Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av COAs Army of the Heartland

Startat av Strv102r, 27 november 2011 kl. 09:19:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Ja, jag håller med till 100%. Det lite större igångsättningsmotstånd än i Avalon Hills operativa spelsystem, men när man väl är igång så flyter det snabbt och bra.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Startläget inför Murdreesborough/Stones River fälttåget. Rosecrans som tagit över den federal armén (Army of the Cumberland) står i NASHVILLE. Målet är CHATTANOOGA. Han har alla fyra kårer plus en kavallerikår med sig. Mindre förband finns runt omrking. Mellan TENNESSEE och MISSISSIPPI finns inte mycket då Grant fortsatt söderut längs MISSISSIPPI av kartan.

På mins sida står Bragg med sina kårer runt MURFREESBOROUGH. En division, Stevens, är avdelad att förstärka förbanden som slåss mot Grant och är styrd att gå mot sydväst. Eric Kirby Smith har överlämnat sitt befäl till, att försvara CUMBERLAND GAP, till Heth. Forest är på en räd väster TENNESSEE medan Wheeler och Morgan finns med sitt kavalleri runt Bragg. I CHATTANOOGA sitter J E Johnston med en brigad, men han var väl överordnad chef över Bragg och Van Dorn vid det laget så det är väl fel att se honom som överkvalificerad brigadchef?

Bilden nedan visar vad som nog är det aktuella operationsområdet. Där der man att Braggs armé inte är helt samlad utan han har bara Polks kår med sig själv i staden. Hardee (4-5-4)och McCown (3-2-4) finns väster staden.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Den 26 december 1862 inleder Rosecrans fälttåget mot CHATTANOOGA. Det är lätt snöfall. Både Thomas och McCook segar mot sydväst där de jagar undan Wheeler. Rosecrans själv flyttar sig inte ur fläcken med Crittendens kår. Jag ersätter McCown med Cleburne och låter denne ta befälet över de herrelösa förbanden i TRIANE. Hardees kår omgrupperar till VERSAILLES för att möta ett flankeringshot från Thomas och McCook.

Nästa GT blir det snöstorm och de federala gör ingenting. En tredjedel av spelet (scenariot är bara tre GT) snöar inne.

Lätt snöfall igen sista GT. Rosecrans visar sin sega sida och kommer knapps ens ut ur NASHVILLE vilket ödelägger de federlas chans till större framgångar. McCook anfaller Cleburne i TRIANE men både Hardee och Bragg med Polks kår kommer till undsättning och McCook tappar 50% stridsvärde. Mina förband återgår till utgångslägena. Därefter svingar sig både Thomas och McCook söderut och anfaller Hardee i VERSAILLES. Cleburne och Bragg/Polk undsätter och Thomas tappar 50%. Slutligen anfaller hela min styrka Thomas och slår denne nästan fullständigt.

En stor defensiv seger för mig byggd på de inre linjernas fördelar.

Det tog mindre än en timme. vi kör igen!

Strv102r

Startläget igen. De federala börjar med en vågad framryckning med Thomas och McCook ner över Franklin och mellan Wheeler och Hardee, till S i TENNESSEE ungeföär, men då Rosecrans inte behagar lämna NASHVILLE så vänder de norrut igen. Jag nöjer mig med att åter ersätta McCown med Cleburne, ta befälet över förbande i TRIANE, och omgruppera Cleburne söderut till VERSAILLES för att ha flankskydd om de federala upprepar omfattningsförsöket.

De fedarala gör lyckas inte samla alla förband till MURFREESBOROUGH som min motspelare hoppas. Han nöjer sig besviket med att binda Hardee med Thomas och McCook medan Rosecrand (och Crittenden) anfaller Bragg (och Polk) som förstärks av Cleburne.

Hardee slår tillbaka Thomas och McCook men båda sidor tar samma förluster. 25% i steps på de federala och 25 % också på Hardee i steps (de federala förbanden är divisioner i spelet och mina är brigader som är ca 66% av de federala divisionerna i styrka i genomsnitt). Däremot tar Rosecrans MURFREESBOROUGH trots att han tar tre steploss mot två för Bragg.

