Författare Ämne: Eclipse  (läst 7017 gånger)

BigPapaBear

  • Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4091
    • Visa profil
Eclipse
« skrivet: 19 april 2011 kl. 10:40:38 »
Eclipse

Spel i samma genre som Twilight Imperium. Finland i rymden.

Kan det vara något? Lite krig är det ju allt.

« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av BigPapaBear »

Andreas Lundin

  • Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4300
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
(Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2012 kl. 09:53:57 »
Har spelat ett antal partier nu och måste säga att det är väldans kul och intressant. Jag suger på spelet och kommer säkert aldrig att vinna, men jag har skojsigt hela vägen till Ragnarök.

Funkar på tre och fem spelare också, men kan bli något obalanserat.

Man måste vara extremt aggressiv mot den som leder - men man måste tajma det rätt annars åker du på pumpen rejält och är i princip ute resten av spelet.

"Resten av spelet" är lyckligtvis inte så länge eftersom det är relativt snabbspelat. Vi körde exempelvis två fem-mannapartier i söndags eftermiddag - med matpaus.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Andreas Lundin »
Senast: SPQR (SGBOH), Liberty or Death, Space Empires 4X

Tommy Röhs

  • Gäst
(Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2012 kl. 10:20:22 »
Citat från: "Andreas Lundin"
Funkar på tre och fem spelare också, men kan bli något obalanserat.


På BGG finns det templates som löser problemet med kartan när man inte har 6 spelare.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Tommy Röhs »

Doomfarer

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 931
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2012 kl. 10:57:12 »
Skulle aldrig spela det på 6 spelare. Tror 4 är optimalt?
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Doomfarer »
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

  • Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4300
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
(Ämne saknas)
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2012 kl. 11:12:29 »
Jag är sugen på sex spelare faktiskt. Rundorna blir kortare för varje spelare när man är fler än fyra. Mindre options på grund av trängsel.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Andreas Lundin »
Senast: SPQR (SGBOH), Liberty or Death, Space Empires 4X

Southpaw

  • Menig
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2012 kl. 22:11:27 »
Jag upplevde spelet som en smula segt när vi körde det på sex personer, men det berodde sannolikt på att flera av oss inte var direkt inkörda på reglerna när vi provade. Annars är min upplevelse att efter några speltillfällen så rullar det på rätt bra oavsett antal spelare. Jag gillar verkligen spelet, men för mig kommer ändå TI3 att fortsätta vara nummer 1 i genren. Där kan vi tala om att det går långsamt, men spel ska väl ta tid?   8)
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Southpaw »

Tryggve

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2012 kl. 11:20:20 »
Jag har spelat ett par partier, och gillar det skarpt. Vi har varit 4 spelare varje gång, och det har flutit på bra. Dock tar det tid att spela, senaste partiet tog nästan 4 timmar på 4 spelare.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Tryggve »

Andreas Lundin

  • Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4300
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
(Ämne saknas)
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2012 kl. 11:56:16 »
4h! Jisses! Nä så lång tid håller vi inte på. Intressant hur olika spelgrupper lägger olika tid på spel. Vi koncentrerar oss hela tiden på att hålla nere speltiden; uppmanar folk att planera sin runda i förväg och psykar dem som får AP.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Andreas Lundin »
Senast: SPQR (SGBOH), Liberty or Death, Space Empires 4X

Vvornth

  • Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1028
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2012 kl. 12:51:32 »
Detta har spelats ett par gånger på Ylva nu och jag har haft möjlighet att snappa upp lite av mekaniken. Spelet ger vibbar av att vara ett av-kromat Twilight Imperium med inte lika stor randomness (dvs mer tilltalande för taktiker/krigsspelare).
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Vvornth »
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Tryggve

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2012 kl. 14:03:28 »
Citat från: "Andreas Lundin"
4h! Jisses! Nä så lång tid håller vi inte på. Intressant hur olika spelgrupper lägger olika tid på spel. Vi koncentrerar oss hela tiden på att hålla nere speltiden; uppmanar folk att planera sin runda i förväg och psykar dem som får AP.

Hm, det intressanta är att det faktiskt inte var så mycket att folk satt och tvekade över sina drag, utan det flöt faktiskt på rätt bra utan AP. Kändes det som, i alla fall...

Jag har för övrigt hört om ett parti som tog nästan 6h på 4 spelare, men då var de flesta nya.... Jag var inte med då. :-)
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Tryggve »

virre

  • Menig
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #10 skrivet: 2 maj 2012 kl. 13:28:37 »
Lite trådnekromani.

Men efter som jag har en stark åsikt om spelet så...

Åsikten är iofs att det inte riktigt finns något vettigt i det, om jag skulle välja ett Sci-Fi 4X spel så blir det GMTs Space Empires 4X (det är, åh så mycket mer krig) och om man nu möjöligtvis vill ha figurer och inte blippar så är Twilight Imperium bara ett mycket bättre spel (som jag inte heller tycker om iofs, men hellre det än yttligare en omgång Eclipse)
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av virre »

Erik Axel

  • Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #11 skrivet: 5 maj 2012 kl. 12:51:23 »
Citera
Finland i rymden.


Utveckla!
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Erik Axel »

Andreas Lundin

  • Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4300
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
(Ämne saknas)
« Svar #12 skrivet: 5 maj 2012 kl. 16:19:52 »
Spelet är finskt
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Andreas Lundin »
Senast: SPQR (SGBOH), Liberty or Death, Space Empires 4X

Delirium

  • Major
  • *
  • Antal inlägg: 2936
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2013 kl. 14:24:07 »
Har spelat en del Eclipse och är lite tveksam nu efter ett halvdussin partier. Den inledande wow-faktorn har bytts ut mot en känsla av att det inte riktigt engagerar som det borde. Ett problem i min bok är att det är oerhört mycket slumpfaktor i hur galaxen byggs upp. Med lite otur kan en spelare bli ordentligt instängd och/eller rejäla barriärer byggas upp mellan två eller flera spelare. Jag saknar en möjlighet att påverka spelare på det lite högre planet, det är inte ovanligt att ett parti utvecklar sig till att några spelare lägger patiens medan en eller två par för krig mot varandra eftersom man helt enkelt inte kommer åt att göra annat. Och när väl varpgeneratorn är på bordet är spelet slut (i stort sett).

Vi körde Rise of the Ancients sedan och kan varna för de nya alliansreglerna när man har för få spelare. Finns inget incitament att bryta upp en allians där två spelare vinner gemensamt mot två andra som inte nått varandra och inte kunnat skapa en motallians.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Delirium »
War Room

Andreas Lundin

  • Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4300
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
(Ämne saknas)
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2013 kl. 16:34:11 »
Håller med om de nya alliansreglerna. Annars får man ju lösa runaway leader-problematiken med lite sjysst "trashigt table talk".
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Andreas Lundin »
Senast: SPQR (SGBOH), Liberty or Death, Space Empires 4X