Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

ETO, skillnader mellan utgåvor?

Startat av sfclinken, 6 november 2005 kl. 13:46:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

sfclinken

Såg att det fanns två versioner på  (SPI) World War II ETO. En från 1973 och en från 1992. Någon som vet vad som skiljer dom åt?

GMY linken
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Doomfarer

Citat från: "sfclinken"Såg att det fanns två versioner på  (SPI) World War II ETO. En från 1973 och en från 1992. Någon som vet vad som skiljer dom åt?

GMY linken

19 år eller?  :D

Hittade följande på BGG om 1992 versionen vilket kan vara bra att veta:

This is NOT the same as the SPI game of the same name. TSR got the rights to the name and designed a totally different, and FAR better game on this topic. They had two editions, the second edition being somewhat better than the first.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Scipio

SPI-utgåvan är som Doomfarer nämde trots namnet inte samma spel som det som senare gavs ut av TSR.

Det finns tre utgåvor av ETO första från runt 1985, den andra från 1992 och den tredje (AETO) från runt 2001. Länkade in lite bilder på utgåvorna:

First Edition:

Second Edition:

Third Edition:
"Randomization is too important to be left to chance"

tobias

Trådens titel ändrad för ökad tydlighet.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

butch

Någon som provat och kan rekommendera spelet?
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

Scipio

Citat från: "butch"Någon som provat och kan rekommendera spelet?
Jag kan definitivt rekomendera ETO, är ett av mina absoluta favoritspel som håller många spelningar och brukar följa den historiska utvecklingen på ett trovärdigt sätt.

Ett stort plus är att man också slipper Albert-Speer micklandet där man ska in och detaljstyra i produktionsapparaten utan man får istället ta mer övergripande beslut om vad produktionen ska fokusera på.

butch

Citat från: "Scipio"Jag kan definitivt rekomendera ETO, är ett av mina absoluta favoritspel som håller många spelningar och brukar följa den historiska utvecklingen på ett trovärdigt sätt.

Ett stort plus är att man också slipper Albert-Speer micklandet där man ska in och detaljstyra i produktionsapparaten utan man får istället ta mer övergripande beslut om vad produktionen ska fokusera på.

Är det tredje versionen du syftar på nu och som du spelar?
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

Scipio

Citat från: "butch"
Citat från: "Scipio"Jag kan definitivt rekomendera ETO, är ett av mina absoluta favoritspel som håller många spelningar och brukar följa den historiska utvecklingen på ett trovärdigt sätt.

Är det tredje versionen du syftar på nu och som du spelar?
Det gäller alla versionerna.
Jag äger men har dock inte ännu spelat 3ed ännu som i stället heter AETO.

Kolla in den här tråden från tidigare där det finns lite mer information om ETO-serien:
http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=61