Jag tar initiativet då jag absolut vill förstärka Bragg med Hardee och slå Rosecrand men Hardee flyttar sig inte. Jag nöjer mig med att skicka Wheeler västeriut för att hota med en raid över KINGSTON SPRINGS som sedan kan skära av det federala underhållet från NASHVILLE. Det federala kavalleriet som varit i FRANKLIN reagerar och rör sig mot just KINGSTON SPRINGS och då kastar jag om Wheeler för att genomföra raiden i centern istället mot FRANKLIN. Rosecrans lämnar MURFREESBOROUGH för att röra sig norrut, rädd för ett samlat anfall som jag tänkte göra, men han är långsam och väljer att försöka förena sig med de övriga vilket delvis lyckas.

Fienden omgrupperar Thomas, den mest medtagna kåren, till centernför att skydda underhållsvägen. Rosecrans med Crittenden och McCook återtar MURFREESBOROUGH när han förstår att jag inte kan göra mer i detta sista GT.

6 VP till mig och 5 till de federala. I scenariot en knapp seger till mig, men MURFREESBOROUGH ger inget vilket är märkligt då det är ett viktigt nav på vägen mot CHATTANOOGA. Utfallet var ganska historiskt. Bragg har fått lämna MURFREESBOROUGH för att istället ta upp TULLAHOMA ställningen. Han tillfogade aningen mer förluster i slaget än han led. Alltså borde det historiska utfallet vara en seger för rebellerna enligt scenario segervillkoren. Så är det nog inte. Det anses ju vara en strategisk seger för unionen men möjligen oavgjort rent taktiskt. Spelet är på operativ nivå och det var ju ett steg framåt not CHATTANOOGA varför det bör ses som en federal seger även på den nivån.  Jag tillskriver min motspelare den andra omgången. Som sagt, segervillkoren är inte fullständiga. Men spelet är jättekul! Mycket klurande och oförutsägbarheter!

Strv102r

Snart dags igen.

Utgångsläget i juni 1863 efter att båda sidor hämtat sig efter Murfreesborough i sex månader ungefär. CHATTANOOGA är Rosecrans mål men nu har vi dessutom en liten armé under Burnside som har KNOXVILLE, precis i högerkant på bilden och försvarat av Buckners lilla kår, som mål. Historiskt lyckades Rosecrans helt utmanövrera Bragg från TULLAHOMA ställningen utan någon drabbning. Scenariot är bara 3 GT långt.

Detaljläget vid MURFREESBOROUGH-TULLAHOMA. Rosecrans har alla fyra kårerna under sig i MURFREESBOROUGH.

Strv102r

Rosecrans delar upp sin armé och skickar Thomas och McCooks kårer österut. Stanleys kavalleri finns mellan dem. Crittenden rör sig rakt söderut. Kvar i MURFREESBOROUGH med Rosecrans finns Grangers reservkår. Wheeler faller undan för Thomas och Polk rör sig mot sydost för att komma mellan Thomas och CHATTANOOGA. Hardee kvarstannar medan Morgan börjar sin ritt mot nordost och sin räd av kartan in i Ohio. Burnside verkar tycka att det är viktigare att hindra Morgan än att framrycka mot KNOXVILLE. Detaljläget i huvudriktningen nedan.

Thoams fortsätter mot HATTANOOGA och det gör Stanley också, med högt tempo. McCook segar och kommer bara till MANCHESTER medan CRITTENDEN står still. Rosecrans/Granger står också kvar i MURFREESBOROUGH. Hotet mot CHATTANOOGA är nu stort. Jag har bara en brigad där, en tillkommer nästa GT. Wheeler placerar sig mellan Thomas och CHATTANOOGA. Med två brigader kan jag hålla mot Stanley. Jag kan dock inte motstå att de federala är så utspridda att de inte kan understödja varandra och jag/Bragg lyckas få fram både Hardee och Polk för ett anfall på McCook. Detta ger mig stor lokal överlägsenhet och McCooks kår blir nästan slagen i grunden och McCook själv stupar. Polk skadas. Förlusterna är ganska jämna då McCook skötte sig bra taktiskt (slog högt). De federala viker och utser Sheridan till ny Kårchef. Det skedda är vad Bragg ville få till under Chickamaugafälttåget, då Rosecrans bjöd på just denna möjlighet, men då samarbetade inte Braggs kårchefer alls och det blev inget av med det hela.

