Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Astra Titanus (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 22 maj 2011 kl. 10:46:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Beavis: Heheh, heheh, heheh. He said tit.

Butthead: Hng, hng, hng, he said, like, anus.

Om man vill slippa dåliga skämt skulle man nog valt en annan titel på spelet.

Hursomhelst spelet utspelar sig i en fjärran framtid, där the Terran Defense Force försvarar sig mot gigantiska robotrymdskepp som har sönder och förstör. Upplägget är i stort sett detsamma som i Steve Jackson games klassiker Ogre, sånär som på att det utspelar sig i rymden och robotskeppet inte spelas av en spelare utan styrs av kort med förflyttningsinstruktioner och skjutprioriteringar. Det är alltså ett solitärspel.

Mänsklighetens försvarare har ett stort antal rymdskepp till förfogande, vilka vanligen utplånas på ett eller två skott. Rymdtitanerna har ett skepp (ibland två) med ett stort antal system på. Olika system är olika svåra att träffa, och som jording väljer man vad man vill skjuta på, småkanoner, stora kanoner eller motorer. Rymdmonstret är inte förstört förrän alla system är utslagna, och det vinner oftast om det utplånar en bas som finns på spelplanen. Titanerna finns i tre storlekar, och det finns totalt 8 scenarior i spelet som erbjuder god variation. Scenario 8 innehåller det klassiska Ogre-upplägget där försvararen köper sina styrkor från en summa poäng.

Spelmekaniken är över lag rätt enkel, där man oftast slår en tärning, lägger till skjutvärdet och jämför med försvarsvärdet för att se om man träffar. Men det finns en del intressanta knorrar i systemet. Till exempel måste man välja om man flyttar eller slåss varje drag. Flyttar man placerar man en jump-out-bricka på skeppet, som då befinner sig i hyperrymden tills omgångens slut då den flyttar. Detta beslut fattar man före titanen flyttar, så det kan ofta vara ett lite knepigt val, man vet oftast inte om man står i en bra position för att skjuta förrän titanen flyttat.

Förutom att varje rymdskepp har ett stridsvärde har en del skepp en uppsättning missiler också. dessa är väldigt effektiva när man får dem att sitta på plats, och klokt användande av ens begränsade missiler är något av en förutsättning för att slå ut monsterskeppen.

Jag tycker att spelet är engagerande, med en del kluriga spelbeslut, och en episk känsla som ger en bra spelberättelse. du har en stor rymdflotta tyill förfogande, och du kommer förmodligen att få se den förvandlad till skrot innan du förhoppningsvis får hejd på monstret.

Ett lyckat solitärspel.


"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

#1
Jag gillar dina recensioner skarpt, Elias. Mycket trevligt inslag på forumet!

Elias Nordling

#2
Tack!   :)

En till på väg upp...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Southpaw

#3
Citat från: "BigPapaBear"Jag gillar dina recensioner skarpt, Elias. Mycket trevligt inslag på forumet!

:up:

Vvornth

#4
Jag saknar ett betyg utefter din vanliga 1-5 skala Elias. Mest så jag kan sätta i relation till hur det står sig mot övriga lir du recenserat.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elias Nordling

#5
OK, då ska jag återinföra dem. Detta är nog en fyra, men inte en stark sådan.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"