Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tinG

1914: Serbien muss Sterbien (GMT)

Startat av tinG, 29 juni 2015 kl. 13:09:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: folow skrivet 29 juni 2015 kl. 10:38:04
Hej,

Jag tyckte att det var en mycket trevlig liten tillställning.

Serbien muss Sterbien var ett trevligt spel. Det var definitivt, framförallt med en väl påläst och hjälpsam motspelare, en mycket bra introduktion till systemet. Premisserna för den österrikiska kampanjen är ju inte helt klockrena (vad tänkte de egentligen?), och de väldigt strikta kraven på avancemang gör att de första dragens förflyttningar, när man är någorlunda fri att välja attackriktning, blir väldigt avgörande. Jag förstår tanken, och på en större karta känns det rimligt att inte få glida för mycket i sidled, men för den österrikiska femte armén så kändes restriktionerna något artificiella - Får jag följa dalen till fienden? Nej, du måste klättra upp på berget. Det kändes bitvis litet som tigerjakt med Mora Träsk. Jag skulle nog vilja föreslå att man kan få ta ett steg i sidled relativt objektivet på den här trånga kartan, men det kan också vara så att jag inte alls upplever det som ett problem när jag har spelat litet mer.

/Filip

Jag misstänker att du tänker på den 12.Gb Bde som aktiveras först GT1. Man kan förstås ha invändningar mot de restriktioner som Strat.Obj-reglerna ålägger spelarna men de tillför också ngt till simulationen.

Citera
In detail, the Feldzeugmeister ordered the following dispositions for 6th Army:
. XV Corps - Until 17 August it was limited to holding the middle Drina on both sides of Visegrad, while 12 Mtn Bde would move through Srebrenica to Bajinabasta to provide a link to 5th Army.
Citera
On 5th Army's southern flank, GdI Frank planned to unite the
approaching 12 Mtn Bde with 11 Mtn Bde and 13 Inf Bde under the
headquarters of FML Eisler's 48 ID, and then send them through
Pecka to Valjevo. The enemy was indeed very sensitive to any
danger in this sector. The advance of 42 Hon ID and a lack of
available units had already forced the Serbs to send two and a
half battalions and a mountain battery to strengthen the
Komitajis near Krupanj, despite the impending major action at
Jarebice

Misstänker att du hade andra planer för 12.Gb Bde...  ;)

/j


Källa: http://www.comroestudios.com/StanHanna/Vol1.pdf
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Annat intressant stycke i ovan nämnda källa:

CiteraBy the end of 4 August a final decision was made and
issued in the following order from GdI Archduke Frederick.

"The entry of the Monarchy and Germany into a war against
Russia and France necessitates the transport of 2nd Army to
the northeastern theater of operations. The following will
remain permanently in the Balkans under 6th Army HQ - 6th
Army with 40 Hon ID, and 5th Army (XIII and VIII Corps).
Also under this HQ will be the forces in Syrmia (half of 7
ID, Ist and III Battalions of Fort Arty Regt # 6, the
Peterwardein security garrison, the Danube Flotilla, and
technical troops), and in the Banat (107 Lst Inf Bde). The
minimum task of the Balkan forces will be to prevent
incursions onto the territory of the Monarchy. The
decision as to whether 5th Army will attack over the lower
Drina when fully operational (i.e., on 12 August), or
whether it will be used against the flank of an enemy
offensive against Sarajevo, will be left to the discretion
of 6th Army HQ. A successful blow against a Serbian
offensive would be of great importance. The transport of
2nd Army against Russia will begin on 18 August. Until
then any local operations involving 2nd Army should be
approved by the AOK. There are no plans for 2nd Army to
cross the Sava or Danube. It seems possible that Bulgaria
will invade Serbia..."

Generalstaben tydligen alltför upptagen i Galizien för att lägga sig i hur offensiven mot Serbien skall föras
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Wes

Är det ett bra spel eller inte?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Wes

Bra intro till 1914 serien eller? Är det samma känsla som i de andra spelen eller är det stora skillnader?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

tinG

Citat från: Wes skrivet 29 juni 2015 kl. 16:56:30
Bra intro till 1914 serien eller? Är det samma känsla som i de andra spelen eller är det stora skillnader?

Inga skillnader alls förutom terrängen.
Bra introduktion.
J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Tycker det är en väldigt bra introduktion på det sättet att man snabbt kommer in i strid och att vissa regler inte används alls (i princip), som järnvägar, kavalleri och befästningar. Det som är svårt är att det är jobbig terräng på stora delar av kartan och man därför måste hålla tungan rätt i mun när man räknar ut stridsförhållandena. Allt känns historiskt korrekt. :)
Dungeons and Dragons och Kingmaker

folow

Jag instämmer i att det var en ypperlig introduktion. Jag hade förvisso prövat Twilight in the East tidigare, men för övrigt inte ens läst regelboken innan vi började spela, och jag tyckte att det gick utomordentligt att komma igång med spelet.

Alla de krångligare elementen som nämnts ovan är utelämnade, och man kan koncentrera sig på att få in grunderna. De få specialregler som finns var enkla att komma ihåg, och verkade rimliga, t.ex att man har minus i stridsvärde om man blir anfallen under flodkorsning.

Kort sagt: ett bra intro till ett ganska köttigt system.
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

Wes

Beställt och har börjat läsa Ivo Andrics "The bridge on Drina" för att få rätt lokal kulturhistoria.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

tinG

Som vanligt efter  :) - :) -spelande satte jag upp spelet för en solokörning för att hitta nya finesser och regelmissar. Det är onekligen en intressant och för båda sidor frustrerande situation... Mkt rörelse och massor av dolda risker och fällor att falla i.

Två regelmissar som jag nu noterat:


  • +4 MP (inte +3) för eZOC -> eZOC in friendly occupied hexes
  • +1 MP uppför konturlinjer (up hill) oavsett om det finns väg eller ej
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte