Författare Ämne: Replay av Hexasims Marne 1918: Friedensturm.  (läst 17561 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7894
    • Visa profil
SV: Replay av Hexasims Marne 1918: Friedensturm.
« Svar #75 skrivet: 9 juli 2018 kl. 17:07:01 »
Tysken har ju 75% chans att kunna slå ut Blucher II offensiven GT2 för att fullfölja framgången. Förra gången vi spelade så valde han att anfalla i väster, där man senare slog ut den begränsade Le Matz offensiven. Det berodde ju på att han redan tagit två av de VP som ligger bortom Blucher I målen och därmed med sin framgång i någon mån försvårat för uppföljningen att lyckas. Denna gång har han det historiska läget istället och jag väntar mig en offensiv söderut över platån mot Marne. Men det händer inget GT2. Det innebär att jag hinner få fram förstärkningar som försvarar de VP mål som han kan ta. Han fortsätter framryckningen söderut över platån, men anfaller inte försvarade mål. Han kommer nästan, nästan fram till Marne i centern. Men i det området finns alla VP söder Marne. Han har en gles gruppering och inget artilleri med sig varför en offensiv över Marne mot mina förband är helt osannolik Först GT 5 slår han ut nästa offensiv. Blucher II riktas mot Reims i öster. Dör har han artilleri och många VP inom räckvidd. Stosstruppen förs över från centern för ett anfall från väster och två nya elitdivisioner förstärker anfallen från norr. Problemet är ju att Reims är väl försvarat med både skyttegravssystem och fort.

Det blir ytterst blodigt. Han tuggar sig fram och elitförbanden förbrukas snabbt. Mitt försvar ger sakta med sig men det hela avgörs av ett olyckligtvmotanfall med amerikanska förband. Mitt artilleri skjuter bort huvuddelen av försvararna, men ett reducerat elitregemente räcker i försvaret och jänkarna brutet ihop fullständigt. Detta blottar mitt artilleri och södra Reims...

När offensiven är över sitter han i staden söder floden Aisne medan jag håller huvuddelen norr floden och forten nor staden med en ytterst tunn livlina öster staden. Offensiven når inte målen.

GT6 spelar han Le Mats offensiven... anfallen fortsätter mot Reims. Nu från norr och nordost. Han skär av livlinan och nedkämpar försvaret. När GT är slut har han hela staden och har till och med ett brohuvud över Aisne öster staden. Men hans elitdiviisioner är det in huvudsak bara spillror kvar av. Offensiven lyckas.

Otroligt bra spel!
Ola Palmquist

Spelar nu: GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.