Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Terrible Swift Sword

Startat av Strv102r, 29 april 2013 kl. 06:57:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Buford drar sig bakåt, med det lilla som utgör resterna av hans division, upp mot CULPS HILL där Wadsworth är under gruppering. Schurz själv såras och hans division är under upplösning vilket innebär att Rodes flankbrigad, O´Neill,  hotar von Steinwehrs flank vid CEMETERY HILL.  Täten på Andersons division anländer. Nu är det dags för Pender att anfalla!

Heth och Pender rycker fram från SEMINARY RIDGE mot fienden på andra sidan fältet. Under tiden har von Steinwehr vinklat upp flankbrigaden och drivit O´Neill på flykten. Tja, av Rodes division är det bara Daniels brigad som har så mycket anfallskraft kvar. Denna ska anfalla mot CULPS HILL med Earlys brigader. Resten av Rodes får gruppera för att invänta Heth och Pender innan de anfaller på nytt. Både Buford och Schurz är slagna för att praktiska syften. Dessutom har Howard, chefen för XI kåren, sårats. Doubleday drar ur på kolonn medan hans saknade brigad nu ansluter från söder.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Upp mot CEMETERY HILL och RIDGE närmar sig Heths två brigader och Penders division genom kanonaden. Vid CULPS HILL närmar sig Earlys division bestående av Hokes, Hays och Daniels brigader krönet. Gordon, Ramseur, Smith och O´Neill är brutna liksom nästan Doles och Iverson. Andersons division ilar längs landsvägen för att utgöra andra vågen i Hills anfall över fältet.  I sista minuten, bokstavligt talat, anländer två divisioner ur XII kåren för att rädda de federala. De anländer dessutom nära det kritiska avsnittet från sydost istället från i söder som de flesta andra federala förbanden.

Wadswoths svaga division ur I kåren faller samman vid sammanstöten med Earlys förband. De mina svärmar över krönet till CULPS HILL! Men samtidigt anländer Gearys täter över andra krönet! Penders högra flygel når Barlows ställningar utan att vika. Heths brigader tar mycket eld och en brigad bryter och viker. Andersons tät delar upp sig där den ena tar vägen genom staden och den andra går sydväst om staden.

På CULPS HILL rensar jag undan lite batterier och rester av I kåren medan Gearys division stridsgrupperar. En av Heths brigader bryter in i den federala ställningen på CEMETERY HILL samtidigt som Penders högra flygel driver de federala på flykten! Anderson är under stridsgruppering.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Efter min omgång i nästa GT är CULPS HILL helt tagen. hets brigad som tagit sig upp på CEMETERY HILL har kastats tillbaka bruten och Anderson tätbrigad har slagits tillbaka. Pender har södra delen av CEMETERY RIDGE i sin hand men vinklar upp resten av divisionen för att möta Doubleday.

Frågan är hur de federala avser nyttja Williams division. Ett tag var jag rädd att den skulle gå öster om CULPS HILL och anfalla Earlys flank men så har inte skett. Ska den försöka återta CULPS HILL, eller förstärka CEMETERY HILL? Eller slå tillbaka Pender vid CEMETERY RIDGE?

Strv102r

De federala gör ett motanfall mot CULPS HILL och åter rasar striderna på toppen. Doubleday rör sig för att förenas med sin ensamma brigad och hota Pender i flanken. Pender avdela huvudelen av sina nu slitna brigader till bilda en ny linje i sydlig riktning.

Striderna på CULPS HILL står och väger. Ett motanfall av Hays brigad stoppad de federala men Williams division svänger upp mot CULPS HILL för att förstärka Gearys brigad där uppe. Det är inte över än där. Men vid CEMETERY HILL anfaller Anderson med alla sina fen brigader varav en i reserv. Fienden viker eller nedkämpas och två reducerade batterier tas. Penders framgångsrika brigad som tog CEMETERY RIDGE kan inte fortsätta ensam mot den förstärkta fienden utan övergår till försvar medan Pender förbereder sig på att möta Doubleday.

