Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

A Game of Thrones

Startat av mattilacken, 19 oktober 2005 kl. 21:49:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mattilacken

Har ju beställt A Game of Thrones, brädspelet. Någon som spelat detta och vill dela med sig av sina erfarenheter/synpunkter?

Andreas Lundin

#1
Nej, men när du spelat detta spel får du gärna dela med dig av dina erfarenheter. Boken som spelet baseras på är däremot bland den bästa fantasy som skrivits.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

mattilacken

#2
När jag hade beställt spelet gick jag självklart och köpte boken :)

aegneus

#3
Spelat två partier: Välidgt snygg mekanik för semi-sim-moves som fungerar, väldigt mycket spelarinteraktion då man nästan börjar i knät på varandra. Som ex.vis. Lannister kunde jag potentiellt kriga med alla i T2! Och du har egentligen inte pluppar till att slåss med mer en en åt gången.

Fördelar: Kul kul kul. Känns som man balanserar på en knivsegg hela tiden.
Nackdelar: Finns några lås på brädet där man med flottor kan säkra en kust. Det kan säkert lösas diplomatiskt, dock. Spelare med anlag för analysis paralysis behöver släppa loss (för de kommer alltid behöva lämna en svag flank!). Tänk positivt - motståndaren måste också vara svag någonstans!

Se upp med: Setup behöver errattas, annars kan Greyjoy slå ut Lannister T1. Finns en fix någonstans (dra ner Greyjoys startläge på någon av de tre skalorna), men jag vet inte var. Börja med FFGs hemsida.

Jon Karlsson

#4
Citat från: "aegneus"Välidgt snygg mekanik för semi-sim-moves som fungerar

Hur?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

aegneus

#5
Enkelt uttryck bestämmer alla vad varje arme skall göra för typ av order utan att se de andras drag - detta genom att placera brickor med de olika ordertyperna i områden med sina armeer. Sedan resolvas dessa i spelarnas turordning, en action/spelare.

Eller, för att stjäla från boardgamegeek
(en review av Jay Moore, http://www.boardgamegeek.com/thread/13748):
"During the second phase, players secretly place an order token in each space that has units. There are five orders -- march (which includes attack), defend, support, raid, and consolidate power (taxation). Each player has three tokens for each order. Two of the tokens are basic orders, while the third is a special order which often has a bonus associated with it. A player is limited to the number of special orders that are playable in one turn, based on their position on the spy track (bid on earlier). Thus, it can sometimes be difficult to decide how to spend the limited number of orders -- especially if one is low on the spy track and has zero or one special order.

Order tokens are revealed simultaneously, and are then executed in order of position on the power track. Raids occur first. An army (which is merely one or more units in a single area) which raids eliminates the order of one adjacent unit. Each player resolves one raid, starting with the leader in the power track. When all players have raided once, the first player makes a second raid, and so forth. After raids occur, marching happens. An army assigned a march order is able to move one space, and attack if an enemy occupies the space.

Ships aid in movement by acting as a bridge. If a sea space has a friendly ship, any number of units may hopscotch that area and move to a land area adjacent to the same sea. If several ships are in a row, armies can move a surprising distance, creating the potential for sneak attacks into lightly defended areas if an enemy isn't paying attention. "

Mycket bättre än skrivna order, viss flexibilitet i vart du går, men du måste ändå bestämma dig generellt utan att veta vad de andra gör. Snyggt, helt enkelt.

silversixx

#6
Utav tvekan ett utav de bästa spelen som släppts de senaste åren. Simpel mekanik bjuder upp till komplicerade manövrar och många alternativ. Iom de olika impulsstegen så kan man hela tiden reagera på sin motspelare vilket gör det hela väldigt roligt.
En viss nackdel är att de tagit bort den största delen utav boken, dvs den diplomatiska biten. Oftast är diplomatin i spelet något i stil med "Eh, jag vill inte att du ska ta mer än så" - "Okej"...

