Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Space Empires 4x

Startat av Delirium, 12 februari 2013 kl. 14:25:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

B_J_S

#30
Citat från: "Delirium"Följaktligen gick jag direkt hem och beställde ett eget ex. :)
:lol:
//Jonas

Delirium

#31
Andreas, jag vill inte kapa FF-tråden mer, du skriver där att ni har tokkört SE och Close Encounters. Tänkte fråga lite mer detaljerat om ni kör med några optionals från grundspelet och vad ni brukar lämna ute från expansionen - om jag förstått saken rätt är den mer eller mindre en lång lista på optionals som man kan köra hur många man vill av.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

andqui

#32
Och hur mycket drygar expansionen ut speltiden jämfört med grundspelet på ett ungefär?
Anders

Andreas Lundin

#33
Jag kör allt från grundboxen utom 19. Unpredictable Research.

I expansionen kör jag allt utom 19. Unique ships, 20. Variants samt 21. Galactic Situation.

Jag upplever inte att speltiden påverkas nämnvärt mot ett spel med advanced rules från grundspelet. Det har förstås att göra med att ingen av de jag spelar på har AP. Skulle AP-tendenser ändå uppstå i ett parti trackar vi ihjäl den personen tills han skärper till sig.

Görs det inte misstag då, undrar vän av ordning? Jo, för helvete! Men det är inte hela världen. Hellre några småfel än att sitta och vänta på en överanalytisk drafötternaeftersigare.

Jag tror man kan hoppa över Empire-korten i expansionen dock. De kan kanske vara lite obalanserade.

Det man måste köra med är Boarding, Ground Combat, Ship Experience, Alien Technology Cards, tycker jag.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

#34
Just det!

Ha välsorterade counters! Skitviktigt! Har man inte grejerna välsorterade i lådor/baggies så tar det 100 år att bara sätta upp och börja spela.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

andqui

#35
Citat från: "Andreas Lundin"Just det!

Ha välsorterade counters! Skitviktigt! Har man inte grejerna välsorterade i lådor/baggies så tar det 100 år att bara sätta upp och börja spela.

Tack för tipset! Det var något vi märkte efter första partiet så nu är det uppsorterat i ett counter tray per färg. Vad gäller det moment som avgjort tar mest tid i våra partier så skulle jag gissa på att det landar på ekonomi-fasen men jag vet inte riktigt vad som skulle snabba upp den mer än massor av partier så att man blir snabbare helt enkelt...

Angående expansionen så vill jag ytterst gärna spela med den. Hoppas bara de andra kommer till samma insikt. Synd att Empire-korten inte verkar balanserade. Trots att jag läste om en kille på BGG som rev sönder Immortals"-kortet så såg jag fram emot att få testa dom.

Kör ni alltid alla mot alla i era partier? Vi har märkt en tendens att det lätt blir två stycken två-mannapartier i någon mening.
Anders

Andreas Lundin

#36
Ja, vi har hittills kört standardspelet där man vinner om man erövrar en annan spelares hemsystem.

Vi kör med empire-korten - och jag tycker det är kul. Alla kanske inte tycker det är lika kul med så pass kaotiska spel dock. Jag har inget emot kaos och slump i sådana här spel, men de som kommer från euro-hållet kan nog få extrema utslag av det här spelet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

#37
Citat från: "Andreas Lundin"Jag kör allt från grundboxen utom 19. Unpredictable Research.

I expansionen kör jag allt utom 19. Unique ships, 20. Variants samt 21. Galactic Situation.

Jag upplever inte att speltiden påverkas nämnvärt mot ett spel med advanced rules från grundspelet. Det har förstås att göra med att ingen av de jag spelar på har AP. Skulle AP-tendenser ändå uppstå i ett parti trackar vi ihjäl den personen tills han skärper till sig.

Görs det inte misstag då, undrar vän av ordning? Jo, för helvete! Men det är inte hela världen. Hellre några småfel än att sitta och vänta på en överanalytisk drafötternaeftersigare.

Jag tror man kan hoppa över Empire-korten i expansionen dock. De kan kanske vara lite obalanserade.

Det man måste köra med är Boarding, Ground Combat, Ship Experience, Alien Technology Cards, tycker jag.
¨

Jag tycker Unpredictable research verkar kul iofs. Vad betyder AP?
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

#38
Citat från: "andqui"Vad gäller det moment som avgjort tar mest tid i våra partier så skulle jag gissa på att det landar på ekonomi-fasen men jag vet inte riktigt vad som skulle snabba upp den mer än massor av partier så att man blir snabbare helt enkelt...

Rutin behövs, håller med. Om man absolut vill snabba upp den är det väl bara att köra med färre teknologier/skeppstyper så man behöver fundera mindre på vad man behöver, men det blev inte så populärt när jag föreslog det. :)

CiteraAngående expansionen så vill jag ytterst gärna spela med den. Hoppas bara de andra kommer till samma insikt. Synd att Empire-korten inte verkar balanserade. Trots att jag läste om en kille på BGG som rev sönder Immortals"-kortet så såg jag fram emot att få testa dom.

Testar gärna vissa saker åt gången från expansionen, liksom olika optionals från grundspelet, men kanske inte allt på en gång.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Granlid

#39
Citat från: "Delirium"
Citat från: "Andreas Lundin"Det har förstås att göra med att ingen av de jag spelar på har AP. Skulle AP-tendenser ändå uppstå i ett parti trackar vi ihjäl den personen tills han skärper till sig.
¨

Jag tycker Unpredictable research verkar kul iofs. Vad betyder AP?
Om du vill ha lösa gåtan själv, så finns svaret med i denna lista.  :D
Friendly fire isn't.

Delirium

#40
Citat från: "Andreas Lundin"Ja, vi har hittills kört standardspelet där man vinner om man erövrar en annan spelares hemsystem.

Vi kör med empire-korten - och jag tycker det är kul. Alla kanske inte tycker det är lika kul med så pass kaotiska spel dock. Jag har inget emot kaos och slump i sådana här spel, men de som kommer från euro-hållet kan nog få extrema utslag av det här spelet.

Som jag (vi?) resonerar angående tidsåtgången känns det som att man antingen kör med hela den mexikanska maträtten och räknar med att en dag går åt, eller så kör man en slimmad variant om man bara har en kväll på sig, alternativt vill få flera partier under bältet på kort tid.

Den slimmade varianten skulle då kunna inkludera:

Lagspel
Automatisk tech-uppdatering
Få avancerade skeppstyper

Alla optionals behöver ju däremot inte innebära att spelet tar mer tid. Warp points till exempel snabbar väl snarare upp det.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Andreas Lundin

#41
AP=Analysis Paralysis
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

#42
Det skojiga (paradoxala?) är att tidsåtgången med lite mer avancerade regler kan bli mycket kortare. Eftersom man kör med dold forskning så har man ingen aning om vad motståndaren hittar på och man kan då råka ut för otrevliga överraskningar när den lede fi plötsligt dyker upp med raiders med cloaking 2, Dreadnoughts, Minor eller Carriers när man själv inte har några motmedel. Då tar partiet ofta slut fort.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

#43
Om alla inblandade har disciplin och rudimentär matematisk färdighet är det faktiskt inte ekonomifasen som tar mest tid. Inte alls faktiskt.

Det är när det blir många strider som det går åt tid.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

B_J_S

#44
Är det någon ny spelomgång på tapeten?
Var lite abrupt avbrott på spelandet.  8)
//Jonas