På CULPS HILL fortsätter de intensiva striderna medan Anderson börjar gruppera för försvar av CEMETERY HILL och gruppera fram batterier. Doubleday börjar dra sig bakåt mot sydost istället för att anfalla Pender. bakom honom anländer den första divisionen ur III kåren.  Jag ser plötsligt att jag snarast, omedelbart, måste ta skogen som ligger halvvägs mellan Doubledays symbol och klumpen med federala symboler i öst. tar jag den kan fienden inte få en sammanhängande linje och jag kan flankera både CULPS HILL och LITTLE ROUND TOP. Det enda gripbara förband jag har är Pender. Han är inte fräsch som en nyponros direkt. Det blir kanske en kapplöpning mellan honom och Doubleday? Och Doubleday är starkare.
Archer har utgått på bilden då brigaden i princip är utplånad.

Strv102r

De federala verkar tröttna på slakten vid CULPS HILL och börjar dra ur trossforor och artilleri. Jag tror att han skulle kunna hålla CULPS HILL/återta den, men det skulle nog ödelägga både honom och mig. Och jag får snart in Johnsons division vilket gör Ewells kår komplett. För all del får han in Birneys division ur III kåren redan nu, men den vill han kanske gruppera i söder för att skapa en front mot Longstreets snart tillkomande  kår. Doubleday börjar gruppera för att hindra just det anfall jag övervägde med Pender. Doubleday har flera starka förband så jag ger upp min idé.

Vid CULPS HILL fortsätter den federala utdragning i skydd av infanteri. Jag försöker störa den så mycket jag kan. Birneys och Doubledays grupperingar börjar bli tydliga.

Birney börjar bygga bröstvärn.

Hela den federala södra flanken bygger nu bröstvärn. Early och Anderson nedkämpar federala mindre förband som inte lyckats dra ur. XI kåren är så reducerad att von Steinwehrs och Barlows divisioner får nöja sig med en markering tillsammans. Johnsons division närmar sig. Liksom mörkret.

Strv102r

Under natten kommer Birney och Doubleday på plats och de urdragande XII och XI kårerna etablerar sig i nya ställningar. Även jag börjar konstruera bröstvärn på valda platser. I söder anländer Humphreys division ur III kåren. Den tar av på en stickväg österut mot DEVILS DEN och LITTLE ROUND TOP. Sannolikt en andra linje. Jag oroade mig lite för att III kåren med både Birney och Humphreys skulle gå till anfall mot Heth i gryningen, men tydligen inte. Johnsons division marscherar genom GETTYSBURG för att ansluta till resten av kåren. Tanken är att han ska anfalla fiendens östra flank på förmiddagen och Longstreets kår ska anfalla antingen mot Doubleday för att bryta centern och därifrån ta LITTLE ROUND TOP, eller så ska de omfatta Birney i sydväst.

Morgon kl 0420. Johnson är under gruppering för anfall. Ett antal batterier ska fram i skogsbrynet och understödja anfallet innan vi sätter igång. En av Humphreys brigader grupperar på LITTLE ROUND TOP och den andra på DEVILS DEN.

Strv102r

De federala framför Johnsons grupperande artilleri drar sig bakom åsen för att undvika mitt överlägsna artilleri och Johnson anfaller då direkt. Resterna av Bufords kavalleri och Wadsworths division trycks snabbt bakåt men XII kårens förband (Geary) biter ifrån sig rejält.
I söder anländer tätdivisionen ur Hancocks II kår under Caldwell.

Johnson trycker Bufords och Wadsworths rester framför sig längs kartkanten men XII kåren, med ett batteri, håller stånd på höjden i centern.
Täten på Longstreets kår, Hoods division, minus Laws brigad, når nu resten av armén och vänder söderut.

XII kårens enheter på höjden faller tillbaka utom ett batteri och en svag infanterienhet som bundits i närstrid, men de slår tillbaka mina förband. De är nu dock ensamma och har en öppen flank nu mot Early som har anfallskraft kvar i Hays brigad. Hood passerar bakom Heth. Utanför bilden anländer McLaws division. Bakom Caldwell följer nu Gibbons division.

Strv102r

Johnsons anfall verkar köra fast i skogen vilket inte är vad jag hoppats. Jag hade velat fram fram artilleri i skogsbrynet för att kunna möta tillkommande V kåren med eld när de kommer in på kartan, men Johnson än nästan helt bruten. Men å andra sidan är II kåren på marsch dit vilket öppnar för omfattningen runt Birney med Hood och McLaws. Frågan är bara hur det samordnas bäst. Ska de anfalla i bredd? Då måste Hood invänta McLaws. Eller i djup med McLaws som en andra våg? Hur som helst måste Hood invänta en liten stund innan jag avslöjar om jag avser anfalla fiendens center eller hand södra flank.  

