Författare Ämne: Twilight in the East: The Eastern Front, 1914  (läst 75213 gånger)

zilver

  • Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #240 skrivet: 3 december 2012 kl. 11:40:58 »
Instämmer med Sebastian. Det var ett relativt enkelt system att spela, men det ser inte så enkelt ut. Kanske lite onödigt mycket krom när det gäller förflyttning, åka järnväg och lite annat. Annars ett väldigt klassiskt hex-and-counter system.

Det är för väl om vi bildar ett wargamerkluster här uppe med tanke på att det faktiskt i den här staden går att inhandla just 1914 på tre ställen över disk. Det måste vara närmast osannolikt mycket 1914/capita.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av zilver »

Delirium

  • Major
  • *
  • Antal inlägg: 2986
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #241 skrivet: 3 december 2012 kl. 12:47:52 »
Imponerande!

Skitbra spel som sagts. Det enda som kan anmärkas om Galicienscenariot är att det tenderar att bli väldigt trångt och mycket strid på kort tid eftersom man tänker lite mer kortsiktigt än i kampanjen. Efter ett tag kan köttkvarnen kännas lite automatisk men det behöver så klart inte upplevas likartat av alla.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Delirium »
GOSS, 1914: TitE

SebastianKalucza

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #242 skrivet: 12 december 2012 kl. 12:54:05 »
Tänkte kolla igen om det är någon här som vet om det finns någon definitiv regel för att attackera över armégränser? Har letat i reglerna utan någon större framgång efter detta.
Om inte skulle jag personligen tycka att man kan attackera över gränserna, men inte sedan göra en potentiell advance in i hexen ifall den blir ledig.

Dock är mina kunskaper om första världskriget relativt bristfälliga, så jag vet inte om det finns några historiska exempel på hur detta hanterades "i verkligheten".
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av SebastianKalucza »

Andreas Lundin

  • Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4318
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
(Ämne saknas)
« Svar #243 skrivet: 12 december 2012 kl. 13:08:42 »
Citera
FLEXIBILITY EXCEPTION: Invariably some combat units will
find themselves inside the wrong army’s Area of Attachment. Such
a case must be corrected at the earliest opportunity.

Dett torde innebära att det går att passera gränsen och attackera över densamma. Men man måste "rätta till" detta så snart som möjligt...

Men samtidigt...

Citera
PLAY NOTE: Some flexibility is required here. Sometimes units
belonging to one army will find themselves—involuntarily or
voluntarily—inside a different army’s Area of Attachment during
the Attachment Phase. Involuntarily, may be due to a retreat after
combat (where the player was unable to fulfill retreat priority
number 3), or due to the inconvenient location of a RR Station
needed by a supply unit. Voluntarily, it may be due to an attempt to
march to a new location on the front by passing behind a different
army. The Flexibility Exception is to be used in the “spirit of the
game,” not as a tool to gain a gamey advantage. In either case
a unit situated in the wrong army’s Area of Attachment should
either move quickly to exit the area or should be subordinated to
a different Command as soon as possible. (Remember that units
found in the wrong army’s Area of Attachment must abide to the
movement restriction found in rule 6.3.1 point 2.)


...motsäger detta det hela. Exemplen för frivillighet (voluntary) inkluderar inte anfall och advance after combat. Hm...

Någon annan?  :insecure:
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Andreas Lundin »
Funderar mest på (spelar mindre): Less Than 60 Miles, Arkham Horror, DnD

Andreas Lundin

  • Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4318
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
(Ämne saknas)
« Svar #244 skrivet: 12 december 2012 kl. 13:13:51 »
Citera
6.. Army Attachment Effects: All units “Attached” to an army
have the following restrictions:
...() Movement: Such units may not move adjacent to an enemy unit if
outside of its army’s Area of Attachment during a movement phase.
UNITS MAY MOVE OUT OF THEIR ARMY’S AREA OF ATTACHMENT, BUT IF THEY DO SO THEY MAY NOT MOVE
ADJACENT TO ANY ENEMY UNIT. (In other words, it is OK for
a unit to cross an army boundary. This can be used to transfer units
to another army or prepare for shifting a boundary.)
() Combat: Rule 10.1.4 prohibits units attached to different armies
from attacking the same defending hex or combining to defend in
the same hex.


Fra det sistnämnda torde indikera att det går att anfalla över gränsen.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Andreas Lundin »
Funderar mest på (spelar mindre): Less Than 60 Miles, Arkham Horror, DnD

SebastianKalucza

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #245 skrivet: 12 december 2012 kl. 13:46:55 »
Citat från: "Andreas Lundin"
Citera
6.. Army Attachment Effects: All units “Attached” to an army
have the following restrictions:
...() Movement: Such units may not move adjacent to an enemy unit if
outside of its army’s Area of Attachment during a movement phase.
UNITS MAY MOVE OUT OF THEIR ARMY’S AREA OF ATTACHMENT, BUT IF THEY DO SO THEY MAY NOT MOVE
ADJACENT TO ANY ENEMY UNIT. (In other words, it is OK for
a unit to cross an army boundary. This can be used to transfer units
to another army or prepare for shifting a boundary.)
() Combat: Rule 10.1.4 prohibits units attached to different armies
from attacking the same defending hex or combining to defend in
the same hex.

Fra det sistnämnda torde indikera att det går att anfalla över gränsen.


Tack för hjälpen :)
Men då verkar jag ju ha legat rätt med min gissning ändå, okej att attackera, men inte att följa efter.
Blir en ny omgång nu på lördag, ser fram emot det, ypperligt spel.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av SebastianKalucza »

SebastianKalucza

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #246 skrivet: 13 december 2012 kl. 13:02:00 »
En till fråga angående detta trevliga lilla spel.

Hade ju tänkt att spela Galicien-scenariot härnäst, och efter lite trixande så fick jag plats med 2 kartor+den lilla östra kartan, dock sticker det ut lite här och var.
Min fråga är om någon vet hur pass stor skillnad det är på att spela en-karts scenariot i stället? Är det värt att göra sig besväret och spela med alla tre kartor, eller kan man lika väl köra på en karta?
Någon som prövat båda?
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av SebastianKalucza »

Delirium

  • Major
  • *
  • Antal inlägg: 2986
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #247 skrivet: 13 december 2012 kl. 15:12:21 »
Om inte jag är helt ute och reser är de identiska, det enda som skiljer dem åt är att allt som är utanför enkartesområdet kommer in som "förstärkningar" i turn x på kartan men använder du flerkartesvarianten måste du flytta dem manuellt. Har du plats kan du lika gärna ha fler kartor.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Delirium »
GOSS, 1914: TitE