Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GDWs Red Star/White Eagle.

Startat av Strv102r, 28 augusti 2010 kl. 09:54:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Det tar väl ett tag innan det är dags men lite reklam för det hela kan väl inte skada? Måste tacka igen för att jag fick köpa spelet som jag sökt efter så länge till ett så humant pris. Elias sväljer väl tungan av förtret nu...  :wink:
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

#1
Jaa...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Peojon

#2
Och han är inte ensam om det!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Lundin

#3
Mer än att spelet är sällsynt och handlar om ett i krigsspelssammanhang sällan utforskat ämne, vad är spelets attraktionsvärde?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Janos

#4
Ola: You're welcome. Du har mer användning för det än jag.

Strv102r

#5


Brickorna. Typiskt för GDW decennieskiftet 1970-1980 tal. Funktionellt men inte direkt tilltalande.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#6


Kartan. Typisk GDW och mycket lik Red Army om Op Bagration. Njaee. Inte ens på den tiden tyckte jag att GDWs kartor var snygga. SPI hade mycket bättre vid den tiden. Men den är nog funkis.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#7
Citat från: "Andreas Lundin"Mer än att spelet är sällsynt och handlar om ett i krigsspelssammanhang sällan utforskat ämne, vad är spelets attraktionsvärde?

Finns väl bara två spel om det polsk-ryska kriget 1920. Och det andra, ett S&T spel, är ganska sågat på BGG. Om man är intresserad av manöverkrigföring, som jag är, så läser man mycket om det sovjetiska konceptet "Deep battle"som formulerades av bla Tuchatjevksi efter sina erfarenheter från jsut detta krig. Denna hyllade teoretiker misslyckades dock ganska kapitalt praktiskt i detta krig...
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#8


Setup är klar! Polacken har ett antal arméer ( 4. och 6.) och grupper (offensiva, Polesie och norra) och bolsjeviken har två fronter och en mindre grupp.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#9


Det norra frontavsnittet i större detalj. Den norra gruppen kallades också för 1. armén i annan litteratur. De ryska förbanden utgörs av Västrfronten under Tuchatjevskij. Den södra delen av fronten är Mozyrgruppen.





Och det södra frontavsnittet. Den offensiva gruppen kallades också för 3. armén i andra källor. De ljusgröna förbanden med polackerna är ukrainare medan de klargröna med ryssarna är galicier. De mörkblåa är polska legionen.

Det polska militärstrategiska tänkandet var att förekomma den väntade ryska offensiven, som skulle komma såväl norr som söder om PRIPJAT-träsken och vara för stark på båda platserna, genom att kraftsamla i söder och slå sydvästfronten för att därefter kunna kraftsamla i norr och i defensiva strider stoppa västfronten. Man valde söder för att understödja de ukrainska separatiststrävandena. Det hela var väl militärstrategiskt förståeligt men på den politisk-stragetiska nivån en katatrofal felbedömning. Det innebar ju att Polen angrep Sovjet och resten av Europa var väl lite trött på krig vid det här laget.  :x Hela Europa fördömde angreppet i hårda ordalag och hamnarbetare i Tyskland och England vägrade lasta och lossa materiel som skulle till Polen.

Lenin som förtvivlat försökte hitta ett sätt att få polackerna att se ut som angripare inför de kommande offensiverna västerut fick en present på silverfat.  :)

Och polackerna lyckades ta KIEV, men misslyckades slå sydvästfronten. Och sedan kom de ryska motoffensiverna... Ooops!   :oops:

Bara genom undret vid Wisla undvek Polen att besegras och hindrade därigenom Lenin att via Polen exportera revolutionen till Tyskland.  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#10
Västfronten leddes alltså av Tuchatjevskij, lågadlig 27 åring 1920. Han var löjtnant i tsarens armé och blev tillfångatagen 1915. Efter flera flyktförsök sattes han i fästningen Ingolstadt där han chockade sina franska medfångar med ett nihilistiskt beteende där han bland annat tillverkade en egen avgud av en krigs- och kaosgud som han sedan tillbad. Han påstås ha sagt att när han var 30 skulle han vara en general eller ett lik. Han hade stor framgång under inbördeskriget efter sin flykt 1917 då han sökte upp Trotskij och blev väl en mostvarighet till "Führerns brandman" Model. Han påstås också ha sagt att han lika gärna kunde ta Konstantinopel under den röda fanan som under det ortodoxa korset.  Misslyckandet 1920 skyllde han ifrån sig ganska duktigt på underlydande, truppen och sydvästfrontens bristande bistånd. Och vem satt som politisk kommissarie där?



