Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Pilammunition till cv 90

Startat av derf, 2 april 2013 kl. 20:00:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

derf

Jag har en liten undran, är det någon som vet eller har hyfsad koll på vad en pilprojektil till cv 9040 kan slå igenom?

Jag spelar lite Force on Force och tänker lite åt en modern Svensk styrka.

Scipio

Citat från: "derf"Jag har en liten undran, är det någon som vet eller har hyfsad koll på vad en pilprojektil till cv 9040 kan slå igenom?
Den kan slå igenom en bandvagn 206. De ä sant dä.
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

En Strf 90 bör ha förmåga att nedkämpa minst äldre Strv i sida om man skjuter tillräckligt antal skott. Några svar i mm genomslag i RHA bör de som verkligen har hyfsad koll undvika på sådana här forum.  :wink:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Nisse

När jag gjorde lumpen 93 så berättade en officer att en CV90 kunde slå ut stridsvagnar vid träff i sidan. Jag tyckte det lät väldans imponerande. De visade en video med en CV90 som sköt på en T34/85 i sidan och fick genomslag. Då blev jag mindre imponerad...

Men det bevisade iaf att en T34/85 inte går säker vid träff i sidan.  Och skall man vara noggrann så ljög aldrig officeren, han bara inte meddelade alla relevanta fakta.

Mode

"... The penetrator is stated to be able to pierce 100 mm of armour at 1,000 m, but test firings have demonstrated the possibility of defeating 135 mm of armour with significant terminal effects in witness plates behind the armour. ..." (Jane's Ammunition Handbook 2009-2010, s. 307, avsnitt om Bofors 40 x 365 R APFSDS-T.)

Det som står i den boken kan knappast betraktas som känslig eller hemlig info.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Strv102r

Den siffran kan man använda utan problem.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

derf

jag kör på ca 13cm vilket ger genomslag på en T72 om skotten träffar sida skrov på under 1000 meter.
Jag hittade på någon sida, (kan kolla om jag hittar det igen) att sidopansar T72 skrov var 70-120 mm.

Strv102r

Citat från: "derf"jag kör på ca 13cm vilket ger genomslag på en T72 om skotten träffar sida skrov på under 1000 meter.
Jag hittade på någon sida, (kan kolla om jag hittar det igen) att sidopansar T72 skrov var 70-120 mm.

Vilket sedan måste modifieras mht infallsvinkel, eventuella bärhjul eller stödrullar som är i vägen, yttre lådor och fack med verktyg mm i. Och helt plötsligt är det inte så svart och vitt längre...

Nisse

Hur skjuter CV90 mot fordonsmål? Är det sikta in sig, skjuta ett skott, rikta om skjuta ett skott till osv eller siktar man in sig och skjuter "automateld".

Strv102r

Mot hårda mål skjuter man skott, inte salva. Men de kan ju skjutas i snabb följd...

derf

En vanlig akan har tre tärningar i anfallsvärde mot hårda mål. Min tanke är att ge cv9040 fyra. En t72 har fyra tärningar i försvar mot skott i sida.
Som med alla tärningsspel kan det så klart urarta och allt man tittar på sprängs, thats life.

Zac

I Force on Force är det ju rätt öppet att höfta stats, 4d låter inte orimligt för 90an vill jag instämma.