Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av ATOs Morgan´s a´comin!

Startat av Strv102r, 31 juli 2013 kl. 10:22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Rebel raider John. H Morgan defies orders, crossing the Ohio River in the summer of 1863 to bring war to the Yankees! All across the Midwest his incursion results in numerous alarms, property damage, and Union fears that he will link up with Robert E. Lee. While the raid succeeds in diverting a small Union army away from Bragg, the fierce pace and determined Union resistance wears the invaders away to little more than a small band, all being captured in the end. Could Morgan have tipped the balance on not one, but two fronts?

Vi ska klämma in det här också. Kan bli lite skoj!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Då passar väl det här bra? I det sista Army of the Heartland scenariot (Tullahomafälttåget) så red ju Morgan av kartan i nordost för att genomföra sin räd. Och här har vi utfallet?

Notera storleken på spelet. Det ligger på nedre högra hörnet av Army of the Heartlandkartan. Ser ni baksidan på kortleken man använder? Den fick jag av en kollega för fyra år sedan och den har bilder av olika uniformer från inbördeskriget på spelsidan. Tyckte det passade bra nu!

Utgångsläget. De federala har inte mycket men de kommer in i rask takt. I delstatshuvudstaden COLUMBUS finns guvernören Todd och ett milisförband.

Jag börjar! Morgan tar en riktning och Duke en annan. Outriders får vänta. Duke och Morgan följer upp med räder i områdena de finns i. 2 VP! Todd är fellagd. han ska vara kvar i COLUMBUS

Jag igen. Morgan fortsätter medan Duke väntar så att Outriders kan följa efter.

Nu slår de federala tillbaka. De har fått in en del förband och jagar efter Outriders och hittar dem tydligen. De får fatt i dem och slår ut dem...

De federala följer upp med att föra fram mer förband från nordöstra Ohio.

Sedan är det jag. Duke och Morgan fortsätter och rejdar på. Mer VP!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

De federala spärrar så att Duke och Morgan inte kan återförena sig. Duke rejdar.

Morgan rider österut och rejdar på medan Duke försöker rejda COLUMBUS (det ger 3 VP), men han misslyckas.

Morgan rider norrut för att rejda två städer til och sedan rida av kartan österut vid MOUNDSVILLE för 3VP sammanlagt. Duke försöker rejda COLUMBUS igen för 3 VP. Om planen fungerar ger det mig 12 VP och seger. Men Duke misslyckas igen.

De federala omgrupperar från LOGAN till NEWARK. De federala rider efter Duke från sydväst men får inte tag på honom.

Morgan rejdar och rider österut. Duke slår till mot en federal enhet för att rida efter Morgan och reducerar denna.

De federala jagar Duke från sydväst, får tag på honom och reducerar honom.

Strv102r

De federala fortsätter jaga Duke och får tag på honom och slår honom. Där dog min sluga plan... Nu måste Morgan fixa det ensam. och då kan han inte lämna Ohio redan. Han rider tillbaka västerut.

De federala jagar Morgan från nordost medan han rejdar.

Nu kommer de från väster också! Och de reducerar Morgan...

Efter en rad försök lyckas de federala fånga in Morgan. Unionen vann. Som historiskt. Morgan rymde senare vill jag minnas?

Snabbspelat så klart. Tog 30 min? Omspelbarheten är nog relativt stor då så mycket beror på kortdragningarna vilket också gör att tur är viktigt. Om Duke lyckats, en kortdragning, och Morgan kunnat göra tre drag på raken, inte alls osannolikt, så hade det varit annorlunda.

Faktiskt inte så dumt!

Elias Nordling

Det största problemet med spelet är att du kan rejda samma plats hur mycket du vill. Det förtar en hel del av poängen med att manövrera.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Ja, utan tvekan. Så jag spelade det inte riktigt så...

Elias Nordling

CiteraJa, utan tvekan. Så jag spelade det inte riktigt så...
:up:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"