Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

turist-tips

Startat av jerry, 13 juli 2013 kl. 00:16:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Årets semester-krigsresa blir till Kreta o då måste man ju bara ta sig till Maleme-flygfältet.
Någon som varit där ?
Är det allmänt ?
Inga konstiga kretensare som tycker man bör ge faan i att strosa i deras dömäner ?

Har varit ute för detta i ardennerna för ett par år sedan då vi letade efter Peipers HQ

/jerry
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Strv102r

Maleme är idag ett militärt flygfält och du kommer nog att ha svårt att komma åt det på nära håll. Dessutom är bebyggelsen längs stranden helt hopväxt från Chania över Platanias till Gerani med hotell, restauranger och turistfällor. Svåröverskådligt. Det man enklast besöker är den tyska krigskyrkogården vid Maleme och den brittiska vid Susa Bay/Chania. Men sådana har man sett i Belgien och Frankrike så det räcker.

PS: Men ur ett bad/sol perspektiv är Platanias/Gerani bland det bästa jag upplevt. Varit där tre gånger de senaste 10 åren.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Aj satan... är det militärt ... det ser inte speciellt underhållet ut om man ser på det från "google earth".

Nåväl då är det inget att göra åt saken aat än att besöka höjd 107 , skulle så gärna ha beträtt flygfältsområdet också.  :(

Klas Malmström

Citat från: "jerry"Nåväl då är det inget att göra åt saken aat än att besöka höjd 107 , skulle så gärna ha beträtt flygfältsområdet också.  :(
Du får väl göra som tyskarna -landa via fallskärm/glidflygplan.  :lol:
Klas Malmström
Linköping

P-O Jönsson

Inne i Chania, precis vid hamnen, finns ett litet museum också. På nedervåningen är det snäckor och uppstoppade fiskar men på övervånngen är det slaget om Kreta för hela slanten.
För väldigt många år sedan var det tal om ett historiskt center angående slaget vid Galata, men jag har ingen aning om det faktiskt blev av.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Citat från: "Peojon"Inne i Chania, precis vid hamnen, finns ett litet museum också. På nedervåningen är det snäckor och uppstoppade fiskar men på övervånngen är det slaget om Kreta för hela slanten.
För väldigt många år sedan var det tal om ett historiskt center angående slaget vid Galata, men jag har ingen aning om det faktiskt blev av.

*#¤%&  :evil:  Det missade jag när vi var där för tre veckor sedan!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Hemma från en kul resa till Kreta.

Man börjar med hyrbil o kommer närmre o närmre Máleme , hjärtat bankar ordentligt..... o DÄR .....!!! Flygfältet........ tvärnit in på en parkering.
Börjar packa ut väskan med kartorna från ASL-spelet med Málemestrideerna ,SMB´s "kreta" ,Kameror 3 stycken....

Då märker man två vaktsoldater med vapen i färdigställning lösgörande sig ur skuggorna från ett olivträd o undrar vad jag har där att göra, det är de försvarsanställdas parkering.
Jag berättar om mitt brinnande intresse för just striderna runt flygfältet , den ene meddelar då att han skall hämta en överordnad... ca 5 min. senare kommer denne överordnade samt ene soldaten tillbaka , jag får då höra att jag kan komma tillbaka om någon timme så skall det nog gå att ord´na ett besök , .... WOW !!!

Kör tillbaka runt fem-snåret o då är vakterna utbytta , parkerar bilen , o den ene soldaten närmar sig o jag berättar återigen om mitt ärende , jodå säger han det går bra att komma in , WOOOOWWWW ........ men då gastar den andre någonting på grekiska o de börjar diskutera , soldat nr 1 särger då att han skall hämta en överordnad , ca fem min. senare kommer samma överordnade som innan o säger att det inte är möjligt att komma in , jag börjar med att undra varför jag fick ett jakande svar innan , men det blev ingen reaktion , sen drog jag på med storsläggan att " jag under 30 års tid minsann hade velat att komma hit o titta på denna historiska plats....." då börjar soldaten o den överordnade diskutera o jag ser ett hopp om att få komma in ...... NIX !!!  Soldat nr. 1 kommer raskt emot mig stannar på 2 meters håll o småryter " YOU LEAVE NOW SIR, NOOOW !! "

Nåväl jag tog mig ner i den uttorkade Tavronitis flodfåran o gick så längt jag vågade, tog mig över ett staket o kom riktigt in på livet på fältet o fick en del bilder sen träffade jag en Australiensare som guidade runt ett par britter, han blev lite impad av mina kartor.

Försökte även att nästan ta mig in via fallskärm (paraglide efter båt) men han ville inte köra så långt det hade blivit dubbelt mot hans brukliga runda o ville inte lägga den tiden.

Nåväl jag har ialla fall vandrat nere i tavronitis där Von Plessen o Von Brauns mannar glidlandade.