Författare Ämne: Nemo's War (Victory Point Games)  (läst 2192 gånger)

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5101
    • Visa profil
Nemo's War (Victory Point Games)
« skrivet: 28 februari 2010 kl. 12:16:50 »
Detta spel får väl klassas som Science Fiction eller nåt. Det är alltså ett solitärspel på En världsomsegling under havet. Spelaren är kapten Nemo som ska samla skatter, göra upptäckter och sänka fartyg och samtidigt försöka hålla sitt skepp intakt.

Flera trevliga mekanismer här. Man drar kort för adventures eller events under givna betingelser, sedan kan man välja om man vill leta skatter, vila sig, mecka med fartyget, förflytta sig eller sänka skepp. Det mesta man gör är i form av ett test med två tärningar, med positiva resultat om man lyckas och negativa om man misslyckas. Man kan satsa resurser (besättning, skepp och kapten) som modifierare på tärningsslaget, men misslyckas man ändå blir man av med insatsen. I regel behöver man satsa för att ha en rimlig chans, så skepp, besättning och kapten blir mer och mer sliten allteftersom spelet går.

Att anfalla fartyg på haven är frivilligt, men haven kan fyllas upp totalt och då är spelet över. En intressant mekanism är att man kan välja själv vilket mål Nemo har. Utforskning, vetenskap, anti-imperialism eller krig. Olika mål ger olika poäng för olika saker. Dessutom har man en chans på sig under spelets gång, under vissa betingelser, att ändra målet, beroende på vad man har varit mest framgångsrik inom.

För att uppskatta det här spelet efter förtjänst ska man nog ha något slags relation till boken. Har man det är spelet rätt bra på att förmedla bokens stämning, det är en utmaning, det är hyfsat varierande och det är engagerande. Det får en fyra av fem i betyg av mig.

« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

• Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1222
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2010 kl. 19:56:12 »
Elias, jag älskar dina recensioner och har fått sug på bra många spel tack vare dom.

Men, jag kommer snart bli galen om du inte tar och köper ett svart papper och lägger över "60x90 Gallerix"-biten... ;)
Du lär hitta en sådan pappersbit på närmaste konsthandel för en femma :)
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av silversixx »

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5101
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2010 kl. 20:24:53 »
Citera
Men, jag kommer snart bli galen om du inte tar och köper ett svart papper och lägger över "60x90 Gallerix"-biten...

Produktplacering!  :P

Det har varit mycket små spel på sistone. Kanske ska lägga in en spelplan från nåt spel som standardbakgrund?
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"