Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs In Flanders fields

Startat av Strv102r, 3 februari 2010 kl. 17:12:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sten Ekedahl

En hastig blick på kartan ger mig intrycket av att de allierade terrängförlusterna är mindre än de historiska - eller?  :insecure:
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Korrekt. Jag tog tillbaka en hel del terräng i andra halvan av spelet.

Systemet bygger på att förluster absorberas av divisionerna som helhet i form av sänkt moral. Enskilda brigader eller regementen tar inte step loss. De kan elimineras vid extrema utfall och då sänks moralen på divisionen/brigaden med två steg extra. Det positiva med detta är att du som högre chef inte bekymrar dig om enskilda regementens eller brigaders stridsvärden utan om divisionen som helhet och det ger dig verkligen incitament att dra ur förband som slits för återhämtning då de retirerar lättare och lättare samt risken för eliminering av regementen och brigader ökar. Det medför att man måste ha en rotationsplan och kontinuerligt återhämta förband samt ha en reserv att sätta in när ett förband börjar svikta. Detta lyckades jag bra med. Men min motståndare lyckades inte så bra med det. När man ska vara offensiv är det frestande att sätta in alla resurser direkt för största möjliga initiala effekt. Det gäller dock att ge akt på när man börjar kulminera och senast då skapa reserver. Nackdelen är att även små förband  håller bra om moralen ännu är bra.

Min motståndare ansåg att spelet gav en bra förståelse för varför man gjorde som man gjorde i VK1 ställningskrig. Det är lätt att sitta nästan 100 år senare och tycka att de var dumma i huvudet. Men som taktisk chef med uppgift att ta YPRES så finns det inte så många alternativ. Man har de resurser man har och terrängen är den den är. Det blir till att stångas. Och hoppas att man stångas bättre än fienden! Grand illusion  och Clash of Giants I & II fick samma effekt. Tecken på bra spel ur vårt perspektiv. Förståelsen för VK1 ökar dramatiskt. Min motspelare parallelläste den där ganska nya boken om Gallipoli medan vi spelade det. Och han läser Gudmundsens Stormtroop tactics i den takt vi avverkar åren 1914-1918.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Slutläget i vårt senaste part av detta spel. Tysken anföll mer från nordost än från norr och fick stor framgång med det. Han avbröt dessutom anfallen i tid och övergick till försvar vilket gjorde att han hade stridsvärde kvar att nästan helt kunna avvärja mina anfall. bara i sydost har jag kastat honom bakåt ur hans skyttegravar men i övrigt håller han tagen terräng. 2½ fransk division (inkl den algeriska)  är helt slagna i grunden liksom 1. belgiska och flera brittiska div har tappat en brigad. En av deras kavdivisioner är helt slagen De flesta tyska divisioner är intakta men två är halverade och ett par har tappat ett av fyra regementen. Decisive German.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.