Men spelet är en jävligt fräsch vind som blåser bort en del utav den tyska brädspelsinvasionen (100+ spel som baseras på 5 spelvarianter) och jag rekomenderar det starkt till alla som faktiskt gillar att det finns slump med i spel. Självklart så är expansionen ett måste. Och det är fult att vinna spelet.

mattilacken

#7
Fick hem spelet idag, så jag hoppas kunna testa det senare i veckan  :D
Sen får man väl se om det blir till att köpa expansionen med.....är dock lite sugen på "War of the Ring" med. Och sambon är väl inte så där skitglad i att min digra spelsamling bara blir större och större... ;)

Tryggve

#8
Citat från: "aegneus"Fördelar: Kul kul kul. Känns som man balanserar på en knivsegg hela tiden.
Nackdelar: Finns några lås på brädet där man med flottor kan säkra en kust. Det kan säkert lösas diplomatiskt, dock. Spelare med anlag för analysis paralysis behöver släppa loss (för de kommer alltid behöva lämna en svag flank!). Tänk positivt - motståndaren måste också vara svag någonstans!

Se upp med: Setup behöver errattas, annars kan Greyjoy slå ut Lannister T1. Finns en fix någonstans (dra ner Greyjoys startläge på någon av de tre skalorna), men jag vet inte var. Börja med FFGs hemsida.

Mycket bra spel. Kan också verkligen rekomendera expansionen A clash of Kings. Där introduceras bl a hamnar, vilket i princip eliminerar problemet med att en spelare kan "låsa" en kust så att ingen annan kan sjösätta fartyg där.
Min första post här också....

BigPapaBear

#9
Spelade två partier på LinCon och är fast! Kanonkul spel. Eurogame för krigsspelare.  :up:  9 av 10 poäng

Det finns en härlig dynamik i spelet. Man känner att man har stor handlingsfrihet samtidigt som ens situation är väldigt trängd. Backstabbing och diplomati är nyckelord men renodlad krigföring är också ett alternativ.
Spelets karaktär förändras under partiets gång beroende på ens potens i de olika inflytelsesfärerna. Å sen vill man ju alltid ha de där supplies:en som motsåtndaren sitter på.
Myskrom återfinns dels i spelsystemets inneboende hot, Wildlings, som närsom helst kan storma ned från norr; dels i Westeros-korten som genererar random events och skapar spelets tematiska känsla.

f98alda

#10
Citat från: "aegneus"Nackdelar: Finns några lås på brädet där man med flottor kan säkra en kust. Det kan säkert lösas diplomatiskt, dock. Spelare med anlag för analysis paralysis behöver släppa loss (för de kommer alltid behöva lämna en svag flank!). Tänk positivt - motståndaren måste också vara svag någonstans!

Detta är löst i expansionen, där det finns hamnar (som inte kan låsas på samma sätt) till de utsatta områdena.

Citat från: "aegneus"Se upp med: Setup behöver errattas, annars kan Greyjoy slå ut Lannister T1. Finns en fix någonstans (dra ner Greyjoys startläge på någon av de tre skalorna), men jag vet inte var. Börja med FFGs hemsida.

T1 redan? Det har jag inte sett... men det är sant att Lannister har ett aningen jobbigare utgångsläge än de andra.

Totalt sett ett riktigt trevligt spel, men alla inblandade bör ha spelat det tidigare för att det ska vara bra (det finns några saker man absolut inte ska göra, för de leder till att man förlorar...)

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Stardust

#11

Delirium

#12
Jupp. Kan bli trevligt, men man måste vara beredd på att bokserien troligtvis aldrig blir klar, vilket kan vara frustrerande för en del.
1914

jonjac

#13
Citat från: "Stardust"A Game of thrones blir TV-serie:

http://www.televisionaryblog.com/2010/0 ... me-of.html
Ska bli riktigt kul att se! Har läst första och halva andra boken. Måste plocka upp den igen då så jag blir klar med bokserien innan nästa vår... Är ingen snabbläsare direkt.

silversixx

#14
Citat från: "jonjac"
Citat från: "Stardust"A Game of thrones blir TV-serie:

http://www.televisionaryblog.com/2010/0 ... me-of.html
Ska bli riktigt kul att se! Har läst första och halva andra boken. Måste plocka upp den igen då så jag blir klar med bokserien innan nästa vår... Är ingen snabbläsare direkt.
Serien är inte ens avslutad av författaren än. Han lägger en massa tid på att göra nåt helt annat... Ingen vet vad bara.
Hans sista uppdatering om hur det går med nästa bok är över 2 år gammal. Så jag antar att han skriver jättemycket och slänger ut 4 böcker på ett år.
Eller att han kör en Robert Jordan och dör.