Författare Ämne: Replay av 3CG Army Group Narwa.  (läst 6384 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7841
    • Visa profil
SV: Replay av 3CG Army Group Narwa.
« Svar #30 skrivet: 5 mars 2017 kl. 10:07:28 »

Sista GT händer inte mycket i huvudoperationsområdet. Två anfall mot NARVAS försvar slås tillbaka med stora förluster. Utan flyg är det skitsvårt att få bra duellvärden. I söder tar jag ytterligare lite terräng.

I efterhand kan man konstatera att det kanske hade varit bättre att satsa på att nöta ned förvaret av NARVA som krafstamlingsriktning och att ha hotet om avskärning som understödjande operation is tället för tvärtom. Men å andra sidan så hade det kunnat gå annorlunda om tärningen fallit lite annorlunda vid några kritiska tillfällen. Utmanande och spännande. Intressant situation. Får ni tag på en kopia så tveka inte.
Ola Palmquist

Spelar nu: Hexasims Marie 1918, Friedensturm, därefter GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Elias Nordling

• Generalmajor
  • *
  • Antal inlägg: 4947
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 6 mars 2017 kl. 16:54:25 »
Jag kommer inte ihåg detaljerna, men som jag minns det var det ett antal enheter som startade out of command, och det enda sättet att få med dem i spelet var att spendera flera omgångar med att skicka deras högkvarter för att hämta dem.

För mig signalerade det fel regel för situationen (systemet följer A Victory Lost rätt strikt förutom att enheter har fasta högkvarter). Hur såg ni på det?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 7 mars 2017 kl. 07:21:27 »
Ja, just det var lite märkligt. En annan sak är att tyskens förband anländer lite splittrade vilket gör att ett antal staber kommer in utan någon nämnvärd mängd förband varför man inte har något behov av att aktivera dem, så de står kvar vid kartkanten hela spelet. förbanden kan ju aktiveras av andra staber och staber har tysken i överflöd. En enkel husregel hade ju varit att förband som är out of command får flyttas mot närmsta stab eller egen men inte gå in i ZOC.
Ola Palmquist

Spelar nu: Hexasims Marie 1918, Friedensturm, därefter GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Elias Nordling

• Generalmajor
  • *
  • Antal inlägg: 4947
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 7 mars 2017 kl. 13:39:32 »
Trodde enheterna bara fick flyttas av moderförbanden?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 7 mars 2017 kl. 16:32:58 »
I Plan West och Königsberg är det så, bara egna  plus några av de som är fristående. I ÁGN uppfattar jag det som om man kan ta alla egna förband plus ett par andra, fristående eller tillhörande andra staber. Ska man aktivera många bataljoner samtidigt bör man ha så många ur eget förband som möjligt inom räckvidd, men man kan förstärka med andra. Man kan också skapa en liten "främlingslegion" för begränsade uppgifter med vad som råkar finnas i området. Det är väsentligt för tysken då exempelvis 225 div i söder har flera bataljoner ur divisioner som är långt uppe i norr som aldrig annars kan aktiveras. Det stämmer också med hur tyskarna skapade stridsgrupper med delar från olika förband som fanns tillhands under ledning av en stab. Skillnaden mot de andra två spelen beror nog på skalan och på vilken nivå man skiftade runt förband.
Ola Palmquist

Stefan Ekström

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 18 december 2017 kl. 09:56:42 »
Jag kommer inte ihåg detaljerna, men som jag minns det var det ett antal enheter som startade out of command, och det enda sättet att få med dem i spelet var att spendera flera omgångar med att skicka deras högkvarter för att hämta dem.

Elias, orsak till detta är att ryssarna var tyskarna hack i häl och man hade redan kört över dem på flera håll. Den första egentliga försvarslinjen var den man lyckats skapa vid Narva. En hel del retirerande egna trupper sköts i tron av att de var ryssar. God ordning var inget som existerande i Wehrmacht när spelet börjar.
3CG har tyvärr dött.

Stefan Ekström

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 18 december 2017 kl. 10:06:57 »
I Plan West och Königsberg är det så, bara egna  plus några av de som är fristående. I ÁGN uppfattar jag det som om man kan ta alla egna förband plus ett par andra, fristående eller tillhörande andra staber. Ska man aktivera många bataljoner samtidigt bör man ha så många ur eget förband som möjligt inom räckvidd, men man kan förstärka med andra. Man kan också skapa en liten "främlingslegion" för begränsade uppgifter med vad som råkar finnas i området. Det är väsentligt för tysken då exempelvis 225 div i söder har flera bataljoner ur divisioner som är långt uppe i norr som aldrig annars kan aktiveras. Det stämmer också med hur tyskarna skapade stridsgrupper med delar från olika förband som fanns tillhands under ledning av en stab. Skillnaden mot de andra två spelen beror nog på skalan och på vilken nivå man skiftade runt förband.

Helt korrekt sammanfattat. :up:
När jag jobbade med AGN så ville jag växla upp spelmekaniken ytterligare ett hack.
Jag verkligen gillar A Victory Lost. Saknade flyg och lite kolorering vilket jag petade in i Plan West och K45. I AGN försöker jag ta ytterligare ett steg och dra ned skalan.   
3CG har tyvärr dött.