Författare Ämne: Twilight in the East: The Eastern Front, 1914  (läst 75225 gånger)

Doomfarer

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 931
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #15 skrivet: 25 november 2006 kl. 15:03:50 »
Tack för tipset, beställde det direkt.  :up:
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Doomfarer »
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BernadotteOnline

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Re: Twilight in the East: The Eastern Front, 1914
« Svar #16 skrivet: 28 juni 2007 kl. 17:09:20 »
Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Scipio"
Är det bara jag som blir alldeles till mig i trasorna efter att ha läst tjuvtitten på GMTs hemsida?

Är grymt sugen på det. Stort mastigt hex-spel.  /cut/

Men när kommer man någonsin att kunna spela det???  :cry:  Iof sig måste man ju inte köra monsterkampajnen varje gång...  :insecure:

Denna diskussion måste upplivas igen.
Ett otäckt snyggt spel och bra AAR från CSW konventet. Läsa detta:

Twilight AAR

En given förbeställning!  :up:
Vilka andra vill hänga på vid ett konvent?  /Johan
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av BernadotteOnline »

BernadotteOnline

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
Twilight in the East - bra sommarläsning
« Svar #17 skrivet: 28 juni 2007 kl. 17:12:59 »
A great many sources were used for design of 1914, Twilight in the East. The following is an abridged list of English language sources. Check www.ConSimGames.com for a more detailed bibliography.

• Brusilov, A. A. Soldier’s Notebook (London 1930).

• Golovin, N. N. The Russian Campaign of 1914, the beginning of the War and operations in East Prussia translated by Arthur Muntz (Ft. Leavenworth, Kansas 1933).

• Hoffmann, Max The War of Lost Opportunities (Battery Press 1999).

• Ironside, Sir Edmund The first thirty days in East Prussia (1925).

• Stone, Norman The Eastern Front 1914-1917 (1975).
This is a brief but very useful overview and analysis of the war in the East. If you are looking for a short history this is your best bet.

BigPapaBear

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4091
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #18 skrivet: 10 september 2007 kl. 13:15:57 »
Vi har officiellt stämplat det här som senhöstens stora lagspel. Undertecknad, Andreas Johnson, Bambamabaladam (eller hur Jan nu väljer att stava det) och Daniel*U2* blir laguppställningen. Ska försöka ta lite fräcka bilder och påta ihop en AAR.

Nu väntar vi bara på att spelet ska släppas...  :?
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av BigPapaBear »

Andreas Lundin

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4318
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
(Ämne saknas)
« Svar #19 skrivet: 10 september 2007 kl. 13:33:04 »
Vad är det för avlånga "pinnar" de har på bilden bakom den ryska linjen? Är det gränser mellan kårer eller nåt liknande?
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Andreas Lundin »
Funderar mest på (spelar mindre): Less Than 60 Miles, Arkham Horror, DnD

bambaladam

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #20 skrivet: 10 september 2007 kl. 13:50:47 »
Citat från: "Andreas Lundin"
Vad är det för avlånga "pinnar" de har på bilden bakom den ryska linjen? Är det gränser mellan kårer eller nåt liknande?

Saxar från http://www.consimgames.com/tite.html:

Citera
In 1914, Twilight in the East armies conduct their activities within an area of operations termed an ‘Area of Attachment.’ During the Attachment Phase every army’s ‘Area of Attachment’ must be defined and is done so by simply placing a counter-sheet spine on the map to delimit each army’s area. All units within an army’s area are attached to that army. (How many Corps Commands may be found inside an area is limited.) One needs only look at a historical atlas of WW1 to see such delimited areas of operation.

The primary effect of a unit’s attachment, determined during the Attachment Phase, is the assignment of a supply source. In 1914, Twilight in the East army-level depot units either supply corps-level train units that supply combat and artillery units or supply combat and artillery units directly. Very importantly, only units ‘attached’ to a respective Command may be given supply by that Command’s supply units. To place a unit ‘in-supply’ a path must be traced from the supply unit to the unit seeking supply within the limited range of the supply unit. A player may elect to flip a supply unit to its extended side to increase its range, but in doing so, reduces the amount of combat supply that may be distributed. (Supply units bear supply range and supply capacity numbers which work in inverse to each other.)

