Författare Ämne: Dien Bien Phu  (läst 60064 gånger)

Hannes

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Dien Bien Phu
« Svar #330 skrivet: 26 september 2019 kl. 12:04:31 »

Kanger

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #331 skrivet: 27 september 2019 kl. 13:02:21 »
Skulle kunna funka kanske

aegneus

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 898
    • Visa profil
« Svar #332 skrivet: 27 september 2019 kl. 20:01:01 »
Enda sättet att vara helt säker är väl att skriva på ASLska....

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #333 skrivet: 29 september 2019 kl. 22:20:43 »
Hannes,

Hur gick partiet?

Hannes

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
« Svar #334 skrivet: 30 september 2019 kl. 21:33:24 »
Eftersom vi bara spelade på söndagen så hann vi inte jättelångt, men jag fick smak på spelet iaf. Fyra turns tog vi oss igenom. Mats är rutinerad på den gamla versionen av spelet, så han fick sköta fransmännen. Jag tror det gick ganska bra för honom, eftersom han lyckades slå hål till och evakuera från både Gabrielle och Beatrice, min 308e division tog hårda förluster, och han fick in mycket nya förnödenheter.

Jag hade roligt, och Mats grämde sig över att han behöver köpa spelet en till gång :D

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #335 skrivet: 30 september 2019 kl. 23:05:16 »
    $$$

:ultra:

Klintskog72

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #336 skrivet: 24 mars 2020 kl. 13:24:38 »
Nu har jag avslutat den långa kampanjen i utgåva 2 av spelet. Fantastiskt roligt och spännande in i det sista. Spelet avgjordes de två sista rundorna. Fransmannen höll igen hårt och hindrade vietnamesens framryckning under ett par rundor. Det resulterade i en total kollaps under de sista två rundorna. Tyvärr inte tillräckligt för att det sista moralslaget skulle lyckas för vietnamesen.

Den nya utgåvan är en förbättring av ett redan fantastiskt spel. Det jag speciellt gillar är det nya konceptet med "out-posts" som ger Fransmannen lite mer taktiska möjligheter. Att Vietnamesens barrage förenklades är också en fördel i smidighet.

Fransmannens förmåga att lägga artilleri på VM-enheter som understödjer anfall har försvunnit vilket resulterade i att Fransmannen hade mer artilleri att använda under sin runda. Fast då inte på VM-enheter som stod i öppen terräng. Upplevde att det resulterade i fler försök till omslutningar av strongpoints.

En undran, i utgåva ett av spelet hade structural hexex (PIM, Hospital, ... ) en effekt om VM-intog dom. Som jag läser reglerna så har det försvunnit i utgåva 2. Stämmer det och om så vad var tanken med att ta bort den regeln? Hade behövt det som VM för att ta ner Medicine under 2 för att få +1 på moralslaget...

Fantastiskt spel.

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #337 skrivet: 13 april 2020 kl. 18:19:15 »
Hej, och förlåt att jag inte såg detta förrän nu.

Effekten för structures är att de fortfarande är värda poäng, men man förlorar ingen supply längre om de intas. I slutändan är det en fråga om förenkling och balans. Poängen är kvar men det andra togs bort för att det blev för plåttrigt.

2:a utgåvan är full med små ändringar som har tillkommit för att finjustera spelet. Till exempel att VM inte får poäng för Isabelle förrän hela Isabelle är taget osv. När jag gjorde 2:a utgåvan så hade jag en drös med små sidoeffekter från första utgåvan som kändes fel eller som jag kände saknades, inte tillräckligt för att sabba 1:a utgåvan men tillräckligt för att inte göra något åt dem om spelet nu skulle tryckas om. Dessutom, eftersom det inte kommer att bli någon 3:e utgåva så ville jag inte lämna något kvar. Nu gällde det att få med allt. Jag hade även ny forskning att luta mig mot.

Kul att höra att du tyckte om spelet.

Wes

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
« Svar #338 skrivet: 18 april 2020 kl. 23:32:57 »
Jag vet inte om jag förstår 4.2 WM After-Combat Move.

A. Om jag inte kan nå en trench så får jag inte flytta på mig.

B Om jag kan nå en trench så måste jag välja ett av de två alternativen.
B.1 Om jag väljer alternativ 1 måste jag sluta entrenched men inte i en fransk-kontrollerad strongpoint.
B.2 Om jag väljer alternativ två så vet jag inte om jag måste sluta i trench eller inte men att jag kan undvika första trench om jag vill. Det står inget att jag inte får sluta i en fransk strongpoint så kan jag springa framåt för att avsluta i en trench i en fransk strongpoint? Kan jag springa fram på ett fält utan att ens försöka nå en trench?

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #339 skrivet: 28 april 2020 kl. 14:18:37 »
Åter igen, sorry för sent svar (måste kolla denna tråd lite oftare).

Regel 4.2 säger i början: "Any VM unit that is not entrenched may choose one of two alternatives. If one is chosen, then the unit must end its move entrenched, but not in a French-controlled strongpoint. ..."

"If one is chosen" syftar inte på alternativ ett, utan betyder: "Om du väljer en ( ... av dem), så ..."

Så oavsett vilket alternativ du väljer så måste du sluta din after-combat move entrenched, men det får inte vara en strongpoint som fortfarande är fransk-kontrollerad. Om du inte kan uppfylla detta krav så får du inte flytta.
« Senast ändrad: 28 april 2020 kl. 14:32:34 av Kanger »

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #340 skrivet: 28 april 2020 kl. 16:00:15 »

Wes

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
« Svar #341 skrivet: 1 maj 2020 kl. 16:01:18 »
Tack Kim.

Tyvärr har det åkt ned i lådan redan då jag behövde bordet till ett annat spel (Pax Baltica) som jag kör med sonen. Jag kommer komma tillbaks till det dock.

Jag har beställt Ici c'est la France! och väntar på att Tonkin ska komma in i en svensk affär.

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #342 skrivet: 1 maj 2020 kl. 20:22:33 »
Tackar!

Legion kör med EU-friendly shipping vilket innebär att de skeppar från eller via England för ett fast pris. Då slipper du Tull och moms-trams

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #343 skrivet: 26 maj 2020 kl. 16:35:43 »
Några DBP boxar har gått iväg utan en Errata-lapp. Den påpekar att man ska slå två tärningar istället för en (som det felaktigt står i reglerna) när man checkar Truck losses.