Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Blippspel Galore 2014

Startat av Delirium, 4 november 2013 kl. 22:07:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Stort tack Patrick och Björn för fixandet! Ett väldigt trevligt event.

Det blev några spel. Först det obligatoriska stora - The Supreme Commander. Lite blandat resultat (som ni som satt i stora rummet kanske hörde). Vi (jag och min far) satt hela tiden och ville komma lite utanför vaniljvägen som Axis, men med för lite satsning av MSP (=BRP) och med för dåliga tärningsslag på diplomati blev det inte mer än ett segt puttande genom Frankrike. Det kändes aldrig motiverat att angripa Norge och inte heller att äventyra i Balkan. Efter att upptäckt den hårda vägen på våren 40 hur trögt det var att angripa i Mud var vi inte så lockade av att försöka gå på Spanien - speciellt inte som Sovjet växlar upp sin prod från 50 till 150 MSP 1941 oavsett vad man gör.
   Så, tråkigt rationella blev det Polen 39, Belgien & Nederländerna i clear Mars 40 (tja, det var då vi angrep dem. Rotterdam föll i gyttjan nästa drag och Antwerpen föll i... Juni, tror jag? Belgien höll ut 3.5 drag. Inte för att Elias spelade bländande eller för att vi spelade kasst, utan bara för att spelet är sånt). Frankrike föll, England byggde upp flygvapen i paritet med tysken och vi tog aldrig in Italien i kriget för det var så mycket bös i Egypten att det såg meningslöst ut. Efter 1940 lackade jag ur på systemet (a.k.a. missade moralslaget), lämnade över till min far som körde klart Barbarossa (som slutade med tyskar vid Leningrad, Moskva som klarade sig undan att falla med en hårsmån, Kharkov och nästan vid Rostov).
   Det finns ett bra spel någonstans därinne i Supreme Commander. Basen i stridssystemet är riktigt bra men något är fel i advance after combat, och det känns som det fattas en del speltestande. Kanske spelade vi fel någonstans?

Som omväxling blev det Ascending Empires, ett kul 4X-euro. Det absolut bästa med Ascending Empires är att du flyttar rymdskeppen genom att skjuta iväg dem på spelplanen! Mina starfighters var rena kamikazeskeppen och rammade oavsiktligt motståndare med jämna mellanrum. (Ingen bra idé när motståndaren får poäng för detta) :)  Näst bäst var att dragen går toksnabbt eftersom man bara får göra EN action per drag.  

Och efter det fick vi upp France '40. Mycket trevligt spel, som allierad duger det inte att bara fördröja men det var svårt att hitta luckor. Tysken bröt igenom Dyle-linjen i norr i  turn 3 och sedan hade jag en rullande pocket norr om tyskarnas huvudstyrka där efter ett tag varje turn blev en kamp om supply. I syd sträcktes flanken ut mer och mer och det kom flera tillfällen till motattacker,  DeGaulle in ett antal. De Gaulle och Rommel möttes två gånger och andra gången gick De Gaulle segrande ur striden då han näst sista omgången lyckades retirera med sitt sista step ovanpå en supply route - så Elias pansar vid Amiens inte hade supply nog att nå kanalen. Väldigt väldigt jämnt spel där jag tror vi bägge två satt och kände att det här går åt pipan i nästa drag.

På söndagen bytte vi spår och lade upp Clash of Cultures, ett Civ-spel med utforskande, stadbyggande, massa plast och småjobbiga events. Också det ett bra spel om man gillar Civ-games, en av de bättre sakerna var att man förutom poäng för advances, städer, wonders får ett objective card per omgång (6 totalt) och att varje kort har ett militärt och ett fredligt objective. Vi bröt med en turn kvar efter tre timmar och då stod tre av fyra spelare inom 1.5 poäng så jämnt var det.

Det jag saknade mest var nog att få prova det stora Red Winter - det såg väldigt frestande ut. Och någon gång måste jag ju vara med på Age. Men det kommer nog.

Patrick_T

Några bilder av ganska dåligt kvalitet. På GGB, en sätt att görä lite reklam ...
Lous berätelse är också inkluderat.

http://www.boardgamegeek.com/article/14793692#14793692

Mvh, Pk.

PS: Annars är det inte så att De Gaulle själv vinner kriget och hans karrier genom att hamna i London ? ...