Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GDWs Red Star/White Eagle.

Startat av Strv102r, 28 augusti 2010 kl. 09:54:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

#15


Jag lyckas bryta mig ur KOROSTEN och rädda mina infanteridivisioner, men i söder kollapsar fronten helt. Mina förstärkningar grupperar i KIEV för att försvara staden när polacken försöker omfatta mig norrifrån.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#16


GT 3 faller KIEV trots att jag försvarar staden med två divisioner och två flottiljer med en marininfanteribrigad. Det enda positiva är att det kostar borgarbrackorna lika mycket. Men snart, om ett par veckor (2 GT), kommer KONARMYIA in från söder och då ska vi ge de polska herrrarna vad de förtjänar!
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#17


efter förlusten av KIEV drar jag mig bakåt över floden och grupperar för försvar i väntan på att KONARMYIA ska göra entre bakom fiendens linjer från söder. Men borgar-asen har tydligen också sett tidslinjalen för de drar sig bakåt till mer lättförsvarade ställningar och överger KIEV.





I norr slår jag ut et anfall vsäterut för att avlasta sydvöästfronten. Fienden drivs bakåt lite, men han gör ett motanfall in i min flank. Det måste vara i syfte att tillfoga förluster och inte något mer ambitiöst, för han rycker inte fram efter det framgångsrika anfallet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#18


KONARMYIA gär entré! och kastar sig över fienden i söder. Polacken är starkare där men om jag kan binda/slå honom där skapar jag förutsättningar för resten av sydvästfronten att bryta genom längre norrut. Denna har återtagit ett oförsvarat KIEV och framrycker nu mot KOROSTEN och ZHITOMIR.

Västfronten har förklarat "Standoff" vilket innebär att under tre GT får jag bara göra repressalieanfall, ett för varje polskt anfall. Efter det avser jag gå till storoffensiv även där och då hoppas jag att läget i söder är så prekärt att han inte har några resurser kvar i norr.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

zilver

#19
Hur är move sequence på det här liret? Finns någon form av exploitation move?

Strv102r

#20
Ganska basic. Flytta-strida. Men man kan få hyfsat lång framryckning efter strid...
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#21


I norr händer det alltså ingenting. Men i söder desto mer. Längst i söder antar polacken utmaningen och går till motanfall mot KONARMYIA! Och han ger mig en snyting som heter duga! Lite längre norrut tar jag ZHITOMIR och KOROSTEN utan strid.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

zilver

#22
Bara genom att titta på styrkevärdena är det rätt tydligt att polackerna borde ägna sig åt motanfall. Mycket 8-4-7 och så. Anfallsglatt.

Strv102r

#23


Längst i söder utvecklas ett riktigt slag mellan de polska starkaste förbanden och KONARMYIA med ömsesidiga förluster. Jag är effektivt hejdad. Men det tillåter mig att fortsätta längre norrut.

På båda sidor är infanteriet dubbelt så starkt offensivt som defensivt medan kavalleriet är jämnstarkt på båda. Dessutom är CRT:n anfallsvänlig. Så anfall lönar sig generellt ur den aspekten. Sedan ska man ju bara ha möjlighet att kraftsamla till en del av fronten utan att släppa allt, för man blir lätt omfattad eller frånsprungen med de höga rörlighetsvärdena.

So far ett jättekul lir! Man bör nog ha läst boken Warzawa 1920 som kom för något år sedan för att förstå bakgrunden. Känns som att spelsystemet gör ett jättebra jobb att få fram de stora dragen och varför utan en massa specialregler. Mängden replacements och närheten/avståndet till var de kommer in gör att polacken sannolikt kulminerar efter att ha tagit KIEV. Ryssen kommer att växa i styrka och kunna gå till offensiven därefter. Samma förhållande replacements/avstånd kommer att leda till att ryssen med västfronten sannolikt kulminerar innan Warszawa. Staden befästa zon gör att man bäst tar den med en omfattning från nordväst vilket gör ryssen sårbar för ett motanfall norrut från terrängen sydost om Warszawa. Så som skedde historiskt. Nu gäller det bara att lyckas bättre än historiskt på vägen fram till Watzsawa så att jag inte har kulminerat utan faktiskt orkar med även den sista sträckan, samt att hindra att polacken bygger upp en ny offensiv förmåga. Lättare sagt än gjort kanske?
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#24


Ett drag (drygt en vecka) senare är KONARMYIAs anfallskraft bruten! I norr begränsas sydvästfronten av PRIPJAT-träsken och jag börjar fundera på att anfalla mer mot sydväst istället.





Men vad som är mer intressant än kräftgången i söder är händelseutvecklingen för Västfronten! Tuchatjevskij sätter igång sin offensiv. Jag slår snabbt ett hål i fiendens tunna långa linjes center vilket får fienden att inleda en reträtt över hela linjen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#25


I söder får jag övergå helt på defensiven i väntan på att KONARMYIA ska återhämta sig och återfå anfallskraft.





Men i norr ångar det på! Jag tar MINSK och kapitalistlakejerna drar sig ytterligare bakåt mot den gamla tyska försvarslinjen från VK1.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

zilver

#26
CiteraSo far ett jättekul lir!

Precis det man inte vill veta om spel som i princip är omöjliga att få tag i...

Strv102r

#27


Polacken hyfsar till sin linje och drar ur sin starkaste division ( den mörkblå ur polska legionen) som börjar marschera norrut.  Jag reorganiserar.





Västfronten når fram till den gamla tyska försvarslinjen, men anfaller bara uppe i norr Och det med stor framgång! Fienden viker snabbt och jag stormar fram! Hela försvarlinjen verkar bara bli en halvhalt som han måste lämna för att inte bli omfattad.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

zilver

#28
Utmärkt historia!

CiteraFienden viker snabbt och jag stormar fram!

Nu tänker den ryske kommendanten som sin historiske alter ego. Som gjort för ett bakslag vid Warsawas portar.

Elias Nordling

#29
Den främsta kritiken mot spelet som jag hört det är att "det polska undret" triggas av en snubbeltråd 12 hexer (eller nåt sånt) från Warsawa. Med denna förkunskap kommer ingen ryss bete sig som den verklige ryssen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"