Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs Devils´s Cauldron

Startat av Strv102r, 17 juli 2011 kl. 16:35:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

spacemonkey

Min mun vattnas. Skulle vilja ha detta spelet.

P-O Jönsson

Jag gillar det starkt också. Har inte sett en Brittisk spelare ta Arnhem och hålla den någon längre tid dock. Den Brittiske spelaren får inte förlora en sekund efter det att han landat tills det han rusar mot bron, och det får inte ske försiktigt. Dessvärre står Kg Krafft ivägen.....
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Mina tre bataljoner får olika uppgifter. En bataljon, med brigadchefen, ska framrycka den väg som verkar vara svagast försvarad längs med flodkanten, genom OOSTERBEEK och sedan in i ARNHEM till broarna. Jeepskvadronen ska reka denna väg och den ger sig omedelbart iväg. Han tar en liten omväg för att se hur det ser ut i vägkorningen i den gula cirkeln. Ooops! JagdPz IV! Bakåt! Ner till floden igen och följ den. Där finns ett 88mm Lv batteri (i den röda cirkeln) som jag försöker ta mig förbi, men nej... Jeeparna blir bortskjutna. Fallskärmsjägarbataljonen följer efter och täten kommer så långt att den kan förbereda ett anfall mot Lv batteriet för att öppna vägen för resten av bataljonen.

Nästa bataljon ska anfalla i centern och slå eller jaga bort KG Kraffts ensamma skyttekompani för att sedan fortsätta österut.

Den tredje bataljonen ska binda huvuddelen av KG Krafft.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

KG Krafft backar sakta.

Min mittre bataljon skickar 2 komapnier efter bataljonen som gick längs floden men förljer efter det vikande kompaniet ur KG Krafft med ett skyttekompani och Grkkompaniet.

Jag slår ut 88:batteriet vid floden och täten kan fortsätta. En "event-bricka" säger dock att mina ingenjörer var vilse och tysken flyttar dem snabbt 4 MP i fel riktning... Ett skyttekompani och Pvkompaniet når dock till blåa cirkeln. Jag avser ta mig an 20mm batteriet längs floden i den gula cirkeln också för att öppna en alternativ väg.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Nu anländer så en del nya tyska förband, främst från 9 SS. KG Möller har bara ett kompani med pionjärer i halvbandvagnar men de placerar sig i den blå cirkeln vilket tvingar mig till nya omvägar. I den röda cirkeln grupperar KG Harder och Sperrlinie Spindler, den ena med två kompanier Strvsoldater till fots och den andra med två kompanier artillerister utan pjäser (ganska snart efter Falaise ju) vilket ju tyder på att tysken verkligen tar vad han har. Plötsligt blir det omöjligt att ta landsvägsbron... KG Krafft backar sakta. Jag skickar mitt motoriserade Pvkompani till pontonbron och detta lyckas ta det norra brofästet (grön cirkel). Den gula cirkelns event visar sig vara ett litet tyskt signalförband, men det står i en mycket svårforcerad bebyggelse så den korta vägen är stängd.

Strv102r

Slutläget. Jag lyckas ta mig över på järnvägsbron (gul cirkel) med ett kompani, men det kostade ett kompani till de lätta Lv-förbanden där. KG Möller backar för att förstärka försvaret av landsvägsbron och ytterligare en KG dyker upp där. 10 SS spaningsbataljon anländer och grupperar framför de KG som försvarar bron. De skär av mitt Pv-kompani vid pontonbroläget. Det tyska JagdPz IV förbandet omgrupperar av skäar av den framryckningsväg jag använt från luftlandsättningsområdet in i stan. Men det finns få förband bakom min styrka i västra ARNHEM. I motsats till det historiska utfallet har jag inte tagit norra brofästet med en bataljon (inte tagit det alls ju) men å andra sidan har tysken satsat alla sina förband på att hålla bron och inte alls så mycket på att hindra mig från att få in ytterligare förband i staden. Detta gör att tillkommande förband kan nå intill bara ett par få hex från bron med bara mindre strider. Skiljer sig ju lite då resten av 1. brigaden aldrig lyckades nå den bataljon som tog brofästet trots flera försök då terrängen i västra ARNHEM och väster om staden var starkare försvarad på bekostnad av bron. Jag kommer att få in mer förband i staden vilket kan göra mig svårare att rensa bort. Om nu spelet fortsatt. Men tysken vann scenariot...