Efter 1920 utvecklade han konceptet om strid på djupet, fallskärmsförband, mekaniserade kårer etc och är en ofta läst militärteoretiker idag, inte minst i USA. Som väl alla vet utrensades han av Stalin i slutet av trettio-talet.


Chef för sydvästfronten var Jegorov. Han är alls inte lika känd som sin politiske kommissarie, Josef Stalin. Dessa två, inte minst Stalin, obstruerade kraftigt alla försök från Tuchatjevskij och Moskva (Kamenev som gick i öppen oppostion mot Stalin senare och var en av de första att utrensas 1936) att bistå västfronten. Jegorov utrensades samtidigt som Tuchatjevskij. Den sovjetiska förödmjukelsen 1920 anses av vissa författare vara en förklaring till Stalins order om massakern vid katyn långt senare. Många av de ledande polackerna 1939 hade ju varit med 1920.


Jegorov

Under sydvästfrontens befäl kom Konarmya, kavalleriarmén, under Budjonny att lyda. Detta verkar mest ha varit ett rövarband av medeltida snitt som levde på sitt rykte som totalt hänsysnlösa och brutala. Budjonny var då 39 år och hade arbetat sig upp till korpral i tsarens kavalleri. Han var nästan illiterat och trögtänkt. Vid rättegången mot Tuchatjevskij vittnade han att Tuchatjevskijs idé om att organsiera pansarkårer var så ologiskt och underlägset beridet kavalleri att det bara kunde jämföras med sabotage. Tuchtjevskij ska ha svarat att han kände det som att han drömde. Budjonny var hundlikt lojal mot Stalin vilket kan förklara att han inte bara överlevde slutet av trettiotalet utan också sitt fiasko 1941 då han ledde styrkorna som mötte von Rundstedts armégrupp Syd. Han ersattes med Timoshenko. Han dog 1973.

Detta gällde också Budjonnys politiske kommissarie Voroshilov som var befälhavare för invasionen av Finland 1939 tills hans uppenbara inkompetens fick honom ersatt med Timosjenko vilket fick honom att skälla ut Stalin för att han utrensat alla dugliga generaler. Trots detta satt han kvar i högsta ledningen och han ledde under en tid försvaret av Leningrad där han visade stort personligt mod, men inte mycket kompetens som befälhavare vilket fick honom ersatt med Zhukov. Han dog 1969.

Under västfronten fanns en kavallerikår, Konkorpus, som till viss skillnad från Konarmya faktiskt fick reell betydelse i striderna. Denna lydde under en man vid namn Gaj. Han kallades Gaj Khan för sin likhet i brutalitet med Djinghis Khan.

Tjujkov, Zhukov och Timosjenko är exempel på befälhavare på divisions och brigadnivå under kriget.

Härligt gäng jag ska leda när jag ikläder mig rollen av Kamenev, Tuchatjevskij och Jegorov samtidigt! För att komma i rätt stämning lyssnar jag på Konarmyas marsch och ser på videon som visar hur ideologiskt man såg på kampen. Vilket kan ha varit ett misstag. För polackerna var det en nationell kamp. Budjonny med sin magnifika mustach syns på första affischen efter rödgardisten.

http://www.youtube.com/watch?v=XIhVuqXWZTc

Ny länk som fungerar 2011-12-18

http://www.youtube.com/watch?v=4arTg2qtyIU&feature=related
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

zilver

#11
Ett klassiskt skurkgalleri.

Och så får du spela på en sådär klassisk GDW-karta. Not bad!

Jag noterade i countermixen att polackerna har någon skum regementesenhet som liknar "anden i flaskan" men som gissningsvis är någon fortifikationsenhet (2-2-0), en annan har ett svärd och en tredje har något som jag inte vet vad det är. För att stilla min odöende nyfikenhet, vad handlar det där om?

Strv102r

#12


Det är olika typer av milisförband.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

zilver

#13
Aha! Präster och kvinnor verkar logiskt. Men vänta ett tag, bildades regementen kring teologiska fakulteten (?). Vad gäller kvinnor kan ju sägas som det görs i "Generation Kill" av marinkåren, att skulle vi slåss mot kvinnorna skulle vi få stryk. Verkar lågt rankade i min värld :P

Studentsymbolen verkar helt ologisk, eller? Vad är det?

Strv102r

#14


Läget i söder efter det polska initiala anfallet. GT 1 har ryssen inget drag. I norr inringar han mina förband i KOROSTEN och i söder har två av tre galiciska förband bytt sida. Det tredje deserterade helt. Vad som är bra för mig är att alla mina starka divisioner ännu är intakta i andra linjen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.