Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GMTs Rebel Raiders on the High Seas

Startat av Strv102r, 21 oktober 2014 kl. 15:12:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Jon

Kommer följa detta. Ett spel som jag har men inte har fått upp på bordet än. Lite varning för regelboken eller?

Strv102r

Citat från: Jon skrivet 21 oktober 2014 kl. 19:27:23
Kommer följa detta. Ett spel som jag har men inte har fått upp på bordet än. Lite varning för regelboken eller?

Läste regelboken i solstolen i somras. Jag fick inga dåliga vibbar då, men vi får se när det är dags att tillämpa det hela.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Delirium

Har spelat det här en del, både solitärt och två avbrutna partier på Lincon senast, är skojigt och rätt så simpelt på ett skönt sätt.

Reglerna är helt okej i min bok FÖRUTOM det kaotiska sjunde kapitlet som rör movement, interceptions och evasions. Som tur är får man ett bättre och mer samlat intryck av vad man kan göra när man läser tabellerna i player aidsarna (bra svenska).
Dungeons and Dragons och Kingmaker

B_J_S

Skall bli skoj och följa.
Har haft detta på min lista ett tag.
//Jonas

Elias Nordling

Ja det här är ett spel jag klurar på att skaffa mig, ska bli kul att läsa som sagt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r



Utgångsläge.

"Stars and Bars" representerar mina batterier.

"The stainless banner" representerar mina kanonbåtar.

"The blood stained banner" representerar mina kapare (bara en från början)

"The battle flag of the confederacy" representerar mina ironclads. Inga just nu.

Mina blockadbrytare har ingen representation då de kommer vara överallt hela tiden.

Varje "Stars and stripes" representerar antingen en kanonbåt eller en ångdrivet slup.

En "stars and stripes" med en amirals namn under representerar en stridsgrupp. Ingen just nu.



Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Under GT 1 så försöker min kapare i New Orleans att smita ut på haven men den uppbringas direkt av den svaga blockadvakten i västra golfen.   :(

Mina blockadbrytare har större framgång och det visar sig snabbt att det är en allvarlig brist att det inte finns någon blockadvakt i "The Keyes" vid södra Florida då omloppstiderna för blockadbrytarna är mycket kort mellan Key West och Havanna eller Bahamas. Farragut bildar en stridsgrupp med kanonbåter i Cairo längs norra MISSISSIPPI. Jag befäster Kentucky. De federala grupperar en starkare blockadvakt utanför NORFOLK i Virginia. Jag köper en ny kapare i Europa.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r




Jag förstärker försvaret av Island No 10, som har ett batteri, med med två kanonbåtar. Jag skickar ut den nye kaparen mot Azorerna. Blockadbrytarna  har det ännu inte så jobbigt. Blockaden är gles och det är ganska lätt att smita genom, men längst i norr, utanför NORFOLK och WILMINGTON börjar det täta till lite. Amiral Porter får en stridsgrupp som han seglar ned till "The Keyes" utanför Florida. Jag bygger ett batteri i Key West. Farragut anfaller Fort Henry och Fort Donelson med 6 st kanonbåtar. Mitt försvar består bara av ett batteri (förutom arméförband vilka det inte finns spelpjäser för). Mitt batteri sänker tre kanonbåtar innan det nedkämpas. Som tur är misslyckas stormningen till lands och Farragut får dra sig tillbaka till CAIRO.




Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Jag får ut en nya kapare i vattnen runt Azorerna och i norra Atlanten. En kapare når valfångstområdena i Stilla Havet. Blockaden börja tätna och det ökar mina förluster i blockadbrytare. Porter anfaller KEY WEST och slår ut batteriet till en kostnad av två egna fartyg, men åter misslyckas armédelarna att storma fortet. Farragut förstärks.









Jag förstärker Island No 10 med en ironclad. Så länge som Fort Henry och Fort Donelson samt NASHVILLE och mitt innehav av Kentucky fördröjer den federala offensiven längs Mississippi så är det bra, men kvalificerade resurser avser jag inte lägga på dem. Det är tydligt att motståndaren prioriterar blockaden framför att jaga kapare. Han lägger inga resurser på det. Men det känns mer och mer. Varje GT tappar jag 2-3 blockadbrytare.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Nu börjar de federala få framgångar! Farragut anfaller åter Fort Henry och Donelsson och tar dem, därefter genomför han ett uppföljningsanfall och tar NASHVILLE!  Det innebär att Kentucky ställningen är avskuren och kommer falla. Ett motanfall som återtar FORT HENRY och DONELSSON behövs för att rädda KENTUCKY. Och jag har ett kort på hand som medger det. Tyvärr har jag ett viktigare användningsområde för det.

De federala anfaller från WASHINGTON mot FREDRICKSBURG.  Jag spelar Longstreet men de federala slår högt och tar ändå FREDRICKSBURG. Jag spelar mitt motanfallskort, och både Bobby Lee och Stonewall Jackson korten. Jag återtar FREDRICKSBURG. Jackson stupar dock.

Porter tar KEY WEST. I övrigt tätnar blockaden ytterligare.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Porter omgrupperar till blockadstationen utanför TAMPA. Han ger sig inte på försvaret av hamnen. Ännu en stridsgrupp skapas under amiral Thatcher uppe i CAIRO. Kentucky faller till de federala. Blockaden längs södra Atlantkusten tätnar. Ett anfall över land från NASHVILLE mot CHATTANOOGA slås tillbaka.

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Foote anfaller NORFOLK! Syftet är väl dels att stänga en hamn men också att öppna en alternativ väg till RICHMOND a la McClellans penninsula fälttåg. Foote har med sig sex fartyg och jag har en ironclad, en  kanonbåter och ett batteri. Dessutom spelar jag korten "Hulks, rafts, and chains" (sänkta fartyg, flottar och kättingar blockerar inlopp och kanaliserar motståndaren in i killing grounds) och "Ring of fire" (dolda batterier som öppnar eld överraskande). Det blir ett fiasko för Foote. han tappar sex fartyg och jag min kanonbåt.

I väster anfaller Thatcher Island no 10. Där har jag två batterier, två kanonbåtar och en ironclad mot tre ironclads och tre kanonbåtar.



Efter en runda så ser det ut så här i duellsituationen:



Men de federala har turen på sin sida och slår ut mina kvarvarande förband och dessutom lyckas stormningen av fortet. Det börjar bli läge att rusta upp Memphis försvar. Bara ett batteri där nu... Men det räcker för att slå tillbaka ett anfall landvägen från NASHVILLE.

I övrigt tätnar blockaden ytterligare och fienden anser sig ha råd att skicka ut fartyg att jaga kapare. Han sänker en av mina kapare till kostnad av ett eget fartyg.

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

De federala inleder ett tvåstegsanfall mot MEMPHIS.  Thatcher tar täten med sin stridsgrupp.



Segersannolikheten är väl i min favör. Jag spelar kortet CSS Manassas som gör min Ironclad till ett pansrat ramfartyg. De federala kontrar med att spela USS Monitor som gör en av hans generiska Ironclads till just Monitor. Manassas anfallet omedelbart Monitor, rammar henne och Monitor, inte sådär jättesjövärdigt, sjunker direkt!



I den efterföljande artilleriduellen skjuter de mina dock uselt och sänker inget medan de federala sänker en kanonbåt.



Manassas tar fart igen och rammar nästa federala ironclad som också sjunker!



I artilleriduellen sänks en kanonbåt för oss var och Thatcher ger upp med sin sista kanonbåt och drar ur. Då är det Farraguts tur! Hans stridsgrupp anfaller med sex kanonbåtar. Jag har kvar Manassas, hjältefartyget, och batteriet. Inte omöjliga odds.



Manassas får upp ångan och försöker sänka en kanonbåt men den lyckas manövrera undan. I artilleriduellen sänker mitt batteri ingenting. Kanonbåtarna kraftsamlar elden mot Manassas som sänks...



Då är det batteriet mot kanonbåtarna... Kan gå med lite tur. Men icke. Jag sänker en kanonbåt men de skjuter bort batteriet. Det efterföljande markanfallet misslyckas dock så MEMPHIS står kvar under min flagga, om än nu ganska försvarslöst. Fiasko för de federala i slutändan.


MEMPHIS höll. Men CHATTANOOGA faller. De federala fortsätter mot KENNESAW MOUNTAIN men där åker de på stordäng. Sensommaren 1863 så har de federala kommit längre mot ATLANTA än historiskt, men avsevärt sämre längs MISSISSIPPI och vid kusterna. RICHMOND är väl historiskt.

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.