Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Sucking in the kids...

Startat av Tordan, 3 september 2013 kl. 09:51:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Barnen, 5 resp 6,5 år, är rätt starkt inne på Lego Star Wars. Igår drog jag in dem i lekrummet och sade helt sonika till dem att välja var sin god gubbe medans jag samlade ihop ett litet pottpuri av ondingar. Sedan ställde jag ner ett av rymdskeppen (Millenium Falcon yay) på ena sidan av en lekmatta med lite stadsmotiv och deras gubbar fick ställa sig på andra sidan. I rymdskeppet satt Chewbacca och väntade på dem. Han måste lyfta inom kort och deras figurer skall ta sig genom stadens gator för att fly från platsen. Jag gav dem varsin D6. När det var deras tur fick de göra två saker (action) t.ex. gå+gå, gå+skjuta o.s.v. Förflyttningar kunde ske i formen av smyga (en 2*2 legobit), gå (2*4) eller springa (2*8). Under resans gång förklarade jag att om man smög var det lättare att upptäcka fiender mm. Medans vi spelade gjorde de saker som: ställa sig i skydd, gå ner på knä och spana mot ett hus, varvid jag hittade på olika effekter av detta.

Jag rullade med jämna mellanrum en tärning som egentligen inte hade någon annan funktion än att skapa lite mystik. Vid lämpliga tillfällen spelade jag in att en Stormtrooper dök upp runt ett hörn, eller att de började höra en speeder bike närma sig från nån riktning. När det fightades hittade jag på rätt så randomregler för träff/miss. Helt ostrukturerat men de hade skoj. Äventyret slutade med att Han Solo precis hann hoppa ombord, men Obi-Wan Kenobi blev kvar på marken och tillfångatogs av Imperiestyrkorna.   :shock:  Junior (Obi-Wan) var inte helt nöjd, men jag tror att jag fick honom att förstå att detta bara var en del i ett större äventyr. Minior var supernöjd med att flyga iväg, trots att jag ställde honom inför valet att stanna och hjälpa Obi_wan (lite moralaspekt).

I morse var yngsta killen på mig och ville leka mer. Jag sade att nästa kapitel handlar om fritagningen av Obi-Wan och jag såg direkt hur deras hjärnor började snurra igång. Ett första steg mot både rollspelande och miniatyrer. Skall bli kul att fortsätta med att försöka hitta på lite mer strukturerade regler. Blir nog att plocka lite russin ur olika kakor á la Flames of War och olika rollspel och göra nån sorts mash up.

It´s a trap!
/Tord Hoppe

Jon

:up:

Nisse

Härligt!

Reglerna känns som "Kalle boll" från Kalle och Hobbe, vilket innebär att de hittas på efterhand :D

Kul uppslag, jag lagrar det i minnesbanken tills dottern vuxit några år till.

Tommy_la

Tordan

Ja, vi följde upp med ett räddningsuppdrag några dar senare :D
/Tord Hoppe

Strv102r

Spelade ett scenario ur Cry Havoc! med 10-åringen härom veckan. Han vann... Han insåg väldigt tidigt att mot de oskyddade bönderna var bågskyttarna mycket effektiva.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.