Replay av ATOs A Fatal Attraction; The Gallipoli campaign

Startat av Strv102r, 20 februari 2010 kl. 12:46:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

November. Underhållskrisen fortsätter. Det blir till att satsa allt i norr igen trots att det är för sent så tillvida att jag kommer inte hinna får ut 2 divisioner av kartan mot ISTANBUL även om jag tar höjden.

I söder fortsätter rutinlivet i skyttegravarna medan två divisioner i norr går "over the top"  igen. Fienden är dubbelt så strark som sist och jag slår en etta igen... Jag förlorar en brigad ur 53 div. Fienden avöser därefter Brusa och Gallipoli reg med 19. div som nu är komplett efter återhämtning. Turkisk klar seger.

Inget av vikt har åstakommits sedan i april utom att slagskepp sänkts och skadats svårt, många divisioner har fastnat i skyttegravar nära stränderna utan att kunna ta sig genom kullarna mot ISTANBUL och minfälten i DARDANELLERNA ligger kvar. Operationen avbryts och evakuering förbereds. Hjärnan (i detta fall avses upphovsmannen och ingen briljans antyds) bakom det hela får avgå och den indirekta strategin får dåligt rykte. Kriget kommer att avgöras genom en fortsatt kraftmätning på västfronten med styrka mot styrka.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Sten Ekedahl

Vad var det jag s...  :P

I serien Battlefield Detectives på Discovery Chanel, gick härom året ett avsnitt just om Gallipoli. Resultatet av undesökningarna på plats gav resultatet att det inte fanns några som helst förutsättningar för att operationen skulle kunna ha lyckats. Ur minnet bara några av de faktorer som redovisades som skäl till detta:
- Praktiska möjligheter att fullt ut underhålla förbanden fanns inte, inte minst med vatten
- Orealistisk underskattning av turkiska armén
- Helt orealistik bedömning av terrängen och möjligheterna att framrycka från invasionsområderna, speciellt från de på västra kusten.

Men som sagt, erfarenheterna av en stor landstigningsoperation blev ovärderliga inför VK2.
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Spelet var snabbspelat och inte alls komplext. Jag har en positiv eftersmak.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.