Strv102r

Sheridan drar ur mycket sakta. Kåren är vä i sådär skick. Övriga federala rör sig också långsamt. Granger med Rosecrans rör sig österut medan Crittenden går tillbaka norrut och skyddar underhållsbasen i MURFREESBOROUGH. Thomas rör sig dock snabbt som en förgiftad råtta och tar sig söderut och sedan västerut och erövrar Braggs underhållsbas i DECHARDT! Stanley rider mot ett vad över till CHATTANOOGA.

Bragg beordrar ett kraftsamlat anfall mot Thomas. Hardee är snabbt på plats men Polk får inte till det så Hardee inleder anfallet ensam. Instället för en rejäl överlägsenhet är han lite underlägsen. Båda tar lika mycket förluster. Bragg vill dock inte ge sig så det bir ett "extended battle" och då hinner Polk fram. De federala tar lite mer förluster men Thomas faller. De federala viker och Reynolds tar över Thomas kår. Nu ser det mörkt ut för de federala och mon motpart verkar lite uppgiven. Det var ju en chansning som inte gick hem. men det kanske inte är så illa ändå för honom...

Stanley rider österut och över floden på ett vad. Sedan svänger han söderut och sedan västerut söder om CHATTANOOGA medan Sheridan snabbt som attan följer efter honom över floden. Stanley tar upp en ställning för att fördröja mina förbands rörelse mot CHATTANOOGA. Granger med arméchefen rör sig söderut mot floden medan Reynolds tar sin illa medfarana kår österut och anfaller över floden mot Morgan som vägrar vika med sitt kavalleri och därför går under på kuppen. Nu har de federala placerat sig mellan Bragg och CHATTANOOGA! Mina förband rör sig så snabbt de kan mot floden men särskilt Polk drar benen efter sig.

Bragg går över floden och ska jaga bort Stanley kavallerister med Hardees kår men återigen strulas det och anfallet blir inte av. Polk segar söderut. Forest genomför en snabb ritt långt söderut över ett vad och sedan mot CHATTANOOGA. I norr lyckas Morgan gå runt Burnside och rida in i Ohio på sin räd!

Små rörelser på den federala sidan. Sheridan anfaller CHATTANOOGA utan större överlägsenhet men lyckas ändå och tar staden. Försvararna drar sig söderut. Hardee försöker jaga bort Stanley igen men även denne framstående befälhavare misslyckas få till anfallet! Bragg rör sig söderut och sedan österut med en mindre del av armén. Polk rör sig inte så mycket. Slutläget!

Rent på VP en seger för mig då han har större förluster. att han tog CHATTANOOGA uppvägs i VP av att Morgan genomför sin räd. Man kan ju undra om inte CHATTANOOGA borde vara mer värt en en kavalleriräd? Och uppväga en hel del mer i förluster?

Inte desto mindre ett mycket omväxlande och spännande scenario. Om än ett ohistoriskt utfall. Tullahoma fälttåget  utfördes utan drabbningar då Bragg helt utmanövrerades från sin ställning och drog sig söder TENNESSEE-floden utan strid. Rosecrans tappade visst bara 600 man. Han tog inte CHATTANOOGA.

Strv102r

Utgångsläget inför Chickamaugafälttåget hösten 1863. Alltså det historiska lutläget på Tullahomafälttåget ovan. Hardee, som inte kom överens alls med Bragg, har en ny befattning vid MISSISSIPPI för att åtgärda krisen där efter VICKSBURGS fall. Han är ersatt med D H Hill från öster som inte drog jämnt med Lee. Buckner har börjat röra sig västerut för att ansluta till Bragg men han lämnar ett par delar för att försvara KNOXVILLE. Sherman har gått norrut till MEMPHIS efter VICKSBURGS fall.   Nedan detaljläget i CHATTANOOGA området.

