Författare Ämne: Space hulk: Death Angel, The Card Game  (läst 3301 gånger)

sfclinken

• Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1282
    • Visa profil
Space hulk: Death Angel, The Card Game
« skrivet: 26 september 2010 kl. 19:06:47 »
Kanske inte ett krigsspel i bemärkelsen hexagoner och blippar men tycker ändå att det passar in här.

Det finns gott om reviews här om man vill gå djupare i ämnet.

Men kort och gott bygger det såklart på Space Hulk the boardgame. Ett spel som jag spelade mycket i min ungdoms dagar. Men med tids- och platsbrist är det något jag inte spelat på år och dag. Därför blev jag grymt nyfiken på Death Angel när det dök upp och därmed inhandlades det snarast.

Spelet är tänkt för 1-6 spelare, även om jag kan tänka mig att det passar bäst för 1-3. Reglerna är enkla även om regelboken var något stökigt skriven vilket gjorde att det tog lite längre tid än beräknat att komma igång.

Man tar befälet över ett gäng Space Marines (Surprise 1) och ska kämpa sig igenom ett "Space Hulk" (Surprise 2) fyllt med Genestealers (Surprise 3). Är man 2 spelare så har man 2 teams om vardera 2 Marines. Med dessa avancerar man genom rymdskeppet undertiden som det dyker upp terräng utmed flankerna i form av dörrar, korridorer, ventilations trummor osv. Från dessa strömmar det givetvis Genestealers.

Det kluriga nu är att varje team med Marines har 3 action cards. Attack (behövs ingen förklaring), Move & Activate (man får omgruppera sin Marine samt ändra facing. Dessutom kan man aktivera eventuella dörrar och kontrollpaneler) och Support (olika defensiva förmågor). Man kan aldrig nyttja samma Action card två rundor efter varandra vilket innebär att man måste planera nyttjandet grundligt. Dessutom har man "facing" på sina Marines vilket ytterligare ställer till det när det dyker upp FI i ryggen osv osv. En annan intressant aspekt är att man i stridens hetta inte får snacka med varandra om vilka action cards man väljer.

Jag spelade med en polare, vilket innebar att vi hade 2 teams vardera (dvs 8 marines). Den första rundan hade vi förlorat halva styrkan redan innanför "airlock" och sedan gick det bara ännu värre. Vi skyllde på dåliga tärningsslag (väl medvetna om att det handlade om usel planering) och körde en ny runda. Nästa runda slutade lika illa som den första och vi insåg då att det inte bara var att stövla på. 3:e rundan gick bättre och med 4 Marines kvar nådde vi fram till ett "Launch controlroom" (Surprise 4). Väl där fick vi offra ytterligare 2 Marines för att hålla Genestealers på avstånd innan vi lyckades programmera datorn i rummet och därmed (antar jag) spränga skeppet.

FOR THE EMPEROR!!!

Spelet hade en ruskigt go känsla (ala Space Hulk i miniatyr) trots sitt lilla format. Snygga kort, snygga marker, snygg tärning. Alla rundorna vi spelade tog under timmen och det enda negativa jag kan säga är som sagt regelbokens uppbyggnad vilket inte känns som något större problem. Jag vet att måna önskat att spelet haft större djup i form av fler options, vapen att utrusta sina Marines med osv men då hade samtidigt spelet tappat farten. Spelet är klockrent för en kort omgång med Shootout med polarna eller för all del själv.

I like it alot!!
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av sfclinken »
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Engelbrekt

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 817
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 30 september 2010 kl. 21:40:19 »
Jag köpte det här häromdagen, verkar lovande.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Engelbrekt »
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

BigPapaBear

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4091
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2011 kl. 23:20:00 »
Införskaffat även av lilla moí. Ska bli spännande att prova!
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av BigPapaBear »

jonjac

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2011 kl. 00:00:53 »
Hade bestämt för mig Elias redan recenserat det för ett tag sedan här på forumet också, men kan inte hitta åt det nu...
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av jonjac »

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5101
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2011 kl. 05:46:35 »
Nix, det var vanliga Space Hulk.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"