Författare Ämne: GDW:S Third World War serie  (läst 40219 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8476
    • Visa profil
SV: GDW:S Third World War serie
« Svar #60 skrivet: 7 augusti 2019 kl. 19:54:27 »
Jaaa.. Men nej. Utan uppdaterad slagordning (OOB) går det nog bort ändå.
Ola Palmquist

Spelar nu: COAs Mollwitz 1741 och Chotusitz 1742, därefter Vae Victis Les Victoires de mareshal de Saxe. Fontenoy 1745, Lauffeld 1747.

jerry

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 753
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: 8 augusti 2019 kl. 09:56:26 »
Ja det blir man  :o : :lol: :up:
Nu är det spel med Red Barricades samt world in flames collectors edition

Detox

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: 14 augusti 2019 kl. 13:30:38 »
Jaaa.. Men nej. Utan uppdaterad slagordning (OOB) går det nog bort ändå.

Jag gör ett sista försök att få dem att ändra sig. Bifogade givetviss Olas uppgifter om PB6 och PB26

http://talk.consimworld.com/WebX?12@@.ee6ccba/4235

http://talk.consimworld.com/WebX?12@@.ee6ccba/4235

Häng på!
« Senast ändrad: 14 augusti 2019 kl. 14:42:32 av Detox »

Detox

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: 14 augusti 2019 kl. 20:25:32 »
Som sagt i Spelet har Finland sina 8 fredstida brigader.

Mobiliserade hade de
2 pansarbrigader
11 jägarbrigader
14 infanteribrigader
+ 200 lokalförvarsbataljoner.

thermopylai

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 412
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: 15 augusti 2019 kl. 08:45:32 »
Jag har spelat spelet men kommer inte riktigt ihåg vad det har för premisser. Dessutom spelade jag WP på Southern Front och Persian Gulf, så jag vet inte riktigt vad jag spekulerar om  :oops:.

Om kriget kommer som en överraskning är det kanske inte så orimligt att man får spela med fredsförbanden? Men ju fler rundor som hinner gå från spelstart till ett anfall mot Finland/Sverige/Norge, desto mer mobiliserade bör dom ju vara.

Det är kanske framför allt Arctic Front som är broken? Jag har hört att det finns en gambit också där Norge kan ge sig turn 1 för en luftlandsättning i ett oförsvarat Oslo, klart trasigt i så fall.

När jag spelade Persian Gulf hade i alla fall NATO högst begränsade styrkor i början, i stort sett bara Rapid Deployment Force, innan diverse grannländer engagerar sig. Kändes för övrigt ganska bisarrt att spela med Saudiarabien och Israel på samma sida. I vår match hamnade Iran och Syrien med Sovjet mot USA, Irak, Israel, Saudi, Jordanien, Afghanistan, Turkiet samt diverse Iranska rebeller. Det kändes tufft  :shock:
Jocke

"Better to have an army and not need it, than to need an army and not have it."

jerry

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: 15 augusti 2019 kl. 11:12:58 »
Jo man kan ju få in svenska lokalförsvarsbrigader....
Men dessa kan endst sättas ut i "cities" annars kunde man blockat hamnarna..

Jepp man kan få Norge ur spel direkt men då skall man ha en rejäl portion tur som WP-spelare
Dels skall norrmannen misslyckas med att mobilisera Oslos försvar dels skall man komma förbi den norska jakten dels skall man komma förbi luftvärnet ... men det kan lyckas

EvilSpook

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 558
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: 29 september 2019 kl. 12:19:57 »
Då jag i helgen hade lite tid och ett par spånskivor över roade jag mig med att lägga upp ”alla” kartorna för ett kombinerat spel. Det var alltså Arctic Front, Thord World War, Southern Front och Persian Gulf, men också de ”inofficiella” Palestinian Front och extra kartorna för mellersta Turkiet. Alltså från Kolahalvön till Oman-bukten.

Det är ett riktigt as till spel när man lägger upp det. Ungefär som ett L med respektive långsida på 2,5 m och en bredd på ungefär 1,25m. För att spela det ergonomiskt så behöver man i princip anpassade bord/skivor. Att ha ett kvadratiskt bord som jag hade gör att man bara kommer åt från ena sidan. Det finns egentligen ingen poäng med att hålla ihop Persian med resten, förutom det rent visuella.

Men mäktigt är det. En annan kul bieffekt är att frun himlar med ögonen och ser besvärad ut.  :D
Nästa gång jag spelar blir det nog bara Arctic, WWIII och Southern tillsammans. Då räcker ett bord på ungefär 2 x 1,3 m.

//EvilSpook

jerry

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: 29 september 2019 kl. 13:41:04 »
Klassiskt spel... jag tar fram det med något års mellanrum o spelar solo eller bara lägger ut kartorna.
Misstänker att man inte kan hålla sig ifrån DEADLY NORTHERN LIGHT risken är bara att det blir ett monster som ingen spelar....

Andreas Lundin

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4317
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
« Svar #68 skrivet: 30 september 2019 kl. 15:44:20 »
Citera
Nästa gång jag spelar blir det nog bara Arctic, WWIII och Southern tillsammans. Då räcker ett bord på ungefär 2 x 1,3 m.

Körde med "bara " Central och Southern på FF för några år sedan. Funkade bra (det var kul), men vet inte vad simulationsvärdet var egentligen...
Funderar mest på (spelar mindre): Assault (GDW), vikingatiden, DnD

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5135
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: 30 september 2019 kl. 16:07:24 »
Deadly Northern Lights ska vara 2 x 3 m, men det ska finnas enkartorsscenarior...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

EvilSpook

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 558
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: 30 september 2019 kl. 16:34:19 »
Körde med "bara " Central och Southern på FF för några år sedan. Funkade bra (det var kul), men vet inte vad simulationsvärdet var egentligen...
Det är ju lite kul att titta på den gigantiska kartan och sedan fundera över att kriget i princip avgörs på en decimeter eller så i västra kanten.   :D
Då får man också lite perspektiv på historien.

//EvilSpook

Andreas Lundin

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4317
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
« Svar #71 skrivet: 2 oktober 2019 kl. 09:05:40 »
Citera
Det är ju lite kul att titta på den gigantiska kartan och sedan fundera över att kriget i princip avgörs på en decimeter eller så i västra kanten.   :D
Då får man också lite perspektiv på historien.

Sant!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Assault (GDW), vikingatiden, DnD