Även jag håller med om att Space Empires var bra. Det känns betydligt mer mångbottnat än Eclipse och svårare att "knäcka". Tror inte man kan dra några slutsatser alls av tidsåtgången för oss, alla var n00bs och mycket fick diskuteras och trippelkollas.
Håller inte med om att de avancerade reglerna skulle vara så väsentliga första gångerna man spelar, är i princip bara nya enheter som kommer till, vi hade klarat oss utan att använda pipelines, minor, carriers och raiders första gången och ändå få ett intressant spel. De enheterna var riktigt roliga, men de avgör ju inte direkt spelupplevelsen.
Det största man måste fundera på framöver i det här spelet vad jag kan se är om man ska köra grundreglerna eller optionen om automatisk teknikuppdatering. Just att hålla koll på varje enskilt skepps teknik verkar vara det enskilt mest tidskrävande elementet i spelet. Tar man bort det tjänar man riktigt mycket tid men förlorar ett strategiskt viktigt element. Vi får pröva oss fram.
Ett bra skrivet och kul spel sammanfattningsvis som har många bottnar och man får riktigt mycket spel för pengarna. Följaktligen gick jag direkt hem och beställde ett eget ex.