Johnson övergår till att gruppera för försvar i den del av skogsbrynet han ändå tagit. XII kårens har också tagit stora förluster. I synnerhet Gearys division. McLaws framrycker nu framför Heth för att ge intryck av ett frontanfall är på G vilket kan binda Birney när Hood börjar manövrera runt hans flank.

Strv102r

Tätbrigaden ur Caldwells division, II kåren, tar sig in mellan XII kårens divisioner och inleder ett anfall mot Johnson. Gibbons division grupperar som reserv bakom XI kårens rester och Hays är på väg in bakom Doubleday. Hood är under stridsgruppering för att omfatta Birneys flank när två brigader ur III kåren gör entré i söder.

Hoods tätbrigad anfaller den federala marschkolonnen medan resten av divisionen grupperar färdigt. McLaws börjar stridsgruppera. Humphrey börjar omgruppera från DEVILS DEN och LITTLE ROUND TOP för att möta Hood och Birneys flank vinklar upp. Hays avdelar trupp för att överta LITTLE ROUND TOP.

I nordost gör Ayres brigad ur V kåren entre och anfaller omedelbart mot Johnson. Caldwells brigad har nu skjutits i trasor av orkaner av druvhagel och Caldwell själv är skadad. Johnsons ställning av i och för sig slutkörda infanteriförband, de har anfallit sedan 0400 denna morgon, är späckad av artilleri vid det här laget.

Strv102r

Hood fortsätter sitt anfall men Birney viker bakåt och håller i det stora distansen. McLaws grupperar färdrigt för sitt anfall som kommer att riktas mot Doubleday och till del mot Birney. På andra flygeln viker Johnsons framskjutna delar bakåt inför V kårens anfall.

Hood forstätter men de federala viker bakåt mot DEVILS DEN och BIG ROUND TOP. McLaws anfall får en bra start och fienden delar viker snabbt. Dock tar McLaws en del förluster vilket gör det tveksamt om han kan fortsätta mot LITTLE ROUND TOP. På andra flanken stabiliserar sig läget i ett stand-off.

Strv102r

Det kanske inte framgår tydligt nog, men det här är ett höjdarspel! Hur spännande som helst med alla tillkommande förband som förrändrar styrkeförhållandena. Systemet är enkelt, och kanske rentav simpelt jämfört med senare versioner, men det gör detta monsterspel snabbspelat. Och det funkar tillräckligt bra.

Extra skoj att spela det just nu på 150-årsdagarna av slaget. Och filmen Gettysburg avnjuts med en bourbon i handen i brist på en Mint Julep (jag ska ju vara sydstataren).

Strv102r

Bennings och Andersons brigader ur Hoods division tar nu stora förluster under sitt anfall. De bryter och börjar vika. McLaws har avbrutit sitt anfall. II kåren rör sig mot södra delen av stridsfältet.

II kåren verkar samlas bakom Doubledays division, det som är kvar av ur I kåren. Det kan bero på att jag omgrupperade III kårens artilleri från Heths diviison till Anderson för att bättre möta ett anfall av V och II och så småningom VI kårerna mot CEMETERY HILL. Nu är jag svag i partiet där Pender är grupperad. Bennings och Anderson faller bakåt mot åsen där I kårens artilleri grupperar medan Robertson rör sig norrut för att med Kershaw göra ett nytt försök mot DEVILS DEN tillsammans.

II kåren inleder ett anfall mot McLaws vänstra flygel på smalbredd. Bara en brigad får plats. Resten av II kåren fyller dock på bakom och en vidgning av anfallet är klart möjlig. Jag väntar lite med Kershaw och Robertson... Nedanför CEMETERY HILL marscherar nu Laws brigad ur Hoods division söderut efter att ha anlänt sent samtidigt som V kårens tredje division anländer.

II kåren vidgar sitt anfall till dungens bredd, men det medger ändå bara 1-1½ brigad i täten åt gången. Semmes och Wofford är svaga och knäcks efter ett tag och viker, men Robertson stabiliserar läget. Pender stärks genom att Stuarts skickar sitt beridna artilleri från staden där han grupperat efter att ha anlänt, och en kavalleribrigad grupperar bakom Pender. Klockan är nu ca 1400.