Strv102r

När de federala startar så drar både Granger och Rosecrans (med McCooks kår) benen efter sig. Men Thomas sätter bra fart ner mot ett vad som han dock inte riktigt hinner över. det gör dock Crittenden som rör sig mycket snabbt. Han slår brigaden som försvarar vadet, den flyr nästan ända till CHATTANOOGA, och går över floden.  Det här gå på röven illa kvickt! Stanley rör sig snabbt söderut mot ett obevakat vad.

I öster rör sig Burnside som en oljad blixt söderut! Lite ovant att se honom på det sättet... Funderar på att inte låta Buckner förena sig med Bragg och istället möta polisongmannen, men njaee.... CHATTANOOGA är viktigare än KNOXVILLE.

Polk rör sig mot Crittenden och anfaller för att slå fienden som har ryggen mot floden och med Hills hjälp är kraftigt underlägsen. men Hill bistår inte. Braggs armé var ju full av intriger och personkemiproblem och det är väl det som sker nu också. Polk och Crittenden tar lika stora förluster men Polk viker tillbaka upp till höjderna. Nu står ju då Polk och Hill i bra försvarterräng och kan understödha varandra. Om Rosecrans nyttjar vadet han tagit måste han anfalla upp mot höjderna. Ett nytt FREDRICKSBURG?

Längre österut rör sig Williams och Forrest för att stå i bra terräng om Burnside vågar komma. Forrest har ett bra utgångsläge för att skära av de federalas underhållslinjer.

Nedan detaljläget väster CHATTANOOGA.

Strv102r

Medan såväl Crittenden, Thomas och garner verkar samlas väster om CHATTANOOGA där Crittenden har ett brohuvud så rör sig Rosecrans själv och McCook österut mot vaden norr och öster om CHATTANOOGA. Ännu inga anfall mot Hill och Polk på höjderna. Breckinridge anländer med tåg i RINGGOLD med en division. Han får order av förstärka det svaga förvaret av CHATTANOOGA men han rör sig som en sirapsmarinerad groda i minusgrader, och Buckner som närmar sig från nordost och ska försvara HARRISoN-övergången är inte mycket snabbare, så Bragg får ta en brigad och förstärka CHATTANOOGA själv!

Men det räckte inte! Med två brigader sam anfalls av McCooks tre divisioner och kraftigt artilleri från Armén så tar de federala CHATTANOOGA. Att Breckinridge inte reagerar på Braggs nödrop, och Hill likaså, är tecken på sjukan i Braggs armé. Problemet för de federala är att framgången kanske delvis berodde på inspirerande ledarskap i främsta linjen av höga chefer. Rosecrans stupar, och McCook såras så allvarligt att han senare dör. I VP mätt så var det bara värt det om de federala kan hålla staden, och då med liten marginal. Reynolds ersätter Rosecrans och Palmer McCook.

Bragg ger inte slaget tappt utan lyckas samla Buckenr och Breckinridge till ett motanfall. Även Polk är på väg men segar så att han inte hinner fram. Hill sitter kvar på sina höjder och tittar västerut. Trots detta lyckas anfallet återta CHATTANOOGA! Fienden retirerar över floden. Seger för Bragg! Men tänk om Polk varit mer engagerad och hunnit fram. Då hade kanske denna fientliga styrka varit slagen för gott?

Det faktum att Polk lämnat sina ställningar på höjden gör att Crittenden kan röra sig söderut längs floden och att Thomas kan komma över med sin kår. Sheridan anfaller över vadet mot Wheeler och presterar utmärkt utan överlägsenhet Wheeler kastas bakåt. Åter kostade detta föredöme de federala mer än vad det kanske smakade. Sheridan stupar och ersätts av Negley.  I söder har Stanleys kavalleri lyckats ta sig över det med och rör sig österut. Hur som helst. De federala är över TENNESSEE med flera kårer och Braggs armé har visat sig ha grava ledarskapsproblem... Det är spännande nu!

Vad har hänt i KNOXVILLE riktningen då? Potter har rört sig mot Frazer i CUMBERLAND GAP längst i öster men inte fått till ett slag utan drabbats av låg moral och deserteringar. Då Forrest hotade med att omfatta Burnside och riva upp hans underhållslinjer backade Ohio-armén tillbaka till sin bas.

Strv102r

Jag hade nog väntat mig ett anfall mot D H Hill för att öppna vägen mot CHATTANOOGA längs kusten, men fienden väljer att istället låta Thomas röra sig söderut för att anfalla Wheeler medan Crittenden binder D H Hill så att han inte kan förstärka Wheeler.

Wheeler dansar undan för Thomas starka kår medan D H Hill, förstärkt av Bragg med artillerireserven (Polk valde att stå still),  slår tillbaka Crittenden. Inga större förluster för någondera sidan.

Jag omgrupperar Polks kår för att möta den nya hotriktningen mot centern. Kavalleriet får skydda södra flanken medan D H Hill håller flodvägen. Bragg grupperar så att han kan ta med sig Breckinridge, eller Buckner, och förstärka antingen Hill eller Polk vid behov.

Reynolds lyckas med konststycket att samla Crittenden, Granger och Thomas till en och samma plats snabbt för ett anfall på Polk. Av kårerna är det bara palmer vid CHATTANOOGA som inte är med. Negley skyddar bron vid BRIDGEPORT.

Bragg med Breckinridge förstärker Polk, Buckner får hålla CHATTANOOGA mot Palmer, men det räcker inte. Jag får vika. Båda sidor tar blygsamma förluster.

D H Hills ställning har blivit för utsatt. Han grupperar snabbt om till Bragg i RINGGOLD och blir ny arméreserv som kan förstärka Buckner eller Polk.

Strv102r

Det finns ju nu en klar risk att Reynolds kraftsamlar mot Buckner i CHATTANOOGA genom att framrycka med sin armé över CRAWFISH SPRINGS och CHICKAMAUGA för att anfalla söderifrån samtidigt som Palmer anfaller över floden norrifrån, och kanske även Negley från väster. Men om jag sätter hela armén i CHATTANOOGA så blir den lätt omringad och förlorar jag slaget så förlorar jag hela armén och inte bara staden. Polk måste hindra snabba omfattningar från söder och Bragg måste ge mig handlingsfrihet. Så tänker jag nu i alla fall. Vi får se hur det hela slutar...

Strv102r

Fienden anfaller mycket riktigt CHATTANOOGA, men mest från väster och inte från söder. Negley deltar inte i anfallet, men Palmer anfaller över floden.

Bragg hinner ingripa som jag tänkt, med D H Hill och Breckinridge.

Men det hjälper inte! Bragg jagas ut ur CHATTANOOGA trots att de federala tar större förluster.

Strv102r

Nu anländer Longstreet med delar av sin kår från Virginia. Han tar det taktiska befälet över ett motanfall mot CHATTANOOGA.

Men han slås tillbaka trots att de federala tog betydligt större förluster. Palmer lyckas förstärka försvaret. Trots att Longstreetbrickan ännu är kvar då fotot togs så är det också så att han själv stupar i striden. Liksom Breckinridge.

Det blir Buckner som ersätter Longstreet och Cleburne ersätter Breckinridge. Buckner genomför ett nytt anfall. På den federala sidan har Negleys division förstärkt försvaret.

Och Buckner lyckas återta CHATTANOOGA i sista impulsen i spelet!

Seger för rebellerna.

Strv102r

Utgångsläget inför belägrningen av CHATTANOOGA. Tillika det historiska slutläger på föregående fälttåg. Efter CHICKAMAUGA flydde Rosecrans in i CHATTANOOGA där Bragg valde att belägra honom, som synes på bilden nedan. Burnside hade lyckats ta KNOXVILLE. Crittenden har fått gå och McCook är reducerad till att leda en kavalleridivision. Med Rosecrans finns Thomas och Granger. På sydsidan är Breckinridge reducerad till divisionschef, och har försvunnit under "horisonten", medan Buckner också är borta. Nordväst om Longstreet, med fyra brigader, syns Laws som har en brigad. Polk och D H Hill har var sin stor kår.