Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Wes

S&T Angola, Cold War Struggle in Africa

Startat av Wes, 26 juni 2020 kl. 23:33:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Wes

Är detta spel en oslipad diamant? Eller oraffinerad olja om man ska försöka koppla liknelsen till landet ifråga.

Finns det någon annan här som har spelat det?

Jag tänkte jag skulle göra en "inte en replay" om ingen har spelat det.


Mats Eden

Spännande :-)

Har du spelat Angola (för att ev göra jämförelser i din icka-AAR)?

Wes

Citat från: Mats Eden skrivet 28 juni 2020 kl. 11:34:45
Spännande :-)

Har du spelat Angola (för att ev göra jämförelser i din icka-AAR)?

Jag provade på en kortis på ditt Angola för några år sedan på FF. Jag var bara med på Lördagkvällen. Jag har dock köpt det också och ska lära mig det snart. Jag skulle gärna försöka få ihop en spelning av MMP (Ragnar Brothers) Angola nu i sommar också om någon är på. Hur som helst en jämförelse får komma senare men en sak är säker, det är olika tidsperioder spelen täcker.
MMP Angola täcker Juli 1975 - April 1976
S&T Angola täcker Augusti 1987 - Juli 1988.


Wes

En liten genomgång

Spelet är ett tidningsspel som täcker perioden konflikterna i Angola från Augusti 1987 - Juli 1988. Speciellt den sydliga konflikten då FAPLA bestämde sig för att en gång för alla besegra UNITA i sydöstra Angola med sikte på UNITAS "huvudstad" Jamba. Sydafrika svarade med att ge sig in i sydöstra Angola med operation Modular som krossade FAPLAs framfart och med operation Hooper ville man börja trycka bak FAPLA över floden vid Cuito Cuanavale där Kubanerna hade byggt en bas för att stödja offensiven. Kubanerna kastade in det bästa de hade hemma på Kuba då Castro insåg att Reagan aldrig skulle anfalla Kuba. Operationen kallades Maniobra XXXI Anniversario. Slaget kallas för Cuito Cuanavale och var det största konventionella kriget/slaget i Afrika sedan andra världskriget.
Sydafrika drog sig till slut ur och apartheid avskaffades. Kuba anser att de vann men på slagfältet lyckades SADF nog med den största militära vinsten i historien (en av dem i alla fall).

Varje spelomgång är en månad. Två spelare men skulle nog gå att köra på flera men kanske inte så kul (man skulle säkert kunna utveckla det till ett flerspelarspel). Chit-pull mekanik där varje sida har 3 fraktioner:
Kommunisterna:
FAPLA, orangea brickor
East Block, röda brickor (Kubanska trupper och sovjetiska rådgivare)
SWAPO, Gula brickor

Antikommunisterna
UNITA, gröna och CIA, vita
SADF, blåa
FNLA, ljusblå, FLEC, ljusgröna

Hexar med terräng och brickor med styrka och "movementpoints" som vanligt men det som skiljer sig är att inte alla enheter har en ZOC. Bara vissa enheter (de med hex-symbol) har en ZOC och enheter som slutar röra sig bredvid en ZOC enhet måste anfalla den. Den stora mekaniken i spelet är dock baser. Man har baser som är brickor och dessa har en viss radie där de hjälper trupperna med "combat shifts och movement". Lägger man en bas i en flygplatshex så dubblas radien. Dessutom, när trupper dör så hamnar dom i en "refit box". Istället för att göra en vanlig omgång kan man göra en refit istället och får då slå för enheterna i refitbox för att se om de dör, stannar kvar i refit eller kommer tillbaks som förstärkning i framtiden. Man får slå för så många enheter som man har baser. Så det gäller att välja plats för sina baser med omsorg men samtidigt kan man känna sig tvingad få fram de till fronten för att stödja sina trupper. Det går att flytta baser men där har antikommunisterna en stor fördel eftersom de kan flyga in dem till vilken plats som helst på kartan mer eller mindre medan kommunisterna måste ha koppling till andra baser.
Anfall kan göras på assaulttabell som är blodig eller på en mobile combat tabell som är mindre blodig och mer vinner mark.
Det finns flyg och helikoptrar som kan flyga både bombuppdrag och close air support.
Före varje runda kan spelarna välja att köpa (med VP) en operations chit (Modular, Hooper, Packer osv.) osv i smyg och stoppa ned i dragkoppen. Dessa ger förstärkningar, kommat shifts för aktiveringen och alla allierade kan anfalla ihop (typ). Detta gör att spelet flyter fram och tillbaks men samtidigt uppstår perioder med stiltje då alla slickar såren. Ena stunden känns allt förlorat och nästa har man tagit kontrollen igen.
VPs får genom att kontrollera städer, viktiga platser och döda motståndare.
Reglerna är enkla och över lag tydliga men det finns några felskrivning, otydligheter osv. kartan har tabeller mm på sig och är funktionell men med lite errata här och där. jag har nog spelat knasigt lite här och där.
Spelet är nog inte så välbalanserat tror jag men riktigt, riktigt kul. Jag tror att två olika partier kan se väldigt olika ut, man är ganska fri med setupen. För 250 kr eller vad det kostade med en fin tidning så är det ett av de bästa köp jag har gjort inom krigsspel.
Jag ska försöka mig på en halvdan AAR senare.

Fredrik H

Jag läser gärna om några turns, det här är inte en konflikt som jag är särdeles insatt i.  :up:

Wes

#5
Lite läsning om "the battle on the Lomba" med analys och lessons learned som går ihop med diskussionen i NWP tråden och kan kopplas till Olas texter. (Jag har själv inte läst hela ännu  :oops: så jag kan inte lova att den är bra)

pdf
THE BATTLE OF THE LOMBA, 3 OCTOBER 1987: A TACTICAL AND OPERATIONAL ANALYSIS