Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krossad av en tjej...

Startat av A F, 11 maj 2010 kl. 19:09:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Min konvents-sidekick Emma hävdar att hon lätt skulle spöa mig i vilket spel som helst, inklusive ett krigsspel. Det hela börjar bli en prestigesak. Och kanske något som kan ge årets Greiderbar helt nya perspektiv. Frågan är, vad för krigsspel som är ett bra spel, inte tar eoner att spela och inte kräver en massa bisarr detaljkunskap om Österrikiska flottan?

Vvornth

#1
Jag lyckades med hyffsad marginal (men inte så stor som jag skulle vilja) ge min tjej på tafsen i Twilight Struggle i helgen. Hade det inte vart för det onda kortet Aldritch Ames i näst sista turn så hade dock blivit en ordentlig utskåpning.

Spelet är däremot perfekt för den här typen av hemmakonflikt. Går att förklara reglerna på kistlig tid, skapligt snabbt att lära sig och det är inte så komplext att det ger en osportslig fördel.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Johnson

#2
Jag spelade Twilight Struggle mot min exfru fyra gånger tror jag. Lyckades få en oavgjord och förlorade resten..... :)
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Sten Ekedahl

#3
Citat från: "Andreas Johnson"Jag spelade Twilight Struggle mot min exfru fyra gånger tror jag. Lyckades få en oavgjord och förlorade resten..... :)
... och därför blev hon ex? :P
Wargames - Laborationer i historia

A F

#4
Och jag har lite svårt att se krigsmomentet i Twilight Struggle.

jonjac

#5
Well, spel som Conflict of Heroes-serien vore väl ok? Det är gulligt, enkelt och (relativt) intuitivt. På högre nivå så är ju ex. Battle for Germany ganska enkelt (omän kanske inte så snyggt).

ErikLj

#6
Citat från: "Anders Fager"Min konvents-sidekick Emma hävdar att hon lätt skulle spöa mig i vilket spel som helst, inklusive ett krigsspel. Det hela börjar bli en prestigesak. Och kanske något som kan ge årets Greiderbar helt nya perspektiv. Frågan är, vad för krigsspel som är ett bra spel, inte tar eoner att spela och inte kräver en massa bisarr detaljkunskap om Österrikiska flottan?

Min fru brukar spöa mig i Space Hulk och GWs Lord of the Rings. Hon spelar alltid med stor förtjusning den onda sidan.

Sen blir det lite Euro också.

/Erik

A F

#7
Citat från: "ErikLj"Min fru brukar spöa mig i Space Hulk

Det finns nån djup symbolik i kvinnor som spelar genestealers.

Rydfalk

#8
Citat från: "Anders Fager"Det finns nån djup symbolik i kvinnor som spelar genestealers.
:lol:  :shock:  :lol:
"Hoppas det regnar i sommar!"

Delirium

#9
Jag har nyligen dammat av Victory Games gamla Across Five Aprils - ett extremt simpelt fältslagssystem från det där inbördeskriget långt borta - det skulle funka med vem som helst.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Elias Nordling

#10
Poängen här är väl inte att det skulle vara simpelt? Hon skulle ju spöa Anders i vilket spel som helst. Kör nåt SCS-lir. Bastogne eller Yom Kippur går snabbt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

#11
Citat från: "Anders Fager"Min konvents-sidekick Emma hävdar att hon lätt skulle spöa mig i vilket spel som helst, inklusive ett krigsspel. Det hela börjar bli en prestigesak. Och kanske något som kan ge årets Greiderbar helt nya perspektiv. Frågan är, vad för krigsspel som är ett bra spel, inte tar eoner att spela och inte kräver en massa bisarr detaljkunskap om Österrikiska flottan?
Ang Österikiska flottan. Jag har en riktigt bra bok hemma om radioutrustning inom Österrikiska flottan 1914 till 1918.

A F

#12
Citat från: "ErikLj"Ang Österikiska flottan. Jag har en riktigt bra bok hemma om radioutrustning inom Österrikiska flottan 1914 till 1918.
:up:

Jezjov

#13
Om något hyffsat snabbspelat efterfrågas kanske Guilford ur GMT's Battles for the American Revolution Series kanske vore något.
 * Förhållandevis klassiskt hex-and-counter.
 * Regelmängden är begränsad.
 * Det är i högsta grad snabbspelat.
 * Sannolikt ger det endast marginella fördelar att veta något om Amerikanska revolutionen.
 * Lagom mängd lustig krom.
 * Bra story-telling.
 * Bluffmoment vid spelet av taktik-chits.
 * Tilltalande yttre.
Möjligen kan man invända att spelet är så litet att möjligheterna till fler än två alternativa strategier är begränsade, men det kanske inte har så stor betydelse då det endast handlade om något enstaka speltillfälle.

Mode

#14
Tja, ASL Starter Kit kan nog funka även för detta. Scenarierna brukar vara hyfsat jämna och tar max ett par timmar att spela. Rekommenderar att ni kör rena infanteristrider utan tyngre understöd än ksp (och möjligen eldkastare/buntladdning för Stalingradscenarier). Första scenariet i #1 (amerikaner mot tyskar i Normandisk by) är litet och välbalanserat.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.