "Anders Fager"Fick förklarat för mig idag att "en gång för flera tusen år sen fanns det ett arisk-slaviskt imperium som täckte hela norra asien och nästan hela europa. Det utplånades av en komet." Flrekomsten av runor lite här och var i detta område ska utgöra bevis för imperiets existens.

Nån som känner igen denna tankegång och kan sätta den i perspektiv utan att blanda in de vanligaste stridsäpplena?

"Imperium" i betydelsen att ario-slaver bebodde ett stort euroasiatiskt område, med ett nätverk av nomadiska stammar - så långt kan jag gå med på bilden.

Men något centralstyrt perserrike/romarrike/Hankejsarrike kan det inte ha varit, med central administration, armé, vägväsen och skatteuppbörd mm, för denna politiska stil kom långt senare.

A F

#3
Citat från: "lampros""Imperium" i betydelsen att ario-slaver bebodde ett stort euroasiatiskt område, med ett nätverk av nomadiska stammar - så långt kan jag gå med på bilden.

Om du bortser från att "imperium" närmast definitionsmässigt innebär en stark centralmakt. Och sen måste man också bortse från att arier och slaver har 2000+ år mellan sig som företeelser. Och att runorna är en germansk kulturytting. Men för fan..   :up:

Elias Nordling

#4
Och att runorna inte förekom för flera tusen år sedan.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

#5
Citat från: "Elias Nordling"Och att runorna inte förekom för flera tusen år sedan.

Detaljer...

Fredrik H

#6
Man måste gilla tidsaspekten "flera tusen år sedan", lite som när barn leker "förr i tiden". Sen undrar jag ju vilken komet det måste ha varit som totalt utplånat alla spår på en yta som tycks täcka Asien och mer därtill. Läskiga grejer det där!  :) Om runstenarna(?!) dyker upp så är jag säker på att allt klarnar......... :roll:

Delirium

#7
Stargate?
1914

Doomfarer

#8
Ungefär som de albaner som hävdar att alla kändisar kommer från Albanien eller har albansk påbrå. Alexander den Store, Napoleon, you name it.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Snowfox

#9
Stridsäpplen?

Du har en intressant bekantsskapskrets. Är det samma gynnare som sitter och googlar på julafton?  :D
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

lampros

#10
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "lampros""Imperium" i betydelsen att ario-slaver bebodde ett stort euroasiatiskt område, med ett nätverk av nomadiska stammar - så långt kan jag gå med på bilden.

Om du bortser från att "imperium" närmast definitionsmässigt innebär en stark centralmakt. Och sen måste man också bortse från att arier och slaver har 2000+ år mellan sig som företeelser. Och att runorna är en germansk kulturytting. Men för fan..   :up:

Det är inte jag som påstår att det funnits ett imperium, det är din så kallade källa :) Jag försöker bara förstå hur denne kan ha resonerat.

Sten Ekedahl

#11
Citat från: "Anders Fager"Fick förklarat för mig idag att "en gång för flera tusen år sen fanns det ett arisk-slaviskt imperium som täckte hela norra asien och nästan hela europa. Det utplånades av en komet." Flrekomsten av runor lite här och var i detta område ska utgöra bevis för imperiets existens.

Nån som känner igen denna tankegång och kan sätta den i perspektiv utan att blanda in de vanligaste stridsäpplena?

Ta den där om Rödluvan och vargen också, när du ändå år igång...  :P
Wargames - Laborationer i historia

A F

#12
Citat från: "Doomfarer"Ungefär som de albaner som hävdar att alla kändisar kommer från Albanien eller har albansk påbrå. Alexander den Store, Napoleon, you name it.

Balkansk/Östeuropeisk alt-historia. Tunga grejor.

silversixx

#13
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Doomfarer"Ungefär som de albaner som hävdar att alla kändisar kommer från Albanien eller har albansk påbrå. Alexander den Store, Napoleon, you name it.

Balkansk/Östeuropeisk alt-historia. Tunga grejor.
Tänkte precis säga att det lät som nån full serb skulle dra när han tröttnat på att folk var glada...

BigPapaBear

#14
Borde man inte kunna hitta någon inavlad liten svensk förening som håller fast vid vårt tidigmoderna anspråk på att Götar och Goter var samma sak? Att det var grabbar från Hisingen och Borås som var nere och plundade Rom under folkvandringstiden?