Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

Pursuit of Glory (GMT)

Startat av BigPapaBear, 12 maj 2011 kl. 22:49:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Någon som har spelat Pursuit of Glory och vill säga någonting om det?

Delirium

#1
Gör mig skyldig till något jag själv irriterar mig på, nämligen att besvara en fråga jag inte kvalificerar mig till, men vill ändå lämna ett litet bidrag.  :oops:

Mina amerikanska spelbekanta som ägnar sig ganska mycket åt dylika spel via pbem säger att Pursuit of Glory är mycket bra och bättre än "föregångaren", en av dem till och med att det är det bästa cdg han känner till. Hur det än är med den saken har jag länge varit sugen på att testa det.
1914

Gamaliel

#2
Jag har spelat Pursuit of Glory flera gånger och det finns både för- och nackdelar gentemot Paths of Glory. De största nackdelarna enligt mig är:

- Det är betydligt fippligare än exempelvis Paths of Glory med många specialregler, regler för särskilda områden med mera

- Slumpfaktorn känns väldigt hög. Det är exempelvis extremt viktigt att vara den som först springer in i neutrala Persien. Detta är så pass viktigt att partier kan vinnas och förloras på att någon drar sitt Persienkort före den andre.

- Likaså är mekanismen som startar ryska revolutionen extremt viktig och den sätts igång genom att CP spelar ett kort. Har man osis och drar det kortet sist är man väldigt illa ute.

Fördelarna är att det är mycket känsla i spelet och att det är en ovanlig setting.

Jag tycker det är helt ok, men det finns många andra CDGs jag hellre spelar om jag har 10-14 timmar över

Delirium

#3
Efter att ha tvekat hela konventet om jag skulle köpa det föll jag till slut till föga sista kvällen när hela Arcanes sortiment var sänkt 15%. Återkommer med recension!
1914

silversixx

#4
Citat från: "Delirium"Efter att ha tvekat hela konventet om jag skulle köpa det föll jag till slut till föga sista kvällen när hela Arcanes sortiment var sänkt 15%. Återkommer med recension!
Betyder det att vi kanske t om spelar nåt i sommar? :)

Delirium

#5
Bland annat eftersom ovanstående talare nekat till att spela i sommar har jag ännu inte hittat motståndare utan har bara pluggat regler och skyfflat runt lite pjäser solitärt (bland annat genom att följa spelexemplet). Det verkar helt klart lovande än så länge, återstår bara att se hur det blir i kontakt med verkligheten/motspelare. Rent allmänt är det stiltje på spelfronten här, tyvärr...
1914

silversixx

#6
Bra, då kan du förklara reglerna när det beger sig nån gång nästa år :lol:

totte30

#7
I min pågående uppgift att spela igenom spelsamlingen, har turen kommit till Pursuit of Glory (PuG), ett spel jag fram tills nu undvikit pga. rykten om snåriga regler & alltför mycket "krom".  

PuG är en officiell "tribute" till Paths of Glory (PoG), vilket för mig spänner bågen rejält, då jag anser att PoG är det bästa krigsspelet jag spelat. Notera att jag skriver spel och inte simulering.

Inför regelläsningen (44 sidor) var jag förberedd på det värsta, men blev positivt överraskad. Grunderna är från PoG och undantagen från PoG är tydligt angivna. Sen får man acceptera att alla enheter med udda namn eller symbol garanterat har en specialregel. Detsamma gäller kartan, som har en hel del regelundantag angivna. Jag får uppfattningen att designern har försökt att komma tillrätta med de "ohistoriska" situationer som oftast dyker upp i PoG med regelundantag eller VP avdrag. T.ex. om Engelsmannen landstiger i Syrien istället för Turkiet, blir fransmännen sura och du får ett straff VP.

Överlag har jag inget problem med "krom" regler, speciellt inte om det finns ett historiskt skäl bakom regeln, men gillar du inte "krom", så kommer du inte gilla PuG. För mig blev det några Wikipediasökningar för att kolla tex. varför "Stanke Bey" behöver en specialregel.

Ett irritationsmoment är dock att många event är svåra att förstå innebörden av och att du måste läsa i regelboken vilken effekt eventet har.

Hur står sig spelet då? Över åren har jag kommit fram till vissa kriterier avseende CDG, som bör vara uppfyllda för att jag fullt ut ska uppskatta spelet.

Det första kriteriet är: "Behovet ska alltid vara större än utbudet"
Den ständiga känslan att inte kunna göra allt du vill, och när du äntligen tror att du möjlighet, börjar motståndaren med något djävulstyg. I PuG är känslan brutal, så det blir ett högt betyg.