Strv102r

Det tyska anfallet vid GROESBEEK den 18/9 mot 82 luftburnas LZ är nästa scenario. Jag har två bataljoner ur 505 PIR, en i MOOK och en sydväst om GROESBEEK samt ytterligare ett kompani som är grupperat plutonsvis i väst och ett kompani i norr. Ur 508 PIR finns två kompanier varav ett i söder. Dessutom försvarar ett Pv-kompani och ett Ingkompani vägspärrar i södra delen av området, och ett spaningskompani finns i bebyggelsen i sydost.

Tysken har delar ut Kår Feldt, som är en del av 1. Fallskärmsjägararmén.

KG Becker: En riktigt bra fallskärmsjägarbataljon, ett Lvkvkompani, ett pansargrenkomp och ett pansarbilskompani samt en Stug Pluton.

KG Greschik: En fästningsbataljon, riktigt usel, och en "öron" bataljon, ännu sämre.

KG Göbel: En hyfsad skyttebataljon, en dålig ersatzbataljon och en dito säkerhetsbataljon.

Dessa anländer under spelets gång.

Strv102r

Läget 0900. KG Beckar anfaller mot mitt spaninsgförband i öster som sakta viker bakåt. Beckers pansarbilar och Lvkv har grupperat och börjat beskjuta kompaniet ur 508. Greschik anfaller på två täter, men det går långsamt med den trupp han har. Göbel anfaller på två täter med två bataljoner till höger. Jag börjar marschera ner kompanierna ur 505 och 508 som fanns i norr.

Strv102r

Becker slår ut mitt spaingsförband i öst och grupperar ett kompani med Grkunderstöd för att försvara flanken. Min bataljon ur 508 som anlänt som förstärkning är på marsch mot den byn. Huvuddelen av Becker är under anfall mot ett av kompanierna ur 508. Greschik rör sig långsamt medan Göbel gjort halt i väster, är under anfall i centern, och ändrat riktning, mot 505 bataljon vid LZ, med sin reservbataljon.

Strv102r

Becker slår det ena av 508 kompanier trots att alla hans tre fallskärmsjägarkompanier stoppas av defensiv eld! Det räckte med att en StuG pluton fortsatte in i anfallsmålet! Beckers motoriserade delar fortsätter framåt nästan ända in i GROESBEEK. Göbel och Greschik gör ingenting. Bataljonen ur 508 börjar gruppera för att genomföra motanfall i norra (högra) delen, medan jag nu måste sätta in den bakre bataljonen ur 505 i GROESBEEK. Jag ville vänta med den för att se om den behövdes i södra vänstra delen, men Göbel har fastnat i utgångsläget för anfall verkar det som.

Strv102r

Becker tar GROESBEEK! Jag hinner inte i tid med bataljonen ur 505. Denna börjar i stället gruppera för ett motanfall. Bataljonen ur 508. inleder sitt anfall i norr. Göbel och Greschik är helt passiva. Beckers framgång, han har ju tagit en LZ/DZ,  gör att allt fokuseras på honom.

Strv102r

Becker förstärker GROESBEEK och anfaller det sista kompaniet ur 508. PIR i den norra DZ/LZ. Detta håller dock med stora förluster. Jag återtar vägskälet i norr med bataljonen ur 508. I övrigt inget. Det enda som händer sista rundan är att min bataljon ur 505 tar den södra hexen i GROESBEEK och nedkämpar Pzgrenkompaniet där.  Tysken har bara löst ut ett av sina segervillkor, att ta en DZ/LZ, men jag har fått för stora förluster så han vinner ändå. I efterklokhet kan man säga att det hade varit bättre att dra ur DZ/LZ när Becker anföll än att hårt försvara den. Det kompaniet jag förlorade där gjorde att det gick som det gick. Men att ge upp DZ/LZ för att spara ett kompani känns så där i ett spel om luftlandsättningar?

