Författare Ämne: Forlorn Hope (Victory Point Games)  (läst 3550 gånger)

Elias Nordling

  • Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5101
    • Visa profil
Forlorn Hope (Victory Point Games)
« skrivet: 19 oktober 2010 kl. 12:21:25 »
Man ska stjäla från de bästa! Forlorn hope är ett spel om strider mellan marinsoldater och horder av rymdmonster på en övergiven rymdstation. Likheterna i tema och spelmekanismer med Space Hulk är så stora att man närmast hajar till när man kommer till en skillnad (till exempel att en activation point låter dig gå hela förflyttningsvärdet, inte bara ett steg). Men här finns också inslag av Awful Green Things from Outer Space, i form av rymdisarna som har utvecklingsstegen ägg, hatchlings, drones och warriors/blasters.

Forlorn Hope har en del fördelar framför Space Hulk också. Till exempel att det får plats på soffbordet, att det ryms i en plastpåse, och att man slipper den groteska games Workshop-estetiken.

Det finns ett antal scenarion i påsen, varav två solitärscenarion. Här liggger det största potentiella problemet med spelet, för jag vann bägge relativt enkelt. Frågan är alltså hur välbalanserade scenariorna är.

Betyget blir så här långt en fyra, men om det visar sig att även tvåspelarscenariorna är obalanserade kan det bli en trea.


« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

  • Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2010 kl. 12:24:54 »
Vad betyder de gröna pilarna på soldaternas brickor? Tänkte först att det var facing, men isåfall står flera och stirrar in i väggen...
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av jonjac »

pelle

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 812
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2010 kl. 12:54:16 »
Citat från: "jonjac"
Vad betyder de gröna pilarna på soldaternas brickor? Tänkte först att det var facing, men isåfall står flera och stirrar in i väggen...


Det är facing.

Jag har bara spelat första solitär-scenariot. Jag var på väg att vinna men fick slut på tid, så jag fick packa ihop. Det verkade lite enkelt, ja.

Playthisthing hade (lite oväntat) en kort recension förra veckan:
http://playthisthing.com/forlorn-hope
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av pelle »

Elias Nordling

  • Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5101
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2010 kl. 10:01:34 »
>Tänkte först att det var facing, men isåfall står flera och stirrar in i väggen...

Ja förlåt då!  :oops:

Det är facing, och de pekar åt fel håll, ja.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

lampros

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • http://lennart-svensson.blogspot.com
Re: Forlorn Hope (Victory Point Games)
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2011 kl. 13:30:17 »
Citat från: "Elias Nordling"
Forlorn Hope har en del fördelar framför Space Hulk också. Till exempel att det får plats på soffbordet, att det ryms i en plastpåse, och att man slipper den groteska games Workshop-estetiken.


Jag förstår vad du menar utom det sista. Vad är det groteska i just den estetiken?
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av lampros »

Elias Nordling

  • Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5101
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2011 kl. 15:16:40 »
Hur kan man inte tycka att Warhammer2K-estetiken är grotesk??? Slå upp ordet grotesk i ett lexikon och det kommer att vara illustrerat antingen med en tavla av Hieronymus Bosch eller en Games Workshop-figur.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

lampros

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • http://lennart-svensson.blogspot.com
(Ämne saknas)
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2011 kl. 17:27:47 »
Jag spelar inga krigs- eller sf-spel just nu och har inte samma järnkoll som vissa. Men visst fattar jag vad grotesk är: nitty-gritty, inkrökt, mörkt och slabbigt. Och i övrig estetik är jag den främste motståndaren mot dylikt så om vi kan motarbeta groteskerierna får vi helt klart en bättre värld.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av lampros »