Det andra kriteriet är: "Spelet får inte vara för "scriptat"
En symptom på detta är att "eventen" är för bra, det blir egentligen inget beslut utan du måste spela ut det, oavsett konsekvenser. Här är magkänslan att PuG kan ha problem. Här blir betyget medel.

Det tredje kriteriet är: "Spelet ska premiera långsiktigt planerande"
Är du för opportunistisk förlorar du. Du måste planera på långsikt och ha enheterna rätt positionerade &  kortleken "cullad". Här är det för tidigt att betygssätta PuG.

Det fjärde kriteriet är inte livsnödvändigt, men jag föredrar CDG:s där slumpen inte har för stor påverkan, dvs. "fel" kort hamnar sist i leken eller ett enstaka tärningsslag har för stor påverkan. Här är PoG det lysande exemplet, visst förbannar jag även i PoG att korten inte riktigt infaller i den ordning jag vill, men du kan vinna även fast ettorna duggar tätt & korten konsekvent är i fel ordning.

Här lyser varningslampan lite för PuG, "Parvus to Berlin" (startar nedräkningen för ryska revolutionen) redan i runda 3 lär vara svårt att hantera och det finns även andra kort som också kan ha för stor effekt, beroende på dragordningen. Men hittills har det inte inträffat, så än så länge är det inget problem.

Sammanfattningsvis är Pursuit of Glory ett bra, trevligt spel som jag kommer att spela ett flertal gånger. Är det i PoG klass, sannolikt inte men en bra "tribute" :up:

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Scipio

#8
Tack för omdömet, intressant att läsa.
Spelet står i hyllan ospelat fortfarande av samma anledningar som du nämnt, får se om man lyckas dra det till bordet någon gång.  :)

Normalt sett så är jag inte värsta CDG-fanboyen men har precis fastnat för Empire of the Sun efter ett par partier. Kan nog vara en keeper känns det som.
Är det något som du provat också?
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

totte30

#9
yepp!

Har det och spelade det 1 gång för några år sedan. Det jag inte riktigt gillade med Empire of the Sun är kriteriet om slumpen. Förlusterna kan bli katastrofala ifall du slår dåligt & motståndaren slår bra i en strid. Speciellt som Japan, då du inte kan bygga upp dina förlorade enheter igen.

thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Scipio

#10
Ok intressant.
Ja slumpen kan kännas som väldigt avgörande på flottstriderna, men samtidigt så känns det rätt och jag har hittills fått känslan att det inte är så farligt på det stora hela även om det kan kännas förödande första gången det händer och att det är en av det som är intressant luck-management.
Dvs. det är ett av kriterierna i beslutet på om du ska engagera dig i ett givet flottslag eller inte.
Men framtiden och mer spelande får väl utvisa om det är korrekt.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

totte30

#11
Luck-management var en intressant infallsvinkel. Nu försvann DM brickan!

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Delirium

#12
Empire of the Sun sålde jag vidare efter att ha försökt plöja reglerna men jag gillade tanken med det: cdg blandat med hexagoner.

Utan att gå in på de stora designfilosofiska spörsmålen känns det väl spontant som att slumpen ska kunna ha förödande konsekvenser i ett Stilla Havs-spel: Midway kan väl beskrivas som dubbelett mot dubbelsex på tärningarna?

Pursuit of Glory har jag och Kristian försökt oss på i ett par omgångar och tyckte det verkade intressant men kanske heller inte något som sliter tag i en och skriker: Spela Mig! Jag ska ta med det till Lincon, så vem vet? Att det är många specialregler är dock ovedersägligt.
1914

Elias Nordling

#13
Problemet vad jag förstått med Empire of the Sun är att amrisarna nästan oundvikligen tar ohistoriskt stora förluster, och vill man garantera att inte råka ut för någon katastrofal motgång av ett slag som aldrig inträffade måste man investera betydligt större resurser än historiskt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

#14
Citat från: "Elias Nordling"Problemet vad jag förstått med Empire of the Sun är att amrisarna nästan oundvikligen tar ohistoriskt stora förluster, och vill man garantera att inte råka ut för någon katastrofal motgång av ett slag som aldrig inträffade måste man investera betydligt större resurser än historiskt.
Det hände mig första gången som allierad men jag kan lätt peka fingrarna på mitt sätt och spela amerikanarna som problemet i det fallet...

Vet inte om det stämmer när man spelar amerikanarna normalt men även om så skulle vara fallet så är det ett mycket bra _spel_ och som CDG så är det ett av dom absolut bästa.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"