Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Kanger

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

Behöver man resta så bör man satsa på att inte stå bredvid någon fransman, så att man lyfter moralen med två steg, vilket ändå blir ett steg netto om man ligger efter i strongpoint-racet.

Jo, shaken är nästan nödvändigt om försvararen har moral 4-5. Jag spelade mot Erik igår och lyckades med konstycket att att inte shaka varken Béatrice eller Gabrielle trots tre Barrage per strongpoint. Mina artillerister skjöt som kråkor  :evil:. Min framtida strategi kommer att vara att ösa fyra barrage var på dem. Shaken och så många reduceringar som möjligt är nödvändigt.

Kanger

Curtis Milbourn och senare Tim Wilson skriver och berättar om sina pågående DBP-partier i nästan roman-form. Riktigt kul läsning

http://talk.consimworld.com/WebX?7@@.1dd51d86/1044
     



Elias Nordling

Satt på tåget hem med DBP på Vassal. Mina nyvunna taktiska färdigheter gör att partiet mer liknar Kims och Mats från Galore än mitt och Eriks.

Jag gjorde dock lite matte på Vietminhs artilleri och truckarna och kom fram till att om VM ska ha skjutit så mycket ammo som de gjort för att ha kvar till scenario B så är det bara 30% chans att de fått ner truckarna tre steg, givet att de optimerat skjutandet just för att slå bort truckar. Till de andra scenariorna är diffen inte lika stor, så att nå resultatet i Scenario C är ca 27% chans och D 22% chans.

Jag noterar också att i samtliga spel jag sett har fransmännen haft mer av allt i lager. Just det kan ju inte VM påverka alls, det enda som kan påverka är om fransmännen skjuter MYCKET mer artilleri.

Så om man vill skruva lite på balansen tror jag dels på ett mer i VM-artilleri per omgång, dels skruva upp abort-slagen för airdrops ytterligare ett snäpp.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Historiskt var 3:e trucken ett lucky shot från VM. Jag är tveksam att ändra på mängd och matematik eftersom de är noga genomtänkta. Problemet är att återskapa ett historiskt turslag. Men jag tror man skulle kunna testa en variant som är liten nog men ändå skulle kunna råda bot på ett av VMs problem:

I själva hexen där VM barrage Markern ligger (inte i ZoC:en) så shakar man även på lika med moralen. I övriga sex hexerna så ska man fortfarande slå över.

Detta dubblerar chansen att shaka paras och ökar möjligheten att faktiskt anfalla strongpoints.

Dessutom kan man ju tänka sig att artillerielden är som mest intensiv i centrum.

Elias Nordling

Om det var ett lucky shot historiskt är 30 procent en rimlig sannolikhet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

Jag tycker alltid det blir kul när man kommer in på diskussionen om det historiska utfallet var tur  ;)

"Ska den här enheten verkligen ha AR5 eller slog den bara en 6:a historiskt?"

Var inte hela jävla Sichelschnitt egentligen en lucky shot? Weserubung? Till och med Fall vit hade blivit kritisk för tyskarna om Polen hållit ut någon/några veckor till. Men det är bra när en designer åtminstone har tänkt igenom en åsikt i stället för att konfigurera victory conditions och relativ styrka för att det historiska utfallet är det mest sannolika (alldeles för vanligt).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

OT på samma tema.

Frans G Bengtsson skrev i sin Karl XII biografi att fram till Holowzcyn hade han aldrig otur. Efteråt hade han aldrig nåt annat än otur. FGB var ju lite fanboy till KXII  ;)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

Ja Karl XII hade lite otur när han tänkte när han skickade Stenbock till Tyskland...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden

Som vi talade om så är det lurigt att skruva på flera rattar samtidigt...

Om chansen att få enheter Shaken så kommer fler anfall att kunna genomföras av VM, vilket leder till att fransmannen troligen förbrukar mer Art... (och att VM's moral sjunker snabbare än vad den gjorde för mig).

Om man också tar fler strongpoints återstår att se.

Ditt förslag, Kim, är en bra början. Jag höll inne flera attacker pga ineffektivt art från VW's sida avseende Shaken-resultat.

Nu måste man bara få möjlighet att testa de förutsättningarna...

Elias Nordling

Gjorde lite mer matte på influget förråd och resultatet mellan Scenario A och B. Medtaget aborterade förrådsdumpar, förstörd last per truck och all obligatorisk förbrukning kommer jag fram till att fransmännen, för att nå samma förrådssituation i B från A måste skjuta cirka 12 skott artilleri per omgång.

Det innebär att vi får nära historiskt utfall på mycket mindre fransk artilleriförbrukning än historiskt (man kommer kanske upp i 12 poäng vissa omgångar, men definitivt inte i stridspauser), vilket förstås märks på överflöd senare i spelet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Och det är för övrigt baserat på att man tar tillbaka ett kompani per omgång med medicin. Tar man in hälften så många blir det 13 skott per omgång.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

En detalj till som jag kanske skulle vilja skruva lite på. En reducerad VM-enhet ger -1 i fransk barrage, och då är det för enkelhetens skull -1 både när det gäller förlust och moral. Efter mitt spel med Mats upptäckte vi båda att VM föredrog att ha reducerade enheter längst fram, samt som support just för att de var svårare att shaka.

Eftersom franska reducerade enheter räkna som en halv när det gäller eventuell förlust-räkning i VM barrage, men räknas som vanlig när det gäller moralslag, så skulle en justering kunna vara på plats för VM.

Alltså, denna "-1" skulle kunna gälla för förlust endast, men ej för moralen när man kollar VM-enheten i fransk barrage.

Om någon vill testa de två husregler som jag har nämnt här så tar jag tacksamt emot eventuella rapporter om hur de har funkat.

Elias Nordling

Känns inte som fransmännen behöver fler handikapp. Ös på med intense på dessa så smälter de snabbt bort. Har bonusen att man faktiskt kommer upp i den artilleriförbrukning man väntas nå för historiskt utfall också.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Du kanske har rätt. Extraeffekten i mitten av VM barrage tror jag är viktigare.

Kanger

Elias och jag är snart klara med ett rafflande parti DBP. Jag kan nu med största säkerhet snart erkänna mig förlorad som VM. Men partiet har varit väldigt spännande och nervöst in i det sista. Vi testade ett par husregler (jag har nu en ganska bra uppfattning om vilka justeringar som ska göras. Dessa kommer att göra spelet roligare, mer balanserat, och mer korrekt. Regler 2.0 ska snart ta form).