Strv102r

De federala avbryter anfallet mot Mclaws/Hood i skogsdungen. men jag inleder att rejält kraftsamlat artilleribombardemang med I kårens (Longstreets) artilleri mot de federala enheter som finns på BIG ROUND TOPS fot. Dessa viker i panik in i skogen Härnäst avser jag gruppera fram artilleriet och på kort håll börja beskjuta försvaret av DEVILS DEN för att sedan anfalla med Robertsons och Laws brigader. den senare är under stridsgruppering. På andra flygeln inleder V kåren ett begränsat anfall enligt pilen.

Strv102r

Den orange cirkeln: Laws och Robertsons brigader inleder ett nytt anfall mot DEVILS DEN för att skapa förutsättningar för Picket att senare fullfölja och ta LITTLE ROUND TOP. Att Laws och Roberston ska ha kraft till det är uteslutet. Det finns hur mycket batterier och infanteriförband som helst, i och för sig svaga, mellan DEVILS DEN och LITTLE ROUND TOP. Ett annat alternativ för Picket är ett anfall mot XI kåren, eller det som är kvar av den = smulor, tillsammans med Anderson, men det finns ingen viktig terräng bakom XI kåren.

Den gula cirkeln: De federala fortsätter med V kåren mot höjden med Johnstons division även om de tar stora förluster av mina befästa batterier. FitzLees kavalleribrigad har avöst de helt nednötta infanteriet i delar av ställningen och dessa slår med lätthet tillbaka fienden. VI kåren har anlänt och framrycker på kolonn längs bäcken mellan XII och V kårerna för att anfall mot CULPS HILL. Hamptons kavalleri är grupperad i skogen bakom höjden som reserv.

Läget i den gula cirkeln. De federala lyckas erövra två hex på höjden och ta batterierna där då de klarade av den starka beskjutningen och upptäckte att själva infanteribemanningen var mycket svag i dessa. Närmare kartkanten fanns som sagt FitzLees avsuttna fräscha kavallerister och det gjorde all skillnad.

Orangea cirkeln: Laws lyckas erövra DEVILS DEN i närstrid och de federala tvingas vika bakåt ur stridskontakt. Laws är slut men Robertson har viss anfallskraft kvar. Men ensam räcker han inte till mycket.

Gula cirkeln: De federala fortsätter anfallet och VI kåren tränger framåt och driver Hays brigad mellan höjderna på flykten. Täten tränger ända fram till foten på CULPS HILL där de får fotfäste. Earlys förband är ju också nedslitna. Fienden fortsätter också anfallet mot höjden Johnson håller, nu förstärkt med två kavalleribrigader, och även här viker mitt nednötta infanteri. Det positiva är att V kårens två anfallande divisioner nu är i princip slut, den tredje står som reserv bakom XI kåren, och VI kåren som anfaller på kolonn nöts snabbt ner i täten. Genom GETTYSBURG marscherar Pickets division, min sista tillkommande division, men han får vänta där för att se om han behövs bättre vid CULPS HILL nu på kvällen än i söder i morgon

Strv102r

På kvällningen eskalerar det federala anfallet i nordost. VI kåren (i gula cirkeln) som anfallit på mycket smal bredd påbörjar anfall i två riktningar (de vita pilarna så klart). Täterna tar mycket stryk men det matas in mer trupp och omfattningen av Johnson ger framgång då hans nednötta förband bryter samman och bara Stuarts kavalleribrigader ger stadga i försvaret. Anfallet mot CULPS HILL får samma effekt på Earlys likaledes nednötta brigader. Jag måste sätta in Picket här. Annars faller CULPS HILL. Nu anfaller dessutom den sista fräscha divisionen ur V kåren (i den orangea cirkeln) som stått i reserv bakom XI kåren, och den förstärks med de två brigader ur XII kåren som har stridsvärde kvar. För att möta detta tar Poseys brigad, som tillhör Andersons division men som inte varit i strid oh stått i reserv på CEMETERY RIDGE, och framrycker över till Earlys ställningar framför försbanen från V och XII kåren.

Nedan en närbild på läget.

Läget när mörkret faller. Johnson och Stuart håller men det har kostat Stuart mycket. Täten på VI kåren kämpar sig fram mot CULPS HILL men nu börjar Picket avlösa Early vilket är på tiden för Hoke, Smith och O´Neal viker snabbt. Delarna ur V och XII kåren har fått stridskontakt och Gordons brigad viker. Utan Posey hade ställningen här kollapsat. Nu blir det mörkerstrid!