Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

Eclipse

Startat av BigPapaBear, 19 april 2011 kl. 10:40:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Eclipse

Spel i samma genre som Twilight Imperium. Finland i rymden.

Kan det vara något? Lite krig är det ju allt.


Andreas Lundin

#1
Har spelat ett antal partier nu och måste säga att det är väldans kul och intressant. Jag suger på spelet och kommer säkert aldrig att vinna, men jag har skojsigt hela vägen till Ragnarök.

Funkar på tre och fem spelare också, men kan bli något obalanserat.

Man måste vara extremt aggressiv mot den som leder - men man måste tajma det rätt annars åker du på pumpen rejält och är i princip ute resten av spelet.

"Resten av spelet" är lyckligtvis inte så länge eftersom det är relativt snabbspelat. Vi körde exempelvis två fem-mannapartier i söndags eftermiddag - med matpaus.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Tommy Röhs

#2
Citat från: "Andreas Lundin"Funkar på tre och fem spelare också, men kan bli något obalanserat.

På BGG finns det templates som löser problemet med kartan när man inte har 6 spelare.

Doomfarer

#3
Skulle aldrig spela det på 6 spelare. Tror 4 är optimalt?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

#4
Jag är sugen på sex spelare faktiskt. Rundorna blir kortare för varje spelare när man är fler än fyra. Mindre options på grund av trängsel.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Southpaw

#5
Jag upplevde spelet som en smula segt när vi körde det på sex personer, men det berodde sannolikt på att flera av oss inte var direkt inkörda på reglerna när vi provade. Annars är min upplevelse att efter några speltillfällen så rullar det på rätt bra oavsett antal spelare. Jag gillar verkligen spelet, men för mig kommer ändå TI3 att fortsätta vara nummer 1 i genren. Där kan vi tala om att det går långsamt, men spel ska väl ta tid?   8)

Tryggve

#6
Jag har spelat ett par partier, och gillar det skarpt. Vi har varit 4 spelare varje gång, och det har flutit på bra. Dock tar det tid att spela, senaste partiet tog nästan 4 timmar på 4 spelare.

Andreas Lundin

#7
4h! Jisses! Nä så lång tid håller vi inte på. Intressant hur olika spelgrupper lägger olika tid på spel. Vi koncentrerar oss hela tiden på att hålla nere speltiden; uppmanar folk att planera sin runda i förväg och psykar dem som får AP.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Vvornth

#8
Detta har spelats ett par gånger på Ylva nu och jag har haft möjlighet att snappa upp lite av mekaniken. Spelet ger vibbar av att vara ett av-kromat Twilight Imperium med inte lika stor randomness (dvs mer tilltalande för taktiker/krigsspelare).
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Tryggve

#9
Citat från: "Andreas Lundin"4h! Jisses! Nä så lång tid håller vi inte på. Intressant hur olika spelgrupper lägger olika tid på spel. Vi koncentrerar oss hela tiden på att hålla nere speltiden; uppmanar folk att planera sin runda i förväg och psykar dem som får AP.
Hm, det intressanta är att det faktiskt inte var så mycket att folk satt och tvekade över sina drag, utan det flöt faktiskt på rätt bra utan AP. Kändes det som, i alla fall...

Jag har för övrigt hört om ett parti som tog nästan 6h på 4 spelare, men då var de flesta nya.... Jag var inte med då. :-)

virre

#10
Lite trådnekromani.

Men efter som jag har en stark åsikt om spelet så...

Åsikten är iofs att det inte riktigt finns något vettigt i det, om jag skulle välja ett Sci-Fi 4X spel så blir det GMTs Space Empires 4X (det är, åh så mycket mer krig) och om man nu möjöligtvis vill ha figurer och inte blippar så är Twilight Imperium bara ett mycket bättre spel (som jag inte heller tycker om iofs, men hellre det än yttligare en omgång Eclipse)

Erik Axel

#11
CiteraFinland i rymden.

Utveckla!

Andreas Lundin

#12
Spelet är finskt
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

#13
Har spelat en del Eclipse och är lite tveksam nu efter ett halvdussin partier. Den inledande wow-faktorn har bytts ut mot en känsla av att det inte riktigt engagerar som det borde. Ett problem i min bok är att det är oerhört mycket slumpfaktor i hur galaxen byggs upp. Med lite otur kan en spelare bli ordentligt instängd och/eller rejäla barriärer byggas upp mellan två eller flera spelare. Jag saknar en möjlighet att påverka spelare på det lite högre planet, det är inte ovanligt att ett parti utvecklar sig till att några spelare lägger patiens medan en eller två par för krig mot varandra eftersom man helt enkelt inte kommer åt att göra annat. Och när väl varpgeneratorn är på bordet är spelet slut (i stort sett).

Vi körde Rise of the Ancients sedan och kan varna för de nya alliansreglerna när man har för få spelare. Finns inget incitament att bryta upp en allians där två spelare vinner gemensamt mot två andra som inte nått varandra och inte kunnat skapa en motallians.
1914

Andreas Lundin

#14
Håller med om de nya alliansreglerna. Annars får man ju lösa runaway leader-problematiken med lite sjysst "trashigt table talk".
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH