Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av TCS Canadian Crucible.

Startat av Strv102r, 14 november 2013 kl. 06:33:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

aegneus

#45
En sak jag funderar på är hur LOS är från Bretteville mot fälten öst och sydöst. Om nu tysken skall gå den vägen. Hur fort blir de upptäckta?

Äsch. Inte öst. Glömt kartriktningen. Åt höger på kartan frånBretteville sett.

Elias Nordling

#46
Jag gissar att linjen tvärs över kartan är en banvall, och att den är så hög att den blockar LOS, men att kanadickerna har observatörer på banvallen. Stämmer det?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

#47
Det är just järnvägsbanken. Den är nästan en bank överallt, 5 meter hög, men inte högre än att bandfordon kan ta sig över (hmmm) . På några ställen är det istället en sänka.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

#48
Så hur många hexes bort ser man infanteri i rörelse?

Strv102r

#49
Kanadensarna upptäcker trupp i rörelse på 6 hex om de är nedgrävda och därmed antas ha gjort förberedelser som ger bättre observation.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#50
Lite desorienterande med en flashback till inbördeskriget mitt i flödet :-)

Nähä?! Tycker du det?  :wink:  :insecure:  :lol:  :x  :cry:  :oops:  :P  :D  :down:  :up:  :ultra:  :mrgreen:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#51


Bild u det faktiska spelet. Det kanadensiska rökbältet till huvuddel levererat av artilleri men kompletterat av Grk skyddar urdragningen som också understöds av Ksptropparna som är kvar i NORREYS västra del. Inte så mycket kvar av C/RR... I-26 framrycker in i NORREY från öster. Snart kommer en Strap (stridsvärdesrapport) som jag anar anger att skyttekompanierna I I-26 har 70-80% stridsvärde kvar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

#52
Lite desorienterande med en flashback till inbördeskriget mitt i flödet :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

#53
Chefen I-26 tycker att det nu är klart att NORREY kommer att tas börjar titta framåt mot nästa uppgift. Han ger följande inriktning inför hur kommande strid ska lösas.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#54


Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

#55
Mål 108-111 var är dom?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Strv102r

#56
Citat från: "Andreas Lundin"Mål 108-111 var är dom?

ja det undrar jag med just nu? Jag har dem inte på mitt stridsledningsunderlag. Men jag tror mig ana att de finns i sydöstra BRETTEVILLE.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#57
Citat från: "Elias Nordling"Hur mår bataljonen som tog Norrey?

Det går en StRap (stridsvärdesrapport) till bataljonsledningen just nu. Kommer här strax.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#58
När anfallsmål C NORREY är taget är stridsvärdet enligt följande på I-26 (skalan går från 1-5 där 5 är mycket lågt stridsvärde och 5 är fullgott (lustigt nog stämmer det ganska bra med den inverterade steplosskalan!)

1-I-26: 2 skytteplutoner stridsvärde 4, en skyttepluton stridsvärde 0(!) Ksppluton stridsvärde 4, Grktropp stridsvärde 5.

2-I-26: En skyttepluton stridsvärde 5, en skytepluton stridsvärde 4, en skyttepluton stridsvärde 2. Ksp och Grk stridsvärde 5.

3-I-26: Två skytteplutoner stridsvärde 3, en skyttepluton stridsvärde 4. Ksppluton stridsvärde 4 och Grtropp stridsvärde 5.

4-I-26: Pvpluton 3 pjäser av tre. Understödspluton 3 pjäser av 4. Grk och pionjärpluton stridsvärde 5.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#59
Ooops! Stabsassen har blandat ihop meddelandeblanketterna! 1. och 2. komp I-26 har bytt stridsvärden med varandra. I grunden beror det på ett metodfel vid numrering av anfallsmål. I-26 numrerade uppifrån och ner på kartan i NORREY vilket ledde till att 1.komp fick mål 102 och 2. komp mål 101... Man bör numrera från de anfallandes perspektiv, i detta fall från öster,  så att 1. komp får mål 101, 2. mål 102 och 3. mål 103 så långt det är möjligt. Gammal sanning som åter visar sin giltighet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.