Författare Ämne: Rhineland War 1936 (Decision Games)  (läst 2602 gånger)

Elias Nordling

  • Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5267
    • Visa profil
Rhineland War 1936 (Decision Games)
« skrivet: 11 april 2012 kl. 22:02:37 »
Detta är ett What If-spel av Joe Miranda på vad som skulle hänt om Frankrike stått på sig 1936 när tyskarna återockuperade Rhenlandet, och krig utbrutit. Skalan är månadsomgångar och huvudscenariot varar i 8 månader, efter det blir det för svårt att extrapolera resonerar han.

Spelet driver hårt tesen att 1936 var en helt annan tid än 1939, och att blixtkriget ännu inte var ett faktum om kriget brutit ut då. Kanske drar man lite väl hårt på det, försvar på djupet lönar sig och det kan ta tre månader att erövra Belgien utan annat försvar än belgiska armen. Nu är det enda stället på spelplanen där truppdensiteten blir sådan att det kan bli ett problem. I övrigt är nästan alla sämre rustade än 1939, och det lönar sig för tysken att köra över intet ont anande grannländer. Historiskt sett trodde Hitler att loppet skulle vara kört om Frankrike förklarade krig 1936, men enligt detta spel vore det överdrivet pessimistiskt, Tyskland är redan i detta skede den största och bäst rustade krigsmakten. Kanske stämde det, vi vet ju i efterhand hur mycket bättre kvalitet de hade.

Systemet är mycket Joe Miranda med två stridstabeller och händelsechits. Det funkar fint och känns okrångligt. Hjärtat i spelet är så kallade crisis chits. Ju fler kriszoner, såsom Rhenlandet, Danzig eller Sudeten ena eller andra sidan ockuperar, desto fler chits drar man. Dessa har förutom en del bonusar som psywar och chockeffekt (och favoriten Nationernas Förbund protesterar, ingen effekt) en eskalerande effekt på kriget, och många chits aktiverar länder på ena eller andra sidan beroende på vem som drar dem. Men det finns också ett antal chits som ackumuleras och ökar risken för kupp (för tyskarna) eller generalstrejk (för de allierade). Effekten av dessa är slut på replacements och förstärkningar för resten av spelet.

Det gör förstås spelet rätt kaotiskt, och spelbalansen kan variera dramatiskt beroende på vilka länder som går med på vilken sida. Det känns lite märkligt att detta nästan helt är lämnat åt slumpen, men man kan se det som att diplomatin är ovanför spelarens nivå. Fast i så fall är det lite märkligt att tysken kan invadera neutrala länder efter tycke och smak. I vilket fall är det ett spel man spelar mer för att väva berättelsen om ett annat krig i en annan tid än för att se vem som vinner.

I början av spelet är det bara Tyskland och Frankrike som är i krig. För tysken är det förmodligen bättre att försvara sig i väst och puckla på sina östliga grannar än att försöka besegra Frankrike. Det matchar i och för sig det verkliga kriget, men det känns lite konstigt att dra igång ett nytt krig i stället för att försöka vinna det krig man har.

Allt sammantaget tycker jag att detta är ett lyckat lättsamt spel på ett originellt ämne. Det ger en inblick i den militära, om än inte politiska, situationen 1936, och ger en chans att utkämpa ett helt annat europeiskt storkrig än det historiska. Jag tycker det är värt en fyra av fem i betyg.


« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"