Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Offensive á outrance

Startat av Strv102r, 20 december 2014 kl. 11:09:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Det tar väl ett tag men detta står på tur. Synpunkter och jämförelser med Twilight in the East av de som provat båda?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Det var ju designerns ambition att snabba upp systemet och det måste jag nog tillstå att han gjort. Stridssystemet är enklare, inte minst då varje division numera flippar och sedan dör (extremt ovanligt) istället för att nötas ned i fjorton steg. Jag tycker inte att de här förändringarna gjort spelet sämre, det var i princip samma känsla som på östfronten.
Däremot så tyckte vi att det var svårt att få den svepande framryckningen i Belgien att fungera som historiskt. Samtidigt så var det ju rena självmordet för fransmannen att anfalla i söder, tyskarna var ruskigt starka redan från början. Vi spelade bara en gång, det är möjligt att vi missade någon av alla specialregler som gäller under den första delen av spelet, eller så var tysken inte så väldigt aggressiv - vi fick i alla fall känslan av att det var svårare än väntat i Belgien.
Det ska bli kul att se hur det går för er.

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 20 december 2014 kl. 12:48:12
... eller så var tysken inte så väldigt aggressiv -
Spot on!
Med erfarenhet av ett flertal kampanjer kan jag säga att man inte nog kan understryka detta. Jag har dessutom personlig erfarenhet av att spela på den allierade sidan mot spelets designer Michael Resch. Det bästa rådet man kan ge till befälet över franska 5:e armen och BEF är "Fly!". En kompetent och aggressiv tysk spelare kommer göra mos av den allierade vänsterflygeln vid varje försök att organisera någon form av linjärt försvar norr om Ardennerna.

:)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Dukning pågår! Ett projekt i sig...

Jag uppfattar att artillerivärdena inte längre direkt påverkar förlusterna utan bara CEL-checken. Jag tyckte det var logiskt och pedagogiskt som det var i TitE.

Jag känner en viss skepsis inför det nya förlustsystemet. Ok att man tar step loss och inte använder poängreducering, men step lossen innebär ju bara några få poängs förlust? Jag tyckte det fungerade bra som det gjorde i TitE och funderar på att köra med optional regeln att efter step lossen använda poängreducering ner till -4 poäng och först efter det börja plocka replacements. Jag förstår ju logiken att plocka replacements, men det känns lite för abstrakt. Ni som provat systemet, vad tycker ni?

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Citeravad tycker ni?

Som du...
Och optional-regeln har vår speltestgrupp tvingat fram så naturligtivs kör vi alltid med den. Det gjorde vi också i somras när vi spelade tillsammans med designern själv.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

OK!

Dukning klar! Regelgenomgång klar!

Framåt på 1 och 2. arméerna samt grupp Alcase!

"Marshon lénfants de la patrie"

https://www.youtube.com/watch?v=L1QVeKN1oyM

Strv102r

Det här med färstningarna känner jag mig lite osäker på...

Om en fästning innehåller, någonstans, ett infanteriförband av divisions storlek får den inte anfallas utan bara bombarderas? Detta oavsett hur många hex stor fästningen är? Men får man storma med en förberedande stormeld som ju är en form av bombardemang? Och är det bara att anfalla på om infanteriförbandet lämnar fästningen? Hur påverkas detta av att man bombarderar bort en fästning i en hex i exvis Antwerpens utkant? Kan man sedan rinna genom luckan och besätta de två centrala hexen så att hela Antwerpen kapitulerar? Det känns ju som klokt att låta en division finnas i varje fästning för att tvinga fram en tidsödande belägring med bombardemang som enda verkansform, men players notes avråder ju från att lämna 4 belgiska div i Namur?

tinG

Citat från: Strv102r skrivet  5 mars 2015 kl. 06:58:49
Det här med färstningarna känner jag mig lite osäker på...

Det var ett tag sen men visst är det så att det finns ngr olika typer av befästningar i spelet? Det där du beskriver gäller väl enbart Fortified Camps? Vad det gäller BE 4th I.D så kan det vara smart att behålla den så länge som möjligt för att undvika snabb kapitulation där men samtidigt inte tappa permanenta VPs för förlorad divisioner. Viktigt att notera att en isolerad fästning inte heller kan repareras.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Jo, det gäller bara fortified camps. Men som jag förstår reglerna kan övriga fästningar anfallas och får de reträttresultat så flippar man brickan så den yttre fästningstruppen försvinner. Gott så! Men då bara bombardemang kan ge step loss på fästningar så undrar jag ju hur man ska få bort det sista av en vanlig fästning där den yttre fästningstruppen drivits undan/jagats in i fästningen? Jag har väl missat något men jag får det till att vanliga anfall bara kan jaga undan yttre fästningstrupp och sedan sitta ovanpå fästningen och inte göra mycket mer? Eller kan de anfalla in i själva fästningen och ta bort den med ett reträttresultat till? För step loss kunde de ju inte ge?

Strv102r

Utgångsläget i norr. Den högra tyska flygeln. Liége har redan fallit när spelet startar.

Centern.

Och i söder.

Strv102r

Så är tyska 1 och 2. arméerna på väg mot Bryssel! Och franska 1 och 2 på väg enligt plan XVII! Mülhausen föll direkt och viss framgång har faktiskt uppnåtts av 2. armén.

Strv102r

Läget efter GT3. Jag har nu gett upp plan XVII trots att 2. armén kom inom en hex från sina mål. 1. håller, liksom 2. på att förblöda men kommer inte närmre målet än 3 hex. Tyskarna har också tagit stryk. XIV kåren i 6. armén är bruten och dras ur för återhämtning.

Strv102r

Tysken hade väl lite otur med utfallet av striderna i Belgien GT2 och till del även GT3. Jag blev kanske lute övermodig som resultat men GT4 så hade han istället osannolik tur och nu börjar den belgiska linjen krackelera. Han fick fram det tunga belägringsartilleriet till NAMUR och sköt direkt väck två av tre fästningsenheter! Därefter var det ingen onst för 6 divisioner ur 2 armén att jaga den belgiska divisionen in i den återstående fästningsenheten.

Efter att min 2. armé avbrutit sin offensiv och börjar dra ur bakåt igen så anfaller 2. bajerska kåren och hotar skära av mig samtidigt som den anfaller mot tyska 6. arméns operativa mål (under den franska fästningsbrickan precis på andra sidan den franska armégränsen). Det öppnar dock för mig att göra ett kraftsamlat motanfall på vägen ut. Oroar mig lite för att den bajerska tätdivisionen ska välja intensive defense och kanske inte tvingas bakåt vilket gör att tysken kan göra motsvarande med mina förband när han jagar efter dem som en slägga med den bajerska divisionen som ett städ...

Strv102r

Det här med VP för tyskarnas framryckning... Det står att bara hex väster om hexkolumn XX räknas. Innebär det att om tysken inte nått dit så blir det ingen VP-uträkning/tilldelning?

tinG

Tyskarna MÅSTE vara mer AGGRESSIVA!  :ultra:
-- Napoleon Bonaparte