Star Borders: Humanity är ett spel om rymdkrig. Men inte av det episka slaget. I stället är spelarna resurssvultna provinsguvernörer i vintergatans armhåla som utkämpar gränskonflikter. Hur resurssvultna? Ena sidan har 10 rymdskeppsbrickor, andra har 6.
Upplägget påminner lite om GDWs gamla Imperium, men spelet är mycket enklare, med fyra sidor regler. Logistikpoäng styr spelet. För dessa kan man flytta enheter, köpa förstärkningar eller köpa teknik-kort. Antalet logistik-poäng styrs av hur många planetsystem man kontrollerar. Man kan flytta en enhet mer än en gång, bara man har logistikpoängen, men man måste stanna om man går in i fiendeland eller asteroider.
Stridssystemet är ett enkelt roll to hit, roll to save, och man slåss i ronder tills endera sidan är utplånad eller retirerar. Som ofta är fallet med denna typ av stridssystem kan det bli väldigt många tärningsslag innan det händer något.
Det finns fyra scenarior att välja mellan, men segervillkoren som oftast går ut på att den som har flest system vinner, samt det begränsade antalet enheter, gör att det inte känns som det blir någon jätteskillnadf mellan dem.
Det finns en trevlig schackliknande kvalitet över spelet. Man måste verkligen tänka på hur man positionerar sina få skepp så att man samtidigt rycker fram och skyddar sina planeter. Men jag tycker också att spelet kan kännas lite lättviktigt, jag får aldrig den rätta episka rymdkrig, världars öde står på spel-känslan av det. Men det är ett rätt trevligt tidsfördriv, och ett parti tar mindre än en timme.