Strv102r

Nästa scenario avhandlar den brittiska offensiven in mot ARNHEM D+2 i syfte att skapa samband med Övlt Frosts bataljon som nådde dit D men resten av brigaden hindrades att nå dem både D och D+1. Dessutom handlar det om den tyska offensiven samma dag av KG Bruhn som tvingade brittrena till ett sammanträngt brohuvud runt OSTERBEEK.

Mina förband.

Vid bron en bataljon ur 1. para. I utkanten av ARNHEM grupperade för ett anfall mot bron finns de reducerade delarna av testen av 1. Para och en bataljon ur 1. air landing.  Ytterligare västerut hela 4. para och därefter ytterligare en bataljon ur 1 air landing samt lite divisionsförband.

Tysken:

Runt Frosts bataljon vid bron finns Pansarspaninsgbataljonen ur 10 SS Frundsbergen (Aufkl) och KG Knaust (10 SS) med två Pzgrenkompanier. Därefter följer delar ur 9 SS Hohenstaufen: KG von Allwördingen ( delar ur 9 SS Pz-pioneer reg, ett Pvkomp PAK40 och ett komp ur Kriegsmarine), KG Möller ( Ett kompani Pz-pioneere), KG Harder ( två kompanier Strvsoldater utan vagnar, ett skyttekompani uppsatt av stabspersonal och ett skyttekompani uppsatt ur Kriegsmarine personal). Som reserv finns Sperrlinie Spindler med två larmbataljoner om vardera två skyttekompanier ur de två Pzgrenreg ur 9 SS, en larmbataljon om två komp ur artreg (utan pjäser) ur 9 SS och ett Pz Pioneerkomp. Längst bort finns KG Bruhn ur Division Tettau med en Ersatz bataljon om 8(!) kompanier och ett Grkkompani samt en fristående SS bataljon om tre komp samt ett Grkkompani.

Tysken har grupperat lite väl svaga förband framför 1. para för att jag inte ska satsa på segervillkoret att nå samband med Frosts bataljon. Samtidigt vill jag hålla dörren öppen att ta DZ för underhållsluftlandsättningarna bakom KG Möller.

Strv102r

Jag inleder med ett nafall med 1. para för att nå Frosts bataljon. Anfallet lyckas och en tysk stödjepunkt faller. Därefter försöker jag rinna genom i det hål som skapats och gör det om än med ganska stora förluster. Tysken regarer snabbt genom att sätta in reserven, Sperrlineie Spindler, mellan mitt genombrott och brofästet med Frosts bataljon. Detta skapar i sin tur förutsättningar för anfallet mot DZ/LZ för underhållstransporterna så 1. Air landing anfaller rakt norrut och nedkämpar huvuddelen av KG Möller som hållit en tunn linje i södra kanten på DZ/LZ. Detaljbilder nedan.

Strv102r

Tysken grupperar fram för ett motanfall med Sperrlinie Spendler mot de förband jag brutit genom mot bron med. Så mycket för det genombrottet. Men å andra sidan lyckas bataljonen ur 1. Air landing med sitt fortsatta anfall mot underhållstransportluftlandsättningsplatsen, och den tar hela området och grupperra ut för försvar öster och norr om området. En bataljon ur 4 Para finns nu i utgångsläge för anfall för att ta terrängen omedelbart väster om området.

KG Bruhn tar lite terräng längst i väster men i öster kommer han ingenstans mot bataljonen ur 1. Airlanding. Problemet är att han bryter genom i centern... Ett kompani ur 1. Air landing marscherar ditåt så fort de kan men det finns en viss risk för sammanstöt innan mitt kompani hinner stridsgruppera.