Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Svenska figurer

Startat av TomTop, 11 februari 2015 kl. 18:31:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

TomTop

Hej

Tomas heter jag och tillverkar tennfigurer (bla) jag har funderat på att tillverka figurer I lite mindre skala och har lite frågor till er

1. Finns det ett behov av svenska figurer?

2. Vad är behovet, alltså vilka sorts figurer saknar ni?
3. Vilken size ska de vara i? 28 mm, 30 mm?
4. plast eller tenn?
5. Målat eller omålat?

Jag har ställt samma frågor på sverok men inte fått ett enda svar så igentligen tolkar jag det som att ni är nöjda med det utbud som finns.

Skriv gärna något

Hälsningar
Tomas

Fredrik H

Hej Tomas!

Jag vet inte riktigt vad du avser med din fråga. Jag spelar med historiska figurer, mina barn harvar runt i sci-fi/fantasy (men dom kommer så sakteliga över till den goda sidan). Dom spelar framför allt med 28mm och jag har flest figurer i 6mm. När det gäller figurspelande så är frågan för min del vilken typ av figurer du avser; menar du svenska figurer som i figurer gjorda i vårt arma fosterland eller menar du bokstavligen 28mm karoliner (typ)? Jag är intresserad av vissa perioder i vissa skalor, men som du antyder själv så är utbudet i dagsläget rätt omfattande och min gissning är nog snarare att du ska försöka göra några figurer du själv känner för att göra snarare än att du sonderar en tänkt marknad i förväg. Berätta gärna hur du tänker!

15mm.se har för övrigt ett aktivt forum som ägnar sig helhjärtat åt figurspelande. Många av oss här på forumet flyttar mest pappbrickor på papperskartor. Själv gör jag det mest för glamouren och alla groupies, men var och en blir salig på sin fason.

Lycka till!
/Fredrik

TomTop

Hej
tack för svaret!
ja jag kanske har varit lite otydlig.  Jag tycker om att göra Svenska historiska figurer, allt från Hedenhös och framåt, jag gillar karoliner oxo men de känns uttjatade. Skulle kunna tänka mig Svenska medeltids figurer, Svenska frivilliga under finska vinterkriget, moderna soldater I öken cammo (Afghanistan)

Spelvärlden är för mig obekant,ja inte helt, men det är 20 år sedan och det räknas inte.

15 mm figurer säger du, det är smått :)

skickar med lite bilder på vad jag gjort tidigare

Mode

Det finns definitivt ett intresse och ett behov av bra figurer med svenska förebilder, men kanske inte i första hand inom krigsspelshobbyn utan bland modellbyggare. Det finns numera möjlighet att bygga ganska många svenska fordon och flygplan, men det är ont om figurer till dem i de populära skalorna 1:35 och 1:48.

Jag föreslår att du vänder dig till IPMS Sverige eller någon av dess lokalavdelningar. IPMS Stockholm har ett forum som används av modellbyggare över hela landet, men även i Göteborg, Malmö och halvdussinet ytterligare städer finns mycket aktiva lokalföreningar.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

MB

Hej Tomas!

Jag tycker det finns ett behov av figurer i både tenn och plast till Finska kriget, 1808–1809 års krig i Napoleonkrigen.
Främst plast och i 28mm.
Omålat för min del.

Det finns tillräckligt många intressant slag att spela i figurspel för att man ska måla en armé svenskar från det kriget.

Elite miniatures har tillverkat några figurer i 28mm
http://www.eliteminiatures.co.uk/28mmswedishnaps.html




TomTop

 :) Hej och tack för svaren, ska fundera lite! om jag har uppfattat det rätt så är det 15 och 28 mm som gäller?

TomTop


Elite miniatures har tillverkat några figurer i 28mm
http://www.eliteminiatures.co.uk/28mmswedishnaps.html


[/quote]

snygga figurer och en klar medalj till den som målat, har personligen aldrig målat något så smått :) Tyvärr är uniformen lite fel tyckte jag mig se, Innan år 1807 modifierades uniformen så att det gula partiet på bröstet togs  bort från vapenrocken som också gjordes enkelknäppt. I de flesta fallen syddes den befintliga vapenrocken om till det nya snittet. Samtidigt vändes man
tyget ut och in.

Rickard

Hej

Inom figurspelsvärlden hittar du allt från 2mm till 54mm figurer. Det ska dock sägas att just dessa två skalor är inom den genren minst sagt udda.
Mer vanligt är 6mm, 15mm, 20mm samt 28mm.


6mm, 10mm, 15mm, 20mm samt 28mm.

För att skapa dig en bild av andra bygger upp sina serier av figurer, och i allmänhet få en känsla för figurspels-scenen så är följande länkar en bra start-
https://www.perry-miniatures.com/
http://www.artizandesigns.com/index.php

Samt det vore det trevligt att se mer medeltida 28mm figurer (1/56).

Mvh
Rickard






Andreas Lundin

Jag skulle vilja ha den här i 28mm:

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

TomTop

Hej
tack för svaren, 28 mm eller 15 mm svensk medeltid och finska (svenska frivilliga) vinterkriget har jag funderat på, när det väl startar igång så måste jag ha bestämt mig, det är ju en rätt stor kostnad att dra igång :shock:

Gällande damen med väskan, den är lite kul! man kanske skulle göra hela bilden med skinnskallen oxo, jag har gjort denna gubbe åt Karlskoga kommun, inte lika spännande som actiondamen med väskan, men lite krut finns det i Alfred

Andreas Lundin

[emoji106]


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Eranthis

Jag minns det trevliga figurspelet Svarta Korpen som spelades flitigt ett tag i min spelgrupp. För ett par år sedan läste jag om "Röde Orm" av Frans G Bengtsson och blev vansinnigt sugen på figurer från vikingatid/tidig medeltid, men hittade inte riktigt rätt i djungeln. Den typen av skirmish-figurer (vikingar, saxare, franker, irer, från det muslimska Cordoba, m fl) hade varit kul, och jag är fortfarande in the market för den typen.

Andreas Lundin

Min favorit är :

Gripping Beast

tätt följd av

Wargames Foundry

Men det finns en uppsjö andra...

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Rickard

För er som gillade gamla GB figs,
Samma skulptör, ny firma- saxon miniatures.

Jodå. Det kostar en del, vill du ha tips på firmor som gjuter upp figurer så hojta till.
//Rickard