Det ser kul ut.  :up:
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av bambaladam »

BernadotteOnline

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #21 skrivet: 10 september 2007 kl. 23:11:10 »
Citat från: "bambaladam"
Citat från: "Andreas Lundin"

Saxar från http://www.consimgames.com/tite.html:

Citera
In 1914, Twilight in the East armies conduct their activities within an area of operations termed an ‘Area of Attachment.’ During the Attachment Phase every army’s ‘Area of Attachment’ must be defined and is done so by simply placing a counter-sheet spine on the map to delimit each army’s area. All units within an army’s area are attached to that army. (How many Corps Commands may be found inside an area is limited.) One needs only look at a historical atlas of WW1 to see such delimited areas of operation.

The primary effect of a unit’s attachment, determined during the Attachment Phase, is the assignment of a supply source. In 1914, Twilight in the East army-level depot units either supply corps-level train units that supply combat and artillery units or supply combat and artillery units directly. Very importantly, only units ‘attached’ to a respective Command may be given supply by that Command’s supply units. To place a unit ‘in-supply’ a path must be traced from the supply unit to the unit seeking supply within the limited range of the supply unit. A player may elect to flip a supply unit to its extended side to increase its range, but in doing so, reduces the amount of combat supply that may be distributed. (Supply units bear supply range and supply capacity numbers which work in inverse to each other.)

Det ser kul ut.  :up:

Om någon är intresserad, så skickade designern spelreglerna, som användes på senaste spelkonventet i USA i juni. (ConsimW's konvent).
De är troligen mycket nära de slutliga reglena. Skickar på förfrågan.
/Johan

Peojon

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #22 skrivet: 12 september 2007 kl. 10:25:17 »
Reglerna finns även på Consimworld såg jag.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Peojon »
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

BernadotteOnline

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #23 skrivet: 12 september 2007 kl. 14:29:16 »
Citat från: "Peojon"
Reglerna finns även på Consimworld såg jag.

Då är mina nu gamla. Tack!

Peojon

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #24 skrivet: 6 november 2007 kl. 18:05:35 »
Är det någon i Sverige som fått detta ännu? Ser på Consimworld att det har dykt upp i Tyskland, Frankrike och Singapore!
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Peojon »
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

BernadotteOnline

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #25 skrivet: 6 november 2007 kl. 22:15:22 »
Citat från: "Peojon"
Är det någon i Sverige som fått detta ännu? Ser på Consimworld att det har dykt upp i Tyskland, Frankrike och Singapore!

DET HAR KOMMIT!!! DET HAR KOMMIT !!!   JA, ÄNTLIGEN...

Frugan stod med postbången i handen när jag kom hem och tittade oförstående på mig. Vad är detta, hmmm?

(Jo, du förstår det är den koolaste simuleringen av hela WWI östfronten och du skulle se vad dom gjort i regelboken...........  - Ingen förståelse alls.

Till alla med blipphjärnor - spelet ser helfräckt ut !!!

Väntar ivrigt på andras kommentarer om speltest. Jag kommer inte hinna spela före julhelgen tyvärr.

bambaladam

• Sergeant
  • *
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #26 skrivet: 7 november 2007 kl. 14:23:06 »
Bernadotte, vad har du för efternamnsinitial? Syns din beställning som skeppad på gmt-sajten? Jag undrar om kanske även jag kan få min dag förgylld när jag kommer hem....

Sten Ekedahl

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #27 skrivet: 7 november 2007 kl. 19:58:55 »
Väntar med spänning på mitt ex (och hur det skall gå i tull-lotteriet den här gången :insecure: ). Inser dock att det kan dröja ett tag, då GMT skrev på sin hemsida att de igår (6/11) postat de sista exemplaren till de direktkunder som beställt, och nu skulle börja leverera till återförsäljare.  :x
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Sten Ekedahl »
Wargames - Laborationer i historia

BernadotteOnline

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #28 skrivet: 8 november 2007 kl. 12:47:15 »
Bernadotte, vad har du för efternamnsinitial? Syns din beställning som skeppad på gmt-sajten? Jag undrar om kanske även jag kan få min dag förgylld när jag kommer hem....

Johan O
Inte precis tidigt i alfabetet....

TITE står fortfarande som "shipping" på GMT.
Hoppas det kommer till dig snart.

bambaladam

• Sergeant
  • *
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #29 skrivet: 8 november 2007 kl. 12:49:54 »
Citat från: "BernadotteOnline"

Johan O
Inte precis tidigt i alfabetet....

TITE står fortfarande som "shipping" på GMT.
Hoppas det kommer till dig snart.

Tack!

Inget framme än, så jag får väl invänta en äcklig tullapp kanske